tigernab Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Kjære jordmor. Jeg er ei jente på 22 år og har en sønn på fire måneder. Når fødselen nærmet seg, skrev jeg et brev til alle jordmødrene på sykehuset(BSS). Der skrev jeg at jeg gruet meg veldig og at jeg hadde fødselsangst. Jeg skrev at jeg trenkte mye kjærlighet og omsorg når jeg var redd. Jeg skrev også at jeg trenkte all den bedøvelsen jeg kunne få siden jeg gruet meg sånn. Jeg ble satt igang og var 14 dager over tiden. Samboeren min skulle være med å trøste meg. Alle jordmødrene som var innom meg var så snille og forståelsesfulle. Da tiden enderlig var kommet hadde jeg fått ei som ikke var fullt så snill. Hun trodde ikke på at jeg hadde fått åpning, hun sa jeg måtte vile meg. Jeg gråt så mye for jeg hadde så vondt. Da jeg fikk henne til å skjekke igjen etter 10 min hadde jeg 8 cm åpning. Da var det rett inn på fødestua. Jeg fikk angst og panikk. Verken hun eller barnepleiern snakket til meg, de snakket over hodet på meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette for det er så frustrerende for meg. Jeg hadde presset i en time og da spurte jordmoren om hun kunne klippe meg. Jeg nølte men sa ja til slutt. Da sa hun:Jeg har bare en sløv saks, men det skal gå bra. Jeg turte ikke å svare henne da.Jeg lå å presset en halv time til.Da hodet stakk litt på utsiden, dyttet hun hodet tilbake igjen. Jeg spurte hvorfor i h.... hun gjorde det. Hun sa at barnet ville komme fortere ut da. Jeg trodde jeg var nær døden så jeg begynnte å si hade til samboeren min og ba han ta godt om barnet vårt. Heller da var det ingen som sa noe til meg. Det var ingen som sa at jeg var flink. Samboeren min var den eneste som prøvde å hjelpe meg. Etter gutten vår hadde kommet sa hun at egentlig etter en time sal man hente legen for å hjelpe barnet ut. Når jeg tenker på dette blir jeg redd og nærvøs. Jeg gråter menge kvelder for jeg hater det som har skjedd. Mitt spørsmål til deg er: Må jeg ha det sånn en gang til ? Jeg vil ikke ha keisersnitt. Kan jeg velge meg ut en jordmor å sette igang fødselen den dagen hun er på skift.? Hvem skal jeg kontakte hvis dette er mulig og når? Jeg har skrevet et klage brev til alle jordmødrene på BSS, men anonymt. Jeg vil helst ikke treffe disse folka igjen. Vær så snill å hjelp meg, jeg er livredd for å bli gravid hvis det skal være sånn en gang til . Det hadde vært fint om dere kunne skrive akuratt hva jeg kunne forlange eller spørre om, sånn at jeg visste hva jeg skal si og hvor jeg står i forhold til dem. Tusen takk på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48263-kjempe-fortvilet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkertøyet Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Dette var grusomt å lese. Slike jordmødre burde få sparken!! Jeg er nå gravid for første gang og venter i slutten av juli. Har også angst for fødsel og var og snakket med psykolog om det i dag. Kommer kanskje til å be om keisersnitt. Pass virkelig på til neste gang at ALLE er informert om opplevelsen din, og angsten din, slik at du unngår dette. Og så får du trøste deg med at du nok var ekstra uheldig, og at det nok helt sikkert går bedre neste gang. Lykke til til oss begge! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48263-kjempe-fortvilet/#findComment-185104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Jag har stor förståelse för att du känner dig förtvivlad över att du inte blev trodd eller fick det stöd som du behövde under förlossningens slutskede. Bra att höra att träffade fin ocg förstående personal inna det sista vaktbytet. Jag tycker att du har fått en mycket dålig behandling av denna personal, enligt din beskrivning. Jag tycker absolut att detta skall komma fram på ett tydligt sätt till ledningen vid förlossningsavdelningen. Denna jordmor behöver få veta vilka fel och brister hon har, så att inte andra blir drabbade. Detta skadar inte bara er kvinnor utan också de andra jordmödrer som gjör ett bra jobb. Du skall inte skriva ett brev anonymt, utan till klinikchefen med kopia till overjordmor. Detta är mycket viktigt att du gjör tycker jag. Det kan också bli aktuellt att skriva en klagan till patientombudet. Du behöver också få prata med den jordmor som har hand om de kvinnor som går på samtal för sin förlossningsrädsla. Jag förstår att du inte önskar att prata med den jordmor som förlöste dig, nu. Du har stora chanser att bearbeta dina upplevelser om du gjör som jag har skrivt. Vid din nästa graviditet, kan du också få en extra god uppföljning, med stöd samtal av jordmor från sjukhuset. Kanske du kan skapa denna kontakt redan nu, då du behöver bearbeta denna förlossningen? Ta tag i dina probelm redan nu, det finns hjälp att få. Du kommer att bli hörd och få den hjälp som du så väl behöver nu.Be din mann eller annan anhörig om hjälp, om du inte klara att skriva eller ringa själv. Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48263-kjempe-fortvilet/#findComment-185697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vethvajegvil Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Dette var grusomt å lese. Slike jordmødre burde få sparken!! Jeg er nå gravid for første gang og venter i slutten av juli. Har også angst for fødsel og var og snakket med psykolog om det i dag. Kommer kanskje til å be om keisersnitt. Pass virkelig på til neste gang at ALLE er informert om opplevelsen din, og angsten din, slik at du unngår dette. Og så får du trøste deg med at du nok var ekstra uheldig, og at det nok helt sikkert går bedre neste gang. Lykke til til oss begge! :-) Vet akkurat hva du mener. Etter to håpløse fødsler leste jeg legepensum i fødselshjelp og fant selv ut hvilken fødsel jeg ønsket meg. Jeg kranglet meg til igangsatt fødsel (litt av en kamp) fire uker før termin. Fikk også to kjempefine jordmørdre (som riktignok var litt småredd meg fordi det sto i journalen min at jeg var svært vanskelig). Sykehuset tok ikke hensyn til min redsel for fødselssmerter før jeg laget et voldsomt leven, så forvent ikke å få noe gratis. Jeg ba også om en Suffenta (?) epidural, som ikke lammer føttene osv. Jeg fødte helt uten smerter - kjente bare et litte "prikk" i navelen hver gang jeg hadde pressrier. Fødeslen var virkelig romantisk, kysset pappaen og tok selv imot barnet da hodet var forløst. Helt idiotisk at en ikke har anledning til å velge smertefri, igangsatt fødsel! Godta ikke at du loves epidural når du kommer inn på sykehuset - føder du på natten er det ikke sikkert noen kan sette den. Få planlagt fødselen på forhånd, og få den satt i gang. Regn med masse slanger, overvåkning og teknologi. Fødselen blir uansett mye mer fantastisk enn en såkalt "naturlig fødsel". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/48263-kjempe-fortvilet/#findComment-191285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.