Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tralte

Jeg var på ultralyd som kunne fortelle at babyen var rundt 3800 gram i uke 37(ultralydtermin) / uke 38 (mensterm.) Nå er jeg i uke 40 (i følge ultralyden i uke 18) og begynner å bli litt urolig med tanke på hvilken termin legen kommer til å ta utgangspunkt i hvis jeg forsatt ikke har født om en uke.

Jeg har en sikker menstrasjonsyklus og ved forrige fødsel fødte jeg 1 dag etter menstrasjonstermin og 5 dager før ultralydtermin. Har jeg noe å si her, eller følger legen utelukkende ultralydterminen ?

Vokser barnet like mye nå på slutten ? Jeg blir jo litt urolig for hva fødselvekten ender opp i hvis jeg skal gå i enda 2 fulle uker.

hilsen stor, tung og ikke minst sliten Tralte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48228-overtid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag förstår att du börjar att bli lite otålmodig, nu emot slutet. Eftersom man har bestämmt att fastställa termin efter ultraludsundersökningen runt v.18, så är det också det som doktorn går efter när en evt igångsättning bestäms. Går du länge över tiden, så kommer du att få gå på täta kontroller på sjukhuset. Ser man det minsta lilla tecken på at barnet inte har det bra inne i livmodern, tar man ställning till en evt igångsättning. Studier har visat att det bästa är dock om förlossningen kommer i gång av sig själv, varför man väntar några veckor efter termin, inna man evt sätts igång. Du har stora chanser att komma igång av dig själv, inom denna veckan. Då kanske du slipper att oroa dig över allt detta?! Skulle du trots allt gå till v. 41 enligt ultraljud eller 42 enl. mens, så tycker jag att du skal ta upp detta med din doktor. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48228-overtid/#findComment-185075
Del på andre sider

Hvis det er størrelsen du er redd for, vil jeg bare si at det er ofte de bommer grovt på vektantakelsen på ultralyd. Har hørt om flere som har bommet med over en kilo! Det er derfor ikke sikkert at barnet blir så stort likevel. Hva termin angår, er jeg enig med deg i at de ikke bare bør se på ultralydtermin, de bør se det i sammenheng med menstermin. Forhåpentligvis er du i gang av deg selv i løpet av noen få dager.... Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48228-overtid/#findComment-185667
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...