Gjest tiipii Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Jeg har et inntrykk av at drypp blir veldig sjelden brukt for å sette igang fødsler. Stemmer dette, og i tilfelle; Hovrfor er det sånn?? En venninne av meg fikk ikke drypp da fødselen ikke startet selv om vannet hadde gått. Etter to døgn nesten uten rier i det hele tatt, fikk hun barslefeber og babyen fikk blodforgiftning. Resultatet ble et hastekeisersnitt, og et langt sykehusopphold (14 dager). Hvorfor kunne de ikke satt igang fødselen tidligere? Er det egentlig en god praksis at kvinner blir sendt hjem med beskjed om at det kan gå opptil 3 døgn før legene setter igeng fødselen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48181-hvorfor-ikke-drypp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mom Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Da vi fikk vårt andre barn, ville de helst ikke sette meg på drypp pga at jeg hadde keisersnitt med vår første. Dette pga at fødselen kan gå så fort at livmoren revner. Men etterhvert måtte de ville de sette meg på drypp allikevel, for å se hjerteaktiviteten på babyen. Denne datt drastisk da jeg fikk veer, så de avsluttet dette fort, og det ble nok ett keisersnitt. Jeg vet at flere blir satt på drypp ved dette sykehuset, så det er mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48181-hvorfor-ikke-drypp/#findComment-184074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 De metoder som använd för att sätta igång en förlossning är; 1. Amniotomi dva att ta hål på fosterhinnorna. 2. Oxitocin infusion dvs drypp som påverkar livmodern att gjöra sammandragningar. 3. Vagitorie med ett hormon som kan mogan livmoderhalsen. Valet av vilken metod som man skall använda, beror på livmoderns mogningsgrad. Jag har inte den uppfattningan att dropp, används mindre nu än för en del år sedan. Fördelen med denna, är att man lätt kan stänga av droppet om det skulle uppstå någon komplikation. Rutinerna runt vattenavgång kan variera något mellan sjukhusen. De flesta har dock den parxisen att de avvaktar spontana samandragningar, vilket de flesta får efter en tid. Kvinnorna får komma på dagliga kontroller för att se att både mor och barn har det bra. Det är just infektion hos mor och barn som vill vara obs på. Är alla undersökningar bra, kan man alltså avvakta upp,till 3 dygn innan de sätts igång. Undersökningar har visat att de flesta kvinor kommer i gång av sig självt om man avvaktar och att det då ger minst risk för komplikationer. En igångsättning av förlossningen innebär altid en liten ökad risk för komplikation och skall därför endast gjöras om man anser det bäst för mor och barn. Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48181-hvorfor-ikke-drypp/#findComment-185114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.