AnonymBruker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar https://www.kk.no/livet/jeg-ble-mer-og-mer-deprimert-etter-at-jeg-begynte-pa-antidepressiva/69738913 hva tenker dere om det som skrives her? Jeg kjenner meg veldig igjen. Men her inne lovprises medisinering og det avfeies at det er mulig å bli verre av det Anonymkode: 4ee01...11f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar (endret) Jeg tenker dette er mer legens skyld enn medisinens skyld. Dessverre er det slik at mange fastleger ikke har nevneverdig mer forståelse av psykofarmakologi enn det som står i Felleskatalogen (Jeg mener Stahls Essential Psychopharmacology burde vært obligatorisk litteratur for enhver lege som skal behandle psykiske lidelser med medisin). Hvis noen har en depresjon preget av at man sover 16 timer om dagen og mangler lystfølelse, skal man SELVFØLGELIG ikke skrive ut SSRI (da blir man verre) men Wellbutrin. Man skal vel heller ikke la pasientene sine gå på uvirksom medisin over år, uten å revurdere medisin eller diagnose. Endret 26. januar av ISW 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar ISW skrev (3 minutter siden): Jeg tenker dette er mer legens skyld enn medisinens skyld. Dessverre er det slik at mange fastleger ikke har nevneverdig mer forståelse av psykofarmakologi enn det som står i Felleskatalogen (Jeg mener Stahls Essential Psychopharmacology burde vært obligatorisk litteratur for enhver lege som skal behandle psykiske lidelser med medisin). Hvis noen har en depresjon preget av at man sover 16 timer om dagen og mangler lystfølelse, skal man SELVFØLGELIG ikke skrive ut SSRI (da blir man verre) men Wellbutrin. Man skal vel heller ikke la pasientene sine gå på uvirksom medisin over år, uten å revurdere medisin eller diagnose. Det er selvfølgelig en faktor sikkert, men er det virkelig så kategorisk at AD alltid bare gjør det bedre? Sitat fra artikkelen; «Jeg har mye erfaring med at antidepressiva kan forverre depresjon, det ser jeg nesten daglig. Mange tror at deprimerte kun er nedstemte og triste, men det er mange andre symptomer knyttet til alvorlig depresjon. Noen har sterk angst, slutter å sove og får panikkanfall. For den gruppen pasienter kan antidepressiva forsterke reaksjonene, og de bør absolutt ikke bruke slik medisin, sier Arne Vaaler, som er professor ved Institutt for psykisk helse, NTNU. Vaaler jobber også som overlege ved en psykiatrisk akuttavdeling, og møter hele tiden pasienter med denne problemstillingen.» Anonymkode: 4ee01...11f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er selvfølgelig en faktor sikkert, men er det virkelig så kategorisk at AD alltid bare gjør det bedre? Sitat fra artikkelen; «Jeg har mye erfaring med at antidepressiva kan forverre depresjon, det ser jeg nesten daglig. Mange tror at deprimerte kun er nedstemte og triste, men det er mange andre symptomer knyttet til alvorlig depresjon. Noen har sterk angst, slutter å sove og får panikkanfall. For den gruppen pasienter kan antidepressiva forsterke reaksjonene, og de bør absolutt ikke bruke slik medisin, sier Arne Vaaler, som er professor ved Institutt for psykisk helse, NTNU. Vaaler jobber også som overlege ved en psykiatrisk akuttavdeling, og møter hele tiden pasienter med denne problemstillingen.» Anonymkode: 4ee01...11f Nei. SSRI gjør det ikke alltid bedre. Noen tolererer ikke SSRI - men da må legen seponere det og finne alternativ behandling (hvis man skal bruke medisiner). Fastlegen min (hvor han har dette fra vet jeg ikke men mulig han har et poeng) bruker konsekvent ikke SSRI til pasienter med depresjon, kun mot angst og depresjon sekundært til angst. Ved unipolare depresjoner bruker han andre alternativer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar ISW skrev (4 minutter siden): Nei. SSRI gjør det ikke alltid bedre. Noen tolererer ikke SSRI - men da må legen seponere det og finne alternativ behandling (hvis man skal bruke medisiner). Fastlegen min (hvor han har dette fra vet jeg ikke men mulig han har et poeng) bruker konsekvent ikke SSRI til pasienter med depresjon, kun mot angst og depresjon sekundært til angst. Ved unipolare depresjoner bruker han