Gå til innhold

Deling av utgifter når pappa skal ha barnet...

Anbefalte innlegg

Hei og hopp... Dette er kanskje helt feil forum, men jeg prøver allikevel. Min mann har alltså gått i fra meg. Og diskusjonen handler om deling av utgifter vedr. samvær på onsdager og annenhver helg. Jeg mener at loven om deling av utg. i forhold til samvær ikke betyr noe når vi bor 5 min fra en annen. Men han mener at vi skal "dele" på levering og henting, slik at "utgiftene" blir like!! Gjelder ikke disse reglene for foreldre som bor lang ifra hverandre eller ihvertfall må betale bompenger e.l.? Eller er det meg som er helt på jordet?

På forhånd takk :-)

Fortsetter under...

Hei.

Loven skiller mellom å faktisk dele på utgifter og det å hente/bringe barna.

Delingen av de faktiske utgiftene skal ta hensyn til hvem som har størst/minst inntekt. Dere kan bli enige muntlig. Og det er vel også hensiktsmessig så lenge det her er snakk om ører.

Når det gjelder levering og henting er det fortsatt helge-foreldren som har den "jobben", dersom dere ikke blir enig om annet.

Skjønner ikkje helt problemstillingen her!

Men samværsforelderen skal dekke sine egne utgifter i forbindelse med samvær, i deres tilfelle!

Det er en slags tilnærming til deling av utgifter i forbindelse med samvær (etter Svensk modell), dvs. om samværsforelder har over 10 mil reiseavstand så skal begge foreldre dele på utgiftene IKKJE ellers !

Sjekk linken her for mer info:

http://www.f2f.no/

Mvh

Du får kjøpe et par sko til ham da vel. Det er vel ikke mer utgifter han har med dette.

Hvilke utgifter var det han ville dele da?

Hans poeng er at siden det står i loven at man skal dele utgiftene, så vil det si at vi skal dele på hvem som henter og bringer. Jeg på min side mener jo at han skal ha ansvaret for henne når han skal ha henne. Jeg henter og bringer jo hele tiden ellers, til og fra bhg og fritidssyssler. Men det mener han er irrelevant !!? Uansett, lurte bare på om loven var så firkantet at vår minimale avstand kom under den.

Nye joggesko skal han heller få til jul :-)

petter smart

Hans poeng er at siden det står i loven at man skal dele utgiftene, så vil det si at vi skal dele på hvem som henter og bringer. Jeg på min side mener jo at han skal ha ansvaret for henne når han skal ha henne. Jeg henter og bringer jo hele tiden ellers, til og fra bhg og fritidssyssler. Men det mener han er irrelevant !!? Uansett, lurte bare på om loven var så firkantet at vår minimale avstand kom under den.

Han kommer uansett ikke langt med dette kravet. Men han har jo rett. Du burde kjøre barnet like ofte som han gjør det. F.eks. ved at begge henter.

Men siden det er snakk om 5 min blir det jo bare tullete. Be ham skjerpe seg. Så dårlig råd eller tid har han ikke. Men la heller ikke ødelegge forholdet dere har slik at barnet blir skadelidende.

Annonse

Han kommer uansett ikke langt med dette kravet. Men han har jo rett. Du burde kjøre barnet like ofte som han gjør det. F.eks. ved at begge henter.

Men siden det er snakk om 5 min blir det jo bare tullete. Be ham skjerpe seg. Så dårlig råd eller tid har han ikke. Men la heller ikke ødelegge forholdet dere har slik at barnet blir skadelidende.

Hei Petter Smart. Hittil så har jeg levert barnet hos ham om fredagene fordi jeg syntes at han laget unødvendig bråk om saken... Heller ingen sjanse for at barnet skal bli skadelidende, jeg spurte kun fordi jeg ønsket å finne ut hvor firkantet loven som sagt er :-) Til han kommer frem til noe annet, så blir det nok meg som må ta meg av leveringen annenhver fredag. Men det betyr såååååå lite, bortsett fra at jeg i realiteten ikke helt har peil på når jeg har "fri", er aldri sikker på når han er å møte i leiligheten. Men dette er helt nytt, så det går seg sikkert til etterhvert...

