Gå til innhold

Jernmikstur og misfarging..

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Har brukt jernmikstur,Neofehr, i tre mnd., 3 ganger dgl.. Gutten min hadde da 4 tenner i okj. som hadde brudt frem.

Visste ikke at vi burde blande ut jernmiksturen med mos e.l for å unngå misfraging ! Dette fikk vi ikke beskjed om av barnelegen, og det stod heller ikke noe på jernmiksturen om det. Dette resulterte desverre i brunlig misfarging på deler av de tennene som var brudt frem. Ikke noe særligt for en som har begynt i barnehagen, og etter hvert kommer til å få mange spørsmål fra ungene der ...

Var til tannpleier som prøvde så vidt å pusse m/pimp. på en tann. Gikk ikke bort, men pjokken var også "rebell" så det var ikke så lett... Tannlege har sett på det, og tror kanskje at det har vært en kariøs begynnelse som har stoppet opp. Har sondert, hardt og fint .

Som eks-tp. var jeg også innpå tanken om det kunne vere hypoplasi, siden den ene lateralen har over tid blitt "halvert ". Har gått biter av den, litt etter litt. Han vegrer seg også for tannpuss på disse tennene. Virker som det er ubehagelig. ( Ikke ved spising eller ellers. ) Tannlegen mener at det pga av jernet, kan de aktuelle tennene blitt svakere, det som er grunnen. Pjokken har i ettertid fått resten av tannsettet, som forøvrig er helt fint.

Men han skal tross alt ha disse tennene til han begynner på skolen...

Jeg var intressert å få henvisnig til spesialist , men da måtte tnl. i førsteomgang henvise meg til sykehustnl./narkosebeh., og så de evt. henvise meg videre fikk jeg beskjed om. Fikk forespeilt at det var nærmere et års ventetid... Er det så "vanskelig" å få en konsultasjon av en spes. evt. på pedo. UIO eller UIB. ? Eller noen andre ?? Takknemlig for svar !!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47833-jernmikstur-og-misfarging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Slik du beskriver det kan det virke som om et kronisk kariesangrep er blitt misfarget. Derfor kan det være vanskelig å fjerne misfargingen.

Jeg stiller meg uforstående til at dette på noen måte skulle ha svekket tenner.

Jeg synes egentlig at du kan ta dette med ro. Misfarging er til å leve med.

Om noen få år kommer det nye tenner og da har lært å passe godt på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...