andre alternativer. Mener antidepressiva generelt altså. Antideprresiva betyr jo ikke automatisk ssri selv om mange her inne antar det Det er vel heller ikke alltid at ANTIDEPRESSIVA hjelper- eller at det gjør verre slik som i dett tilfellet og som den legen i artikkelen uttrykker Anonymkode: 4ee01...11f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener antidepressiva generelt altså. Antideprresiva betyr jo ikke automatisk ssri selv om mange her inne antar det Det er vel heller ikke alltid at ANTIDEPRESSIVA hjelper- eller at det gjør verre slik som i dett tilfellet og som den legen i artikkelen uttrykker Anonymkode: 4ee01...11f Du har nok rett i det, men igjen mener jeg at problemet er at pasientene ikke blir godt nok fulgt opp. Det er nok i nær 100% av tilfellene NOE som hjelper, men man må faktisk bruke tilstrekkelig med ressurser og samtaler med de som er syke til å både kvalitetssikre diagnose, effekt av behandling (være seg medisin X, medisin Y, medisin Z, samtaleterapi A eller samtaleterapi B ) og gjøre korreksjoner ved behov. Det verste jeg ser her inne er folk som bare får skrevet ut en medisin, og ikke blir fulgt opp på verken effekt eller endringer. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar ISW skrev (7 minutter siden): Du har nok rett i det, men igjen mener jeg at problemet er at pasientene ikke blir godt nok fulgt opp. Det er nok i nær 100% av tilfellene NOE som hjelper, men man må faktisk bruke tilstrekkelig med ressurser og samtaler med de som er syke til å både kvalitetssikre diagnose, effekt av behandling (være seg medisin X, medisin Y, medisin Z, samtaleterapi A eller samtaleterapi B ) og gjøre korreksjoner ved behov. Det verste jeg ser her inne er folk som bare får skrevet ut en medisin, og ikke blir fulgt opp på verken effekt eller endringer. Det er jeg enig i.. Syns bare forøvrig det er en interesant og viktig diskusjon å ha omkring medisinering og om det faktisk er så kategorisk løsning alltid. og om det faktisk kan være mulig at det virker mot sin hensikt også Anonymkode: 4ee01...11f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jeg enig i.. Syns bare forøvrig det er en interesant og viktig diskusjon å ha omkring medisinering og om det faktisk er så kategorisk løsning alltid. og om det faktisk kan være mulig at det virker mot sin hensikt også Anonymkode: 4ee01...11f Jeg tror nok medisin hjelper flere enn de skader, men jeg også etterlyser en slags ydmykhet for at psykofarmakologien ikke er perfekt p.t. og det er mye man ikke vet. Det er også litt uheldig (men noe flere burde merke seg hvis man kan) at primærhelsetjenesten har så variabel innsikt og interesse i psykiatri, som vel er en av de medisinske retningene som skaper mest (skjult) lidelse og holder flest mennesker utenfor jobb. Felleskatalogen har heller ikke alltid fasitsvaret. Eksempelvis det jeg klipper her fra antidepressivet Surmontil: Virkningsmekanisme: Hemmer noradrenalin- og serotonin-reopptak i nerveterminalen. Antidepressiv, sedativ og anxiolytisk virkning. Dette er egentlig bare tull. Faktum er at det er utfordrende for etablerte sannheter, og egentlig komplett ukjent hvorfor Surmontil har en antidepressiv og angstdempende effekt på linje med andre AD. Surmontil er i minimal grad en reopptakshemmer av noen ting, og har egentlig ikke spesielt mange andre kjente effekter enn å være et antihistamin og et meget svakt antipsykotikum. Men effekten mot depresjon er ikke dårligere enn andre, langt mer potente midler, som også er beheftet med mer bivirkninger. Endret 26. januar av ISW 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosemarin Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar ISW skrev (20 minutter siden): Jeg tror nok medisin hjelper flere enn de skader, men jeg også etterlyser en slags ydmykhet for at psykofarmakologien ikke er perfekt p.t. og det er mye man ikke vet. Det er også litt uheldig (men noe flere burde merke seg hvis man kan) at primærhelsetjenesten har så variabel innsikt og interesse i psykiatri, som vel er en av de medisinske retningene som skaper mest (skjult) lidelse og holder flest mennesker utenfor jobb. Felleskatalogen har heller