Tusen takk for svarene.

petter smart

Han kan jo godt ha ansvaret for å hente henne, men da bør du ha ansvaret for å hente henne tilbake. Det er jo rettferdig. Han skal ikke måtte hente og bringe hver gang, selv om det bare gjelder 5 min. Og hvis du henter henne hos ham slipper du at han har henne lenger enn han skal.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Den nye regelen som nylig er innført, gjelder først og fremst deling av reiseutgifter mellom barnets to hjem.

Hvis dere krangler om utstyr som seng, leker, klær osv., kan dere lage en avtale. Klarer dere ikke å snakke om dette uten å krangle, råder jeg deg til å bruke en utenforstående. Familiekontoret har god erfaring med den slags.

Men husk at foreldresamarbeidet og loven om barn og foreldre, baserer seg på at dere begge må vike deres egne behov og se barnets.

Skjønner ikkje helt problemstillingen her!

Men samværsforelderen skal dekke sine egne utgifter i forbindelse med samvær, i deres tilfelle!

Det er en slags tilnærming til deling av utgifter i forbindelse med samvær (etter Svensk modell), dvs. om samværsforelder har over 10 mil reiseavstand så skal begge foreldre dele på utgiftene IKKJE ellers !

Sjekk linken her for mer info:

Mvh

Det var ingenting i det vinduet som kom opp...??

Tenk så fint om far kunne ringt noen uker i forveien og sakt: jeg har ferie fra sånn til sånn, kommer til flyplass A og henter den datoen klokka da. Så kunne jeg sakt; okidei, jeg henter på flyplass B når samværet er over, han betaler sin henting og jeg min.

In a perfect world...

Det var ingenting i det vinduet som kom opp...??

Tenk så fint om far kunne ringt noen uker i forveien og sakt: jeg har ferie fra sånn til sånn, kommer til flyplass A og henter den datoen klokka da. Så kunne jeg sakt; okidei, jeg henter på flyplass B når samværet er over, han betaler sin henting og jeg min.

In a perfect world...

Linken fungerer helt fint fra min maskin i hvertfall, prøv en gang til !

Kanskje du må slette logg og midlertidige filer, det måtte eg gjøre en dag.

Gå på: Verktøy/tools, alternativer internett, i menyboksen som kommer opp: slett midlertidige filer, og slett logg.

"Tenk så fint om far kunne ringt noen uker i forveien og sakt: jeg har ferie fra sånn til sånn, kommer til flyplass A og henter den datoen klokka da. Så kunne jeg sakt; okidei, jeg henter på flyplass B når samværet er over, han betaler sin henting og jeg min."

For vår del har vi nedfellt i Domsluttning, att sommerferien skal avklares (tidspunkt) seinest 15 mai.

Prøver å praktisere og bytte på hvem av oss som får "velge først" sin ferie, annethvert år.

Det med å betale hver sin vei, er ett godt utgangspunkt.

Sett opp forslag til en avtale skriftlig som regulerer hos hvem og når ferien avtales, samt det praktiske og økonomiske ved barnets reiser.

Få gubben til å skrive under, en avtale som er god for begge og send den innen til fylkesmann event. få den bekrefta av advokat, familievernkontor eller liknende.

Da er i hvertfall ett "problem" rydda ut av veien.

Lykke til, det der bør alle parter være tjent med å kunne ha en viss forutsigbarhet på aller mest barnet/barna!

Mvh

Linken fungerer helt fint fra min maskin i hvertfall, prøv en gang til !

Kanskje du må slette logg og midlertidige filer, det måtte eg gjøre en dag.

Gå på: Verktøy/tools, alternativer internett, i menyboksen som kommer opp: slett midlertidige filer, og slett logg.

"Tenk så fint om far kunne ringt noen uker i forveien og sakt: jeg har ferie fra sånn til sånn, kommer til flyplass A og henter den datoen klokka da. Så kunne jeg sakt; okidei, jeg henter på flyplass B når samværet er over, han betaler sin henting og jeg min."

