Gå til innhold

Er det naturlig å feire pride for heteroseksuelle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det intolerant å synes pride har gått helt over styr?

Så utrolig mange debatter i nyhetene om dette nå.

 

Ikke noe galt med å være skeiv, men skal man feire pride som heterofil, eller homofil som ikke føler seg enig i feks kjønnsbytte ideologien som er en bitteliten epidemi?

Føler hele greia er vil dere ikke så skal dere feire pride. En dag burde holde med å flagge. Og det har null i barneskolen å gjøre synes jeg.

Anonymkode: 491b2...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo på en måte litt som å spørre om du kan være med i Blindeforbundet selv om du ikke er blind. Eller om du som mann kan støtte kvinnesaken eller om du kan støtte Black lives matter som hvit. Jeg mener svaret på det er ja.

Med det sagt, så er dette et stort tema. Utrolig mange selskaper bytter ut logoen sin med en regnbuefarget logo for tiden. Jeg føler at det er mye Pride-washing i næringslivet. Alle skal gjøre det som er politisk korrekt. Her mener jeg at det går noe langt. Hvis du genuint støtter budskapet, så gjør gjerne det. Men det burde ikke være nærmest et krav for å beholde kundene dine at du markerer et positivt standpunkt i denne saken. 

Jeg synes det skal være opp til den enkelte (og for den saks skyld; den enkelte bedrift) hva man mener om f.eks. den nye definisjonen av kjønn, uten at man skal trenge å bli lynsjet for å mene noe annet enn det generelle konsensus. Jeg tror de aller fleste (i alle fall etniske nordmenn) er ganske enige om aksept av homofile og deres rettigheter. Det har vært en viktig kamp, fra den gang homofile ble omtalt som sodomitter og homofili sto som en psykiatrisk diagnose. 

Men jeg tenker faktisk at det er forskjell på å støtte homofiles rettigheter og støtte Pride. Som jeg vel har ment tidligere også, så synes jeg slike arrangementer til en viss grad bidrar til å "annerledesgjøre" homofile. Du kan være homofil uten å bruke g-streng som mann og vise den fram. Ikke at det egentlig plager meg at de gjør det. Men for meg er legning alltid et ikke-tema. Jeg interesserer meg ikke for om en kollega/kompis/etc. er heterofil eller homofil. Jeg er ikke redd for å bli voldtatt av en person som har en annen legning enn meg. For det finnes absolutt ingen holdepunkter, og kun fordommer, for at det skal skje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Føler hele greia er vil dere ikke så skal dere feire pride.

Da har du et følelsesproblem, og det eier du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS. Norge, Sameland, FN og alle andre feirer en dag i året. Pride har tatt helt av. Jeg blir kvalm av det.

Hadde det vært en dag, skulle jeg støttet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er heterofil og skal feire pride, men jeg går jo under det siden jeg er polyamorøs. 

Anonymkode: 69820...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (14 minutter siden):

Jeg blir kvalm av det.

Det er ikke normalt. Du bør kontakte lege snarest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (1 time siden):

Det blir jo på en måte litt som å spørre om du kan være med i Blindeforbundet selv om du ikke er blind. Eller om du som mann kan støtte kvinnesaken eller om du kan støtte Black lives matter som hvit. Jeg mener svaret på det er ja.

Med det sagt, så er dette et stort tema. Utrolig mange selskaper bytter ut logoen sin med en regnbuefarget logo for tiden. Jeg føler at det er mye Pride-washing i næringslivet. Alle skal gjøre det som er politisk korrekt. Her mener jeg at det går noe langt. Hvis du genuint støtter budskapet, så gjør gjerne det. Men det burde ikke være nærmest et krav for å beholde kundene dine at du markerer et positivt standpunkt i denne saken. 

Jeg synes det skal være opp til den enkelte (og for den saks skyld; den enkelte bedrift) hva man mener om f.eks. den nye definisjonen av kjønn, uten at man skal trenge å bli lynsjet for å mene noe annet enn det generelle konsensus. Jeg tror de aller fleste (i alle fall etniske nordmenn) er ganske enige om aksept av homofile og deres rettigheter. Det har vært en viktig kamp, fra den gang homofile ble omtalt som sodomitter og homofili sto som en psykiatrisk diagnose. 

Men jeg tenker faktisk at det er forskjell på å støtte homofiles rettigheter og støtte Pride. Som jeg vel har ment tidligere også, så synes jeg slike arrangementer til en viss grad bidrar til å "annerledesgjøre" homofile. Du kan være homofil uten å bruke g-streng som mann og vise den fram. Ikke at det egentlig plager meg at de gjør det. Men for meg er legning alltid et ikke-tema. Jeg interesserer meg ikke for om en kollega/kompis/etc. er heterofil eller homofil. Jeg er ikke redd for å bli voldtatt av en person som har en annen legning enn meg. For det finnes absolutt ingen holdepunkter, og kun fordommer, for at det skal skje.

 

 

Bra skrevet, og er veldig enig! "Pride-washing" var et godt begrep som jeg aldri har hørt om før. Deler mine tanker jeg også.