ikke alltid fasitsvaret. Eksempelvis det jeg klipper her fra antidepressivet Surmontil: Virkningsmekanisme: Hemmer noradrenalin- og serotonin-reopptak i nerveterminalen. Antidepressiv, sedativ og anxiolytisk virkning. Dette er egentlig bare tull. Faktum er at det er utfordrende for etablerte sannheter, og egentlig komplett ukjent hvorfor Surmontil har en antidepressiv og angstdempende effekt på linje med andre AD. Surmontil er i minimal grad en reopptakshemmer av noen ting, og har egentlig ikke spesielt mange andre kjente effekter enn å være et antihistamin og et meget svakt antipsykotikum. Men effekten mot depresjon er ikke dårligere enn andre, langt mer potente midler, som også er beheftet med mer bivirkninger. Fint å høre at flere mener det kunne vært mer åpenhet for dette. Jeg har bare kjent på kroppen selv å ikke bli bedre (verre)- så har blitt interessert i dette- om medisinering alltid er det beste. Og hvorvidt det kan forverre og. Antagelig mange flere som har kjent på det og så blir det avfeid- men grunnen er kanskje at som du sier- man vet ikke alt enda og da avfeies det fordi det ikke er bevist vitenskapelig (enda) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men her inne lovprises medisinering og det avfeies at det er mulig å bli verre av det Det er mange hypoteser på hvorfor denne holdningen er utbredt både blant fag- og lekfolk. Én av dem går ut på at medisinering brukes for å avlede oppmerksomheten fra reélle samfunnsproblemer, og hvordan disse kan manifestere seg som psykiske lidelser hos enkeltindividet. (Også kjent som sykeliggjøring av normale reaksjoner på unormale livshendelser.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar psykedeliker skrev (1 minutt siden): Det er mange hypoteser på hvorfor denne holdningen er utbredt både blant fag- og lekfolk. Én av dem går ut på at medisinering brukes for å avlede oppmerksomheten fra reélle samfunnsproblemer, og hvordan disse kan manifestere seg som psykiske lidelser hos enkeltindividet. (Også kjent som sykeliggjøring av normale reaksjoner på unormale livshendelser.) Det er mulig. Men hadde håpet på en diskusjon på et mer medisinsk nivå da☺️ Anonymkode: 4ee01...11f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hadde håpet på en diskusjon på et mer medisinsk nivå da☺️ De samfunnsproblemene jeg refererer til befinner seg utenfor det medisinske fagområdet, så løsningene finnes ikke der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar psykedeliker skrev (Akkurat nå): De samfunnsproblemene jeg refererer til befinner seg utenfor det medisinske fagområdet, så løsningene finnes ikke der. Men tenkte på omkring hvorvidt medisiner faktisk kan forverre noen rent medisinsk sett Anonymkode: 4ee01...11f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men tenkte på omkring hvorvidt medisiner faktisk kan forverre noen rent medisinsk sett Da må du bl.a. trekke opp grenselinjene mellom det medisinskfaglige og tilliggende fagområder, og definere hva målet med den medisinske behandlingen er, både på individ- og samfunnsnivå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osten Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar (endret) ISW skrev (1 time siden): Nei. SSRI gjør det ikke alltid bedre. Noen tolererer ikke SSRI - men da må legen seponere det og finne alternativ behandling (hvis man skal bruke medisiner). Fastlegen min (hvor han har dette fra vet jeg ikke men mulig han har et poeng) bruker konsekvent ikke SSRI til pasienter med depresjon, kun mot angst og depresjon sekundært til angst. Ved unipolare depresjoner bruker han andre alternativer. Jeg har erfaring, ble mye mye bedre av angst med bruk av SSRI. Fikk et nytt liv, vil jeg si. Tror din fastlege er klok. Endret 26. januar av Osten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Osten skrev (4 minutter siden): Jeg har erfaring, ble mye mye bedre av angst med bruk av SSRI. Fikk et nytt liv, vil jeg si. Tror din fastlege er klok. ISW skrev (1 time siden): Nei. SSRI gjør det ikke alltid bedre. Noen tolererer ikke SSRI - men da må legen seponere det og finne alternativ behandling (hvis man skal bruke medisiner). Fastlegen min (hvor han