Gå til innhold

Hvor psykisk dårlig burde man være for at det sees på som greit å ringe fastlegen i morgen tidlig og be om hastetime? Holder det å ha selvmords tanker eller burde det være mer alvorlig enn det som planer eller annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

51

• psykedeliker

12

• Sokk

3

• nachnoo

2

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja hvis jeg måtte ha sprøyte eks for allergi. Nei de har ikke blitt sure, men legen ble litt overrasket da. Men jeg kunne ikke vente på time som var ledig i 2 uker frem i tid 

Anonymkode: c6250...fae

Du kunne jo kanskje planlagt litt bedre da? For sprøyte for allergi tar man vel hvert år så da kunne du jo bestilt deg time i god tid liksom? Men det er ikke akkurat det tråden her handler om, så skal la være å avspore.

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe "liksom". Det er et kjent fakta (for alle som gidder å sette seg inn i det) at enkelte mennesker har interesse av å skremme folk fra å ta kontakt med hjelpeapparatet, og det er derfor de forteller slike historier. Men å kontakte fastlegen er nok det beste hvis det ikke er helt akutt.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at enkelte mennesker forteller historier om at de ble møtt på en dårlig måte for å skremme andre fra å ta kontakt med hjelpeapparatet? Hvorfor skulle de gjøre det når historiene de forteller er sanne?

Kanskje hun tenker på overdose-fare?

Anonymkode: cdc3f...509

Ja, det kan jo være. Men jeg tolket det som at det ikke var lurt av andre grunner? Får håper hun svarer meg så jeg får vite.

Anonymkode: f43a8...0a7

AnonymBruker

Du kunne jo kanskje planlagt litt bedre da? For sprøyte for allergi tar man vel hvert år så da kunne du jo bestilt deg time i god tid liksom? Men det er ikke akkurat det tråden her handler om, så skal la være å avspore.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at enkelte mennesker forteller historier om at de ble møtt på en dårlig måte for å skremme andre fra å ta kontakt med hjelpeapparatet? Hvorfor skulle de gjøre det når historiene de forteller er sanne?

Ja, det kan jo være. Men jeg tolket det som at det ikke var lurt av andre grunner? Får håper hun svarer meg så jeg får vite.

Har du vært innlagt før?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du vært innlagt før?

Ja, det har jeg. Flere ganger, men det begynner å bli en stund siden nå da. Hvorfor spør du om det?

AnonymBruker

Ja, det har jeg. Flere ganger, men det begynner å bli en stund siden nå da. Hvorfor spør du om det?

Jeg spør fordi jeg tenker på om du har fått noen verktøy eller kriseplan du kan bruke nå? Finnes akutt ambulant-team der du bor?

psykedeliker

Hvorfor skulle de gjøre det når historiene de forteller er sanne?

Jeg har ikke sett dokumentasjon på at noen slike historier er sanne, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men å skremme folk fra å ta kontakt med hjelpeapparatet er en kjent "mate crime" - teknikk: https://en.wikipedia.org/wiki/Mate_crime

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva står det i kriseplanen din?

Å holde på rutiner som jobb og andre aktiviteter i hverdagen, avledning på diverse måter. Og som tiltak har jeg å be behandler om ekstra time, men jeg fikk dessverre ikke time hos henne før neste fredag. Jeg har også en time med fastlegen som jeg bestilte for noe annet på onsdag da så jeg håper jeg klarer holde meg til da og at jeg kan snakke med han om disse tankene denne timen. For han hadde heller ikke ledig time før dessverre, med mindre man ber om hastetime da...

AnonymBruker

Å holde på rutiner som jobb og andre aktiviteter i hverdagen, avledning på diverse måter. Og som tiltak har jeg å be behandler om ekstra time, men jeg fikk dessverre ikke time hos henne før neste fredag. Jeg har også en time med fastlegen som jeg bestilte for noe annet på onsdag da så jeg håper jeg klarer holde meg til da og at jeg kan snakke med han om disse tankene denne timen. For han hadde heller ikke ledig time før dessverre, med mindre man ber om hastetime da...

Har du erfaring med at det hjelper betraktelig på selvmordstankene om du prater med behandler?

AnonymBruker

Jeg spør fordi jeg tenker på om du har fått noen verktøy eller kriseplan du kan bruke nå? Finnes akutt ambulant-team der du bor?

