Drømmeautomat Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Hos fastlegen er jeg vant til og aksepterer forsinkelser, ca. 20-30 minutter i snitt tenker jeg. Det blir noe annet hvis du går i samtaleterapi, der 45-50 minutter er avsatt og uforutsette ting ikke skjer med samme frekvens som hos en fastlege. Har aldri opplevd å måtte vente mer enn fem minutter på en terapitime. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477713-tror-behandler-har-glemt-meg/page/2/#findComment-4241483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Drømmeautomat skrev (21 minutter siden): Hos fastlegen er jeg vant til og aksepterer forsinkelser, ca. 20-30 minutter i snitt tenker jeg. Det blir noe annet hvis du går i samtaleterapi, der 45-50 minutter er avsatt og uforutsette ting ikke skjer med samme frekvens som hos en fastlege. Har aldri opplevd å måtte vente mer enn fem minutter på en terapitime. Dette har du selvfølgelig rett i. Jeg tenkte umiddelbart på (fast)legetimer, men terapitimer blir selvfølgelig noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477713-tror-behandler-har-glemt-meg/page/2/#findComment-4241487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men jeg tenker som så at en fastlege som er sen og over tiden tar seg god tid til pasientene sine. Det er jeg enig i, men da bør legen sette opp lengre tid per pasient slik at tiden for oppsatte timer likevel holdes. Jeg leste for noen år siden en meget interessant artikkel fra allmennpraksis i England. Når pasientene bestilte time, ble de spurt hvor lang tid de trengte hos legen. De fikk den tiden de bestilte. Funn: 1. Pasientene holdt den tiden de hadde bestilt. 2. Samlet tid for pasientene per dag var den samme - dvs gjennomsnittstiden per konsultasjon steg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477713-tror-behandler-har-glemt-meg/page/2/#findComment-4241536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar kupton skrev (1 minutt siden): Det er jeg enig i, men da bør legen sette opp lengre tid per pasient slik at tiden for oppsatte timer likevel holdes. Jeg leste for noen år siden en meget interessant artikkel fra allmennpraksis i England. Når pasientene bestilte time, ble de spurt hvor lang tid de trengte hos legen. De fikk den tiden de bestilte. Funn: 1. Pasientene holdt den tiden de hadde bestilt. 2. Samlet tid for pasientene per dag var den samme - dvs gjennomsnittstiden per konsultasjon steg ikke. Norge bør se mer til England hva helsevesenet angår. Vi er to ti-år bak, det engang. De er mer opptatt av forebygging, mens her på berget er vi altfor opptatt av behandling. Vi har alle mulighetene! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477713-tror-behandler-har-glemt-meg/page/2/#findComment-4241542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 20. januar Del Skrevet 20. januar Kayia skrev (16 timer siden): Ti minnutter tror jeg knapt jeg har opplevd. Jeg går til en av byens aller beste leger, og venter som regel 20-30 min hver gang. Ideelt sett hadde det vært å foretrekke å komme inn på slaget, men samtidig er det veldig fint å bli grundig undersøkt samt oppleve at kontoret praktiserer tildeling av akutt-time ved behov. Jeg tenker derfor på ventetiden som prisen å betale for god pasientbehandling. Nå er ikke jeg så ofte til legen, og skjønner at de som er der ofte kan oppleve dette noe annerledes. Jeg mener ikke at det er feil at fastlegene tar imot akuttpasienter, men jeg mener det er feil at det ikke tas høyde for det. For 10-ish år siden drev jeg med produksjonsstyring og prosessoptimalisering. Jeg kunne f.eks ha ansvar for å styre hvor mange personer som skulle jobbe med prosess X. Og da måtte jeg se helhetlig på alle faktorer som kunne påvirke etterspørselen. På samme måte tenker jeg at hvis det er vinter og glatt, så må legen ta høyde for at flere pasienter kan skli på isen (tåpelig eksempel, men det handler om å bruke input til å styre tidsbruk). For meg virker det som om legen setter opp 20 minutter til hver pasient og hvis det kommer akuttpasienter, så