har dette fra vet jeg ikke men mulig han har et poeng) bruker konsekvent ikke SSRI til pasienter med depresjon, kun mot angst og depresjon sekundært til angst. Ved unipolare depresjoner bruker han andre alternativer. Det finnes vel også tilstander der det ikke er helt tydelig hva det er- og mye kan skyldes traumer eller følelser /opplevelser eller feks fysisk betinga stressaktivering.. Anonymkode: 4ee01...11f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4242977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar For det første er det et dårlig kasus de bruker her. Pasienten har primært ME, og de bruker ikke å ha nytte av AD. For det andre er det å behandle en depresjon en skikkelig jobb. Om diagnosen er depresjon, er det en klar feil å ikke gi AD med mindre det er en mild til moderat førstegangsdepresjon. Pasienten bør få den AD en mener passer best til symptomatologien. Så må pasienten tas til kontroll ukentlig for å vurdere effekt og bivirkninger. Dette må skje inntil pasienten er i klar bedring. På veien må hvert medikament prøves ut i høye doser og i lang nok tid om det er nødvendig. Skulle det skje etter flere korrekte forsøk med ulike AD at pasienten ikke har blitt bedre, må medisinen tas bort. Rediagnostisering må selvsagt gjøres alltid om vanligvis virksom medisin ikke virker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4243004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar kupton skrev (1 minutt siden): For det første er det et dårlig kasus de bruker her. Pasienten har primært ME, og de bruker ikke å ha nytte av AD. For det andre er det å behandle en depresjon en skikkelig jobb. Om diagnosen er depresjon, er det en klar feil å ikke gi AD med mindre det er en mild til moderat førstegangsdepresjon. Pasienten bør få den AD en mener passer best til symptomatologien. Så må pasienten tas til kontroll ukentlig for å vurdere effekt og bivirkninger. Dette må skje inntil pasienten er i klar bedring. På veien må hvert medikament prøves ut i høye doser og i lang nok tid om det er nødvendig. Skulle det skje etter flere korrekte forsøk med ulike AD at pasienten ikke har blitt bedre, må medisinen tas bort. Rediagnostisering må selvsagt gjøres alltid om vanligvis virksom medisin ikke virker. Interessant- fordi Ja jeg kjente meg kanskje igjen fordi mitt utgangspunkt er - ikke ME- men utbrenther/stress/belastningsutløst utmattelse - noe som har ført til depressivitet og sterk uro og masse andre psykiske følger. Har ikke hatt noe nytte av antidepressiva- bare forverring. Kan dette forklare det i mitt tilfelle da? vet jo at antidepressiva ikke kurerer me, stressutløst utmattelse, utbrenthet, men hva hvis man - som i mitt tilfelle- får psykiske reaksjoner på det? Er det da egentlig bare naturlige reaksjoner på en situasjon og ikke klinisk depresjon og derfor fungerer medisiner dårlig? syns forøvrig det er interessant at ulike AD virker så ulikt på ulike tilstander Anonymkode: 4ee01...11f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4243007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det da egentlig bare naturlige reaksjoner på en situasjon og ikke klinisk depresjon og derfor fungerer medisiner dårlig? Det vet du bare selv, forutsatt at du har oversikt over din egen situasjon. Men @kupton har ikke svart på hvordan eller når i behandlingsløpet man finner ut av om det er tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4243008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar psykedeliker skrev (5 minutter siden): Det vet du bare selv, forutsatt at du har oversikt over din egen situasjon. Men @kupton har ikke svart på hvordan eller når i behandlingsløpet man finner ut av om det er tilfelle. Ja jeg opplever det jo slik- lignende det tilfellet i artikkelen med hun med ME. Derfor jeg ble interessert i kupton sitt svar, og i når og hvordan man kan skille dette og når det da ikke hjelper- slik som i tilfellet i artikkelen og mitt Anonymkode: 4ee01...11f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477835-hva-tenker-dere-om-denne-artikkelen-ang-forverring-ved-medisinering/#findComment-4243009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.