Jeg svarte deg på innholdet i kriseplanen nå nettopp så du vil nok finne svaret rett over her. Det finnes akutt ambulant team her, men jeg foretrekker å heller snakke med folk jeg kjenner som fast behandler eller fastlege. Man må uansett ha henvisning til ambulant team fra legevakten (eller fastlege) og jeg vet ikke om jeg orker dra på legevakten i kveld da. Eller ikke tør ringe dit i utgangspunktet.

Jeg har ikke sett dokumentasjon på at noen slike historier er sanne, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men å skremme folk fra å ta kontakt med hjelpeapparatet er en kjent "mate crime" - teknikk: https://en.wikipedia.org/wiki/Mate_crime

Har aldri hørt om dette begrepet før. Høres rart ut.

AnonymBruker

Har du erfaring med at det hjelper betraktelig på selvmordstankene om du prater med behandler?

Og selvsagt kan du be om hastetime!

AnonymBruker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Det er helt greit å ringe fastlegen. 

Selv om man "bare" har selvmordstanker og ikke planer? Og også greit å be om hastetime eller bare greit å ringe?

Hvis du føler behov for hastetime, så ringer du i morgen og bestiller hastetime. Det bør være mye lavere terskel for å bestille en hastetime hos fastlegen enn å ringe til legevakten. 

Hvis det blir for ille kan du også ta kontakt med behandler igjen å høre om det er mulighet for å fremskynde, snakke sammen på telefon e.l. Dette er mye mer nyttig enn å ringe til legevakten.

Hvis du trenger akutt innleggelse utenom kontortid kan du ringe legevakt. 

Annonse

psykedeliker

Har aldri hørt om dette begrepet før. Høres rart ut.

Mange behandlere kvier seg for å snakke om det. Jeg vet ikke hvorfor, men har mine mistanker.

nachnoo

Selv om man "bare" har selvmordstanker og ikke planer? Og også greit å be om hastetime eller bare greit å ringe?

Ja, det er greit å ringe fastlegen. (men ikke legevakten for dette)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var det første min psykiater gjorde da jeg slet med alvorlige selvmordstanker. 

Det synes jeg er rart at du gjorde. Hvis et menneske er selvmordstruet gir du jo ikke medikament som er farlig til dette? Lurer på hva psykiateren din var med sitt fulle fem. 

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Mange behandlere kvier seg for å snakke om det. Jeg vet ikke hvorfor, men har mine mistanker.

Tviler ikke på at du har dine mistanker 😉

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ringer for hastetime hvis jeg ikke har tid til og vente på vanlig time, om stort og smått. Livet mitt er såpass viktig at hvis jeg ikke skriker høyt når jeg trenger hjelp får jeg ikke hjelp. Det er dessverre sånn det fungerer i helsevesenet. 

AnonymBruker

Det har variert veldig hvor mye jeg har opplevd at det har hjulpet å snakke med behandlere jeg har hatt tidligere om selvmordstankene. Noen gang har det faktisk blitt verre, andre ganger har det hjulpet mye og andre en hel del også litt forskjellig andre reaksjoner. Men denne behandleren jeg har nå er ny for meg så jeg har aldri snakket med henne om reelle selvmordstanker  før så vanskelig å si noe om hvor mye det eventuelt kan/vil hjelpe.

Har du forsøkt å snakke med behandlere om dette siden du sier dette?

Sokk skrev (Akkurat nå):

Hvis du føler behov for hastetime, så ringer du i morgen og bestiller hastetime. Det bør være mye lavere terskel for å bestille en hastetime hos fastlegen enn å ringe til legevakten. 

Hvis det blir for ille kan du også ta kontakt med behandler igjen å høre om det er mulighet for å fremskynde, snakke sammen på telefon e.l. Dette er mye mer nyttig enn å ringe til legevakten.

Hvis du trenger akutt innleggelse utenom kontortid kan du ringe legevakt. 

Sant at det nok er mer nytte i å snakke med behandler på telefon enn legevakten, for behandler kjenner jo meg i det minste litt da og kan nok ha bedre tid til å snakke med meg også enn det legevakten vil ha?

nachnoo skrev (Akkurat nå):

Ja, det er greit å ringe fastlegen. (men ikke legevakten for dette)

Ok. Men hvorfor mener du at jeg ikke kan ringe legevakten? Er det fordi det må være mer alvorlig enn bare tanker for at man kan ringe dit? Altså at man må være selvmordstruet/ ha planer og være nære ved å gjennomføre eller lignende?

psykedeliker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...