Gå til innhold

Hvor psykisk dårlig burde man være for at det sees på som greit å ringe fastlegen i morgen tidlig og be om hastetime? Holder det å ha selvmords tanker eller burde det være mer alvorlig enn det som planer eller annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det synes jeg er rart at du gjorde. Hvis et menneske er selvmordstruet gir du jo ikke medikament som er farlig til dette? Lurer på hva psykiateren din var med sitt fulle fem. 

Anonymkode: c6250...fae

Han snakket med mannen min som passet på medisinen for meg.

Anonymkode: cdc3f...509

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

51

• psykedeliker

12

• Sokk

3

• nachnoo

2

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han snakket med mannen min som passet på medisinen for meg.

Hva om bor alene og ikke har noen som kan passe på medisinene for en? Tror du man kan få likevel? Og er det innafor å foreslå til fastlegen selv det å få f.eks sobril for å se om det kan hjelpe fordi man leste det på internett? Eller er de fleste fastleger anti medisiner?

Anonymkode: f43a8...0a7

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og er det innafor å foreslå til fastlegen selv det å få f.eks sobril for å se om det kan hjelpe fordi man leste det på internett?

Jeg tror ikke jeg ville brukt "leste det på internett" som argument for noe som helst i en slik sammenheng.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke jeg ville brukt "leste det på internett" som argument for noe som helst i en slik sammenheng.

Men det er jo det som er sant? Hva skal jeg elles si da? Lyve eller utelate å si noe om hvor jeg fikk informasjon fra?

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er jo det som er sant? Hva skal jeg elles si da? Lyve eller utelate å si noe om hvor jeg fikk informasjon fra?

Det blir mer troverdig hvis du sier hvor du fant det på internett. F.eks. i Felleskatalogen.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det blir mer troverdig hvis du sier hvor du fant det på internett. F.eks. i Felleskatalogen.

Men står det faktisk i felleskatalogen at sobril kan hjelpe med selvmordstanker da? Det fant jeg ingenting om?

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men står det faktisk i felleskatalogen at sobril kan hjelpe med selvmordstanker da? Det fant jeg ingenting om?

Jeg aner ikke, for jeg har ikke det problemet. Men vær nå litt kreativ da!

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Jeg aner ikke, for jeg har ikke det problemet. Men vær nå litt kreativ da!

Ehm. Om jeg sier til min fastlege at jeg leste at sobril ville hjelpe mot selvmordstanker i felleskatalogen kommer han garantert til å søke etter dette med en gang og finne ut at jeg lyver? Det vil jo bare få negative konsekvenser for meg...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehm. Om jeg sier til min fastlege at jeg leste at sobril ville hjelpe mot selvmordstanker i felleskatalogen kommer han garantert til å søke etter dette med en gang og finne ut at jeg lyver? Det vil jo bare få negative konsekvenser for meg...

Nå er du bare vanskelig. Hvor leste du det da, hvis det ikke står i Felleskatalogen? På DOL?

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Nå er du bare vanskelig. Hvor leste du det da, hvis det ikke står i Felleskatalogen? På DOL?

Ja, selvfølgelig var det her jeg leste det? Du leste jo sikkert kommentaren du også? Fra den anonyme brukeren som skrev at det hadde hjulpet henne med selvmordstankene.

psykedeliker

Ja, selvfølgelig var det her jeg leste det? Du leste jo sikkert kommentaren du også? Fra den anonyme brukeren som skrev at det hadde hjulpet henne med selvmordstankene.

Greit, gjør akkurat som du vil.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Greit, gjør akkurat som du vil.

Ja, selvfølgelig gjør jeg som jeg vil? Å lyve til fastlegen er uansett uaktuelt for meg.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, selvfølgelig gjør jeg som jeg vil? Å lyve til fastlegen er uansett uaktuelt for meg.

Du kan helt fint si at du leste det på internett. Det er jo sannheten 😊 Det har uansett ingenting å si for legens vurdering. 

Annonse

AnonymBruker
Sokk skrev (Akkurat nå):

Du kan helt fint si at du leste det på internett. Det er jo sannheten 😊 Det har uansett ingenting å si for legens vurdering. 