For vår del har vi nedfellt i Domsluttning, att sommerferien skal avklares (tidspunkt) seinest 15 mai.

Prøver å praktisere og bytte på hvem av oss som får "velge først" sin ferie, annethvert år.

Det med å betale hver sin vei, er ett godt utgangspunkt.

Sett opp forslag til en avtale skriftlig som regulerer hos hvem og når ferien avtales, samt det praktiske og økonomiske ved barnets reiser.

Få gubben til å skrive under, en avtale som er god for begge og send den innen til fylkesmann event. få den bekrefta av advokat, familievernkontor eller liknende.

Da er i hvertfall ett "problem" rydda ut av veien.

Lykke til, det der bør alle parter være tjent med å kunne ha en viss forutsigbarhet på aller mest barnet/barna!

Mvh

Jeg har prøvd avtale gjennnom advokat. Han gadd ikke svare advokaten min engang. Selv om avtalen kostet oss begge like mye i kroner, følelser og ansvar.

På tross av at han tjener 1/2 mer enn meg.

Han var utro med min venninde i over ett år, og gir MEG skylden for alt som har skjedd, før og etter!

Sambo nå ofrer tid og penger i orden tusenvis! For at han skal få se ungene.

Og han tar ikke sambo i handa og HILSER engang når vi levererer gutta mine.

kan du tenke deg hvor vondt det gjør?

Jeg har prøvd avtale gjennnom advokat. Han gadd ikke svare advokaten min engang. Selv om avtalen kostet oss begge like mye i kroner, følelser og ansvar.

På tross av at han tjener 1/2 mer enn meg.

Han var utro med min venninde i over ett år, og gir MEG skylden for alt som har skjedd, før og etter!

Sambo nå ofrer tid og penger i orden tusenvis! For at han skal få se ungene.

Og han tar ikke sambo i handa og HILSER engang når vi levererer gutta mine.

kan du tenke deg hvor vondt det gjør?

".....kan du tenke deg hvor vondt det gjør?"

JA, det kan eg med letthet tenke meg !

Kjenner til denslags.....

Opp med hodet, så lenge du _vet_ att du har gjort ditt beste kan du ha god samvittighet, sjøl om det er trist når exèn "motarbeider" !

*trøsteklem* fra

Annonse

".....kan du tenke deg hvor vondt det gjør?"

JA, det kan eg med letthet tenke meg !

Kjenner til denslags.....

Opp med hodet, så lenge du _vet_ att du har gjort ditt beste kan du ha god samvittighet, sjøl om det er trist når exèn "motarbeider" !

*trøsteklem* fra

Jah... motarbeider.

For et vanskelig ord. Helhet, årsak, virkning, påvirkning, U name it.

Ønsker. Jeg ønsker. I en perfekt verden.

Han ønsket meg bort. Jeg aksepterer det. Men jeg aksepterer ikke måten han gjorde det på. Jeg ønsker henne til helvete. Selv om han brakte oss dit og jeg i ettertid ser at det var best for meg. Ellers ville jeg aldri møtt han jeg bor med nå.

Familien hans, som nå er en "støtte" for meg, ettersom det er deres sjanse til å ha kontakt med ungene utenom ham, mine valg som er basert på ungenes behov for et mannlig forbilde, min streben etter å være objektiv i forhold til ungenes behov for en mann, et mannlig forbilde, min streben etter å ikke fore ungene med min forutinntatthet ovenfor menn i sin helhet, min redsel for å bidra til hat ovenfor pappa, min redsel for å gjøre pappa til lags på bekostning av barnas ve og vel.

Mine tanker om at barn trenger en mamma som fungerer bra og er tilfreds.

Om at barna trenger en familie som kan være der om mamma og pappa faller fra.

Om tanter, onkler, søskenbarn, røtter. tilhørighet, "Jeg er fra".

Trygghet, samhold, noen som stiller opp UANSETT!

Og MIN rett som MENNESKE, ikke bare som mamma, til å leve videre, i trygghet, respekt!

Åh kjære Gud, jeg ØNSKER!

Mine barn, er det vakreste som har hendt meg!

Tenk om vi kunne DELE det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...