skaper det forsinkelser. Det må planlegges med at det f.eks kommer en akuttpasient i timen og settes av tid til det. For øvrig synes jeg Kuptons siste svar er interessant, med at man kan bestille tid hos legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477713-tror-behandler-har-glemt-meg/page/2/#findComment-4241674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 20. januar Del Skrevet 20. januar (endret) ISW skrev (2 timer siden): Jeg mener ikke at det er feil at fastlegene tar imot akuttpasienter, men jeg mener det er feil at det ikke tas høyde for det. For 10-ish år siden drev jeg med produksjonsstyring og prosessoptimalisering. Jeg kunne f.eks ha ansvar for å styre hvor mange personer som skulle jobbe med prosess X. Og da måtte jeg se helhetlig på alle faktorer som kunne påvirke etterspørselen. På samme måte tenker jeg at hvis det er vinter og glatt, så må legen ta høyde for at flere pasienter kan skli på isen (tåpelig eksempel, men det handler om å bruke input til å styre tidsbruk). For meg virker det som om legen setter opp 20 minutter til hver pasient og hvis det kommer akuttpasienter, så skaper det forsinkelser. Det må planlegges med at det f.eks kommer en akuttpasient i timen og settes av tid til det. For øvrig synes jeg Kuptons siste svar er interessant, med at man kan bestille tid hos legen. Flytskjemamodellering er nyttig som analyseverktøy, og jeg kan være enig med deg til en viss grad. Samtidig ser jeg at det blir for mange usikre faktorer, samt at det er lett å miste helhetsperspektivet i analyse av flyten på ett sted (fastlegekontoret). Som jeg skrev i forrige innlegg, jeg tror det er lettere å planlegge terapikontor enn fastlegekontor, nettopp fordi det er færre x'er som utfordrer flyten. Legevakt her feks, avvister brorparten av akutt og sender pasienten til fastlege fordi legevaktens krav også er økt og rutiner effektivisert. Det å estimere mottak én akutt i timen er neppe vegen å gå for fastlegekontorene, spesielt i store byer med mange studenter (gjerne uten fastlege pga bostedsadresse i annen kommune) eller andre utsatte i et høyere omfang (spes rus og psykiatri) enn i mindre kommuner. Usikkerhetsfaktoren for høy. Siden én i timen betyr 20 min, gjerne mer (fordi pasienten skal undersøkes grundig før videresending til sykehus), er det viktig å treffe. På kontoret jeg går på jobber det 9 leger. Om alle skal estimere én akutt pr dag hvar uke, hele året er det ganske mange timer. Det er nesten 550 timer det. Svært mange om de ikke brukes, og vanskelig å fordele opp mot virkeligheten som gjerne byr på 2 akutt en dag og 10 den neste. Og dette er uten å ha tatt med andre usikre faktorer som vær og føreforhold. Jeg tror nok vi må akseptere at alle avdelinger og enheter innen helse ikke kan drives likt om man ønsker å beholde kvaliteten. Det er mange praksiser som ved første øyekast kan virke forlokkende utenfor Skandinavia, men de har heller ikke skadinavisk velferdsstats struktur for å sikre lik behandling av alle til brøkdelen av det tjenesten koster. Jeg tror imidlertid du er inne på noe vesentlig når du peker på at stadig mer av adm og merkantile støttetjenester forsvinner og oppgaver flyttes over på fagpersonalet (her: legene). Jeg er helt enig i det du sier om å la leger gjøre sin jobb, med støtte fra merkantil som gjør sin jobb. For leger (og andre fagarbeidere i andre deler av off sektor) er merkantilt arbeid en kostbar tidstyv. Som jeg skrev til Kupton i svaret mitt, som pasient er jeg selv svært vilig til å betale prisen i form av noe ventetid for at systemet skal kunne tilby god pasientbehandling tross knapphet på tid. I kommunen jeg bor tror jeg det er lite å gå på mhp reduksjon av ventetid på fastlegekontorene (spes di i utsatte strøk el på campus) uten endring av rutiner hos legevakt samt kraftig økning av plasser på rus/akutt. Endret 20. januar av Kayia 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477713-tror-behandler-har-glemt-meg/page/2/#findComment-4241754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.