Du har sikkert rett i det at fastlegen vil gjøre en egen vurdering. Jeg bare tenkte det ville være naturlig å nevne hvor jeg hadde det fra at sobril kanskje kunne hjelpe mot selvmordstanker så ikke fastlegen tenkte det bare var noe jeg hadde diktet opp i mitt eget hode liksom?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har sikkert rett i det at fastlegen vil gjøre en egen vurdering. Jeg bare tenkte det ville være naturlig å nevne hvor jeg hadde det fra at sobril kanskje kunne hjelpe mot selvmordstanker så ikke fastlegen tenkte det bare var noe jeg hadde diktet opp i mitt eget hode liksom?

Jeg tenker at fastlegen kommer til å gjøre sin egen vurdering. Skal du ringe i morgen tidlig?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har variert veldig hvor mye jeg har opplevd at det har hjulpet å snakke med behandlere jeg har hatt tidligere om selvmordstankene. Noen gang har det faktisk blitt verre, andre ganger har det hjulpet mye og andre en hel del også litt forskjellig andre reaksjoner. Men denne behandleren jeg har nå er ny for meg så jeg har aldri snakket med henne om reelle selvmordstanker  før så vanskelig å si noe om hvor mye det eventuelt kan/vil hjelpe.

Har du forsøkt å snakke med behandlere om dette siden du sier dette?

Sant at det nok er mer nytte i å snakke med behandler på telefon enn legevakten, for behandler kjenner jo meg i det minste litt da og kan nok ha bedre tid til å snakke med meg også enn det legevakten vil ha?

Ok. Men hvorfor mener du at jeg ikke kan ringe legevakten? Er det fordi det må være mer alvorlig enn bare tanker for at man kan ringe dit? Altså at man må være selvmordstruet/ ha planer og være nære ved å gjennomføre eller lignende?

Hva slags hjelp ville du ha av legevakten da? De kan jo ikke tilby så mye uansett.. Du kan ringe mental helse hjelpetelefon gratis om du ønsker å snakke med noen

Anonymkode: 00893...95a

AnonymBruker

Hva slags hjelp ville du ha av legevakten da? De kan jo ikke tilby så mye uansett.. Du kan ringe mental helse hjelpetelefon gratis om du ønsker å snakke med noen

De er døgnåpne. Bare Google de og ring

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tenker at fastlegen kommer til å gjøre sin egen vurdering. Skal du ringe i morgen tidlig?

Ja, det er planen akkurat nå i alle fall.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg mente ikke at jeg SKAL ringe legevakten nå i kveld. Det var mest hvis det faktisk ble akutt og det ikke kunne vente til i morgen tidlig. Jeg tenkte da mest på innleggelse da dersom det ble såpass ille. Men akkurat klarer jeg meg alene så kommer ikke til å ringe nå, med mindre det som sagt blir mye verre da.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er planen akkurat nå i alle fall.

Jeg mente ikke at jeg SKAL ringe legevakten nå i kveld. Det var mest hvis det faktisk ble akutt og det ikke kunne vente til i morgen tidlig. Jeg tenkte da mest på innleggelse da dersom det ble såpass ille. Men akkurat klarer jeg meg alene så kommer ikke til å ringe nå, med mindre det som sagt blir mye verre da.

Håper du får en grei natts søvn og masse lykke til hos legen i morgen!

AnonymBruker

Håper du får en grei natts søvn og masse lykke til hos legen i morgen!

Tusen takk for det! En grei natts søvn hadde vært gull verdt. Det kjipeste når man sliter spesielt med selvmordstanker er å slite med å sove i tillegg. Det gjør det ofte verre er i alle fall min tidligere erfaring i alle fall, dessverre. Men jeg har tatt sovemedisinene mine nå og tok nettopp en varm dusj også (har hørt det skal gi bedre søvn?). Så jeg tenker å legge meg ganske så snart, skal bare skrive ferdig i dagboken min først siden det ofte fungerer litt som terapi for meg å skrive. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...