Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid

Fikk en datter for snart 3 år siden, født i uke 30. Den gangen fant de ikke noen årsak til at jeg fødte for tidlig. Nå er jeg gravid igjen. Hvilke forhåndsregler bør jeg ta for å forebygge en ny prematurfødsel. Er det vanlig at en kvinne som har født for tidlig, gjør det også neste gang? Er det f.eks vanlig å sykmelde den gravide tidlig, selv om hun er i fin form? Er det noe spesielt jeg bør være på vakt etter? Jeg er i uke 12 nå og er i fin form. Mye plaget med kvalme/opkast, men ellers veldig ok. Ingen blødninger. Jeg er takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47975-ny-prematurf%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

De kvinnor som tidigare har fött prematurt, har en ökad risk att också gjöra det vid sin nästa graviditet. Hur stor % risk detta är, kan jag inte säga dig. Jag tycker ändå inte att du skall utgå ifrån det, då det finns goda möjligheter att du kan föda runt termin. Jag tror inte att du kommer att bli sjukskriven för att du tidigare har fött prematurt. Däremot skall du vara obs på om du får tidiga sammandragningar. Du bör uppsöka doktor med en gång som du känner oro för dina evt sammandragningar. Då först kan det bli aktuellt med vila och sjukskrivning. Jag tycker att du nu skall leva som vanligt och hoppas att denna graviditeten blir längre än den förra. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47975-ny-prematurf%C3%B8dsel/#findComment-183237
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...