Gjest Richsky Skrevet 20. september 2000 Del Skrevet 20. september 2000 Hei, jeg har eksem allergi. Har hatt det siden jeg ble født. Så lenge jeg kan huske har jeg brukt appolar salve. Men huden min begynner å bli veldig ømfintlig. Så jeg lurte på om det var en annen salve/"kur" jeg kan bruke. Jeg var innom en helse/natur butikk i dag, og lurte på om de hadde noe som kan hjelpe meg med min eksem allergi. De sa jeg burde prøve Marlin's (omega 3 og omgea 6) og strutse fett. Det her er dyre produkter, så jeg lurte på om dette her vil virke eller om jeg kaster bort penger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4779-bruk-av-medesiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 21. september 2000 Del Skrevet 21. september 2000 Kjære Richsky Atopisk eksem som det høres ut som du har, krever mye pleie av huden. Det aller viktigste er å holde huden myk og tilføre nok fuktighet. Til dette er strutseolje bra, men som du sier, veldig dyrt. På den annen side har jeg hørt at den er svært drøy og at du kan ha en liten porsjon lenge. Men det finnes en rekke gode fuktighetskremer, det er bare å prøve seg frem. På apoteket kan du få små testtuber slik at du ikke behøver å kjøpe store tuber til å prøve ut. Aktuelle kremer er Locobase (som er veldig fet), Decubal, Apobase og krembase RH. Carbamid er veldig bra, men kan svi litt på ømfindtlig hud. Når eksemet er aktivt er det nok nødvendig med kortisonsalver og de er på resept bortsett fra de aller svakeste (Hydrocortison og Mildison). Jeg anbefaler å begynne med en litt sterk krem, f.eks. Elocon eller Flutivate og smøre den på 1 gang om dagen før fuktighetskrem. Det må du holde på med til eksemet er nesten helt borte, så kan du gå over til å smøre med kortison annen hver dag og så 2 ganger i uken. Etter noen uker kan du prøve å stoppe helt for så å starte på igjen når/hvis eksemet kommer tilbake for fullt. Apolar er en utmerket gruppe II (middels sterk) krem, men det kan være lurt å skifte litt på. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4779-bruk-av-medesiner/#findComment-27150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.