Gå til innhold

Er å gå på dps i nesten 3 år mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ene i psykiatrien sa at jeg hadde jo fått så mye hjelp. Hadde gått til dps i nesten 3år. Kan det kalles mye hjelp? Eller å ha gått der lenge? 

Anonymkode: f4e15...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer jo an på hva som er målet? 
terapi gjør ikke folk friske, men kan hjelpe på den måten at en får det litt bedre. 
Livet vil alltid være opp og ned og tøffe perioder, dette er innenfor normalen. 
Man kan ha stor sorg, kjenne på uro uten at det er en sykdom som trenger behandling i spesialisthelsetjenesten. 
Det finnes lavterskel hjelp når en ikke kan behandle mer, men for å vedlikeholde og ha støttesamtaler 

Anonymkode: edfbb...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Forskning viser at det er i starten man nyttegjør seg slik hjelp best. Så flater effekten ut over tid. 

Om man etter tre år ikke har fått reel forbedring i livet og psyken så bør man revurdere. Men det er allerede i gang tiltak som gjør at de som nyttegjør seg behandling i det offentlige får hjelp og at tiden er avgrenset.

Men det er viktig å understreke at om man har nytte, så bør man få tilbud - også over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (1 time siden):

Hvor mye veier en fisk?

Scrollet nedover for å finne hvor langt er et tau, men ble overrasket over en ny variant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutes ago, Sokk said:

Scrollet nedover for å finne hvor langt er et tau, men ble overrasket over en ny variant. 

Hadde heller ikke hørt den før, men det inspirerer jo til flere ordtak. Hvor høyt er et fjell? Hvor våt er en klut? 

Anonymkode: 4237d...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kommer jo an på hva som er målet? 
terapi gjør ikke folk friske, men kan hjelpe på den måten at en får det litt bedre. 
Livet vil alltid være opp og ned og tøffe perioder, dette er innenfor normalen. 
Man kan ha stor sorg, kjenne på uro uten at det er en sykdom som trenger behandling i spesialisthelsetjenesten. 
Det finnes lavterskel hjelp når en ikke kan behandle mer, men for å vedlikeholde og ha støttesamtaler 

Anonymkode: edfbb...f4a

Jeg tenker at mengden terapi ikke nødvendigvis trenger å avspeile hva pasienten sitter igjen med som utbytte av terapien. Det avhenger av flere ting, er min erfaring. Jeg har gått i mange år i her og nå-terapi og fått et beskjedent utbytte av det - jeg håper at det er en terapiform som kan overføres til kommunale støttesamtaler. Der trengs ikke ressurser ved spesialisthelsetjenesten for å holde gående slike samtaler...

 

Bare det at terapeuten har forventning til pasienten og at du stiller forberedt til timen - eller ev. at man har et felles mål å jobbe frem mot  -, tenker jeg er avgjørende. Det har gjort den store forskjellen i mine terapiforløp - ikke bare det jeg går i nå. Og, uansett terapiform, er det viktig å evaluere hvordan terapien går for å se at en har fremgang i terapien. Det ble aldri gjort da jeg hadde her og nå-terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må jobbe hardt når man går i terapi. Mange bare møter opp og får tømt seg og reiser så hjem til det samme gamle mønsteret. År etter år. Da blir man ikke bedre. 
man må jobbe effektivt for å oppnå endring. 
mange synes det er godt å ha en person å gå til som kan lytte og gi omsorg, der de kan tømme seg og bli lyttet til. 
dette er ikke terapi. Da kunne man snakket med en venn. 

Anonymkode: edfbb...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må jobbe hardt når man går i terapi. Mange bare møter opp og får tømt seg og reiser så hjem til det samme gamle mønsteret. År etter år. Da blir man ikke bedre. 
man må jobbe effektivt for å oppnå endring. 
mange synes det er godt å ha en person å gå til som kan lytte og gi omsorg, der de kan tømme seg og bli lyttet til. 
dette er ikke terapi. Da kunne man snakket med en venn. 

Anonymkode: edfbb...f4a

Som kjent - to parter i terapi. Jeg ser her på DOL at en del ser ut til å vente på at terapeuten skal ta opp et tema eller spørre det riktige spørsmålet. Dette ansvaret er ikke ene og alene pasienten sitt ansvar. Her må terapeuten være tydelig og kommunisere hva h*n forventer av pasienten.

 

Selv har jeg fått vite det i en av de første konsultasjonene, av de terapeutene jeg har ansett som gode og seriøse terapeuter, hvordan de forventer at jeg skal jobbe i terapitimene. De har også forklart hvordan de ser på sin rolle som terapeut i terapien. Andre terapeuter har vært mer vage og formløse... Utbyttet av terapien har også blitt deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ene i psykiatrien sa at jeg hadde jo fått så mye hjelp. Hadde gått til dps i nesten 3år. Kan det kalles mye hjelp? Eller å ha gått der lenge? 

Anonymkode: f4e15...d34

Ja det er for mye. 

Anonymkode: 1d207...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (9 minutter siden):

Som kjent - to parter i terapi. Jeg ser her på DOL at en del ser ut til å vente på at terapeuten skal ta opp et tema eller spørre det riktige spørsmålet. Dette ansvaret er ikke ene og alene pasienten sitt ansvar. Her må terapeuten være tydelig og kommunisere hva h*n forventer av pasienten.

 

Selv har jeg fått vite det i en av de første konsultasjonene, av de terapeutene jeg har ansett som gode og seriøse terapeuter, hvordan de forventer at jeg skal jobbe i terapitimene. De har også forklart hvordan de ser på sin rolle som terapeut i terapien. Andre terapeuter har vært mer vage og formløse... Utbyttet av terapien har også blitt deretter.

Da er du nok unik, og har gode terapeuter. Flesteparten er som fremmer i avsnitt 2. 

Anonymkode: 1d207...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er du nok unik, og har gode terapeuter. Flesteparten er som fremmer i avsnitt 2. 

Anonymkode: 1d207...1ec

Ja, jeg har møtt på dyktige terapeuter og nå er min nåværende terapeut dyktig. Jeg er heldig, men ikke unik. Begge mennesker og innbyggere av velfersstaten Norge.

 

Som jeg har skrevet før, kan en terapeut oppfattes som dyktig av en pasient og ikke av en annen - der finnes ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...