Alle skal flagge overalt, og som ts sier: "Vil du ikke, så skal du!" Det blir en tvang der som ikke er bra. Og de som ikke er enige i at man trenger å flagge og feire Pride en hel måned blir ansett som hatere, trangsynte, intolerante og mye annet. Man ser hvilken makt "regnbuemafiaen" har over folk. Det blir slått stort opp (og man taes hardt) om noen kommuner bestemmer at de ikke vil flagge på offentlige bygg som skoler, rådhus, osv- og så snur de gjerne dagen etter fordi de ikke orker å stå i det massive presset og hetsen. Tilsvaret til de som f.eks mener det holder å flagge én dag, eller ikke flagge i det hele tatt, er utrolig nok at da trenger vi mer av det, til alle er omvendt. Jeg har faktisk sett slik argumentasjon, og det provoserer meg. Hvis idealet deres er å være tolerante, hva da med å tolerere at andre ikke vil flagge eller feire? 

Pride (opprinnelig budskap: Alle skal få elske dem man vil, og "love is love") var helt greit i mine øyne før FRI og Rosa kompetanse blandet seg for mye inn med sin politiske agenda. Det jeg tror mange ikke skjønner er at Pride ikke lenger bare handler om at man skal få elske dem man vil. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har tatt helt av. Det kommer til å komme en kraftig rekyleffekt av dette. Og på offentlige flaggstenger skal KUN det norske flagget vaie.

Anonymkode: 25115...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Vendi skrev (12 minutter siden):

Og de som ikke er enige i at man trenger å flagge og feire Pride en hel måned blir ansett som hatere, trangsynte, intolerante og mye annet.

At noen ikke klarer å forsvare seg mot slikt sier mest om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heterofile skal ikke feire Pride. Må være måte på toleranse. Hvorfor skal vi andre støtte noe skeive driver med. De krever så mye oppmerksomhet.  Nok er nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For det første, det er selvsagt helt ok å ikke feire Pride om en ikke ønsker. Da drar man ikke på tilstelninger og dropper å kommentere på innlegg i sosiale medier ang Pride (om du kommenterer får du bare mer, slik fungerer algoritmen). Det er helt ok å ikke feire, men en trenger ikke brenne flagg og slenge dritt fordi om (jeg snakker generelt, ikke om deg - altså trådstarter).

For det andre, ang bedrifter som endrer logo i juni fordi det er PK. Spør ansvarlige for sosiale medier om de synes jobben deres er spesielt enkel i denne måneden. Sjelden er kommentarfelt nedlesset av så mye kvalme som akkurat denne måneden, det ville vært langt enklere for dem å ikke endre logo. Svært mange velger ingen endring i logo og det er forståelig. På den andre siden er rainbow-washing og endringen i logo heller ikke utelukkende positivt. Selv om f.eks Meny flagger i juni kan man jo spørre seg hvor Meny befinner seg de resterende 11 månedene i forhold til skeives rettigheter. 

For det tredje, "Men for meg er legning alltid et ikke-tema." . Slik er det for mange, trolig de fleste. Tanken tolker jeg som god. Problemet er at det resulterer i en ganske sentral usynliggjøringen av folk som ramler utenfor normen. Man tolker og tror at alle er som en selv, og ser derfor ingenting annet. Det blir litt som å hevde at man ikke ser hudfarge fordi alle mennesker er like mye verdt. Ser man ikke hudfarge ser man heller ikke hvile individuelle og samfunnsmessige barrierer og hindringer mennesker som bryter med normer kontinuerlig utsettes for. (resultatet ser man i den åpenbare diskrimineringen skeive opplever innen mange fagområder). 

For det fjerde, At man blir kvalm av at mange feirer Pride i en måned er interessant. Som heterofile og ikke-trans - feires vi de resterende 11 måneden i året - gjennom at vår måte å leve og være på er det vanlige/normale/naturlige. Ordbruken er jo spesielt interessant. Hvor fikk man berettigelsen til å skrive noe slik?  Det kan tolkes som en motstand mot å gjøre det samfunnsmessige rommet litt bredere og videre slik at andre også kan slippe til. 

For det femte, kjønn og forståelsen av kjønn har alltid vært i endring, både gjennom tid men og ulik kulturer. Måten "vi", altså Vesten, forstår kjønn på har også endret seg. Transfolk er ikke et nytt fenomen. Trans har eksistert siden tidenes morgen. Kjønnsidentitet som naturlig delt inn i enten kvinne eller mann er et vestlig fenomen og er sosialt skapt, det vil si at det like gjerne kunne vært annerledes. Snakker vi om biologisk kjønn finnes også her mennesker som tydelig bryter mot todelingen mann/kvinne, interkjønn/intersex personer. 

For det sjette, til tross for at samfunnet beveger seg mot mer mangfold, strever mange unge skeive i Norden med å leve utenfor normen. Deres helse og livskvalitet er betydelig svekket og bunner blant annet i det minorittsstresset som følger av å møte holdninger som kan skimtes i innleggene over. Det er altså ikke fysisk vold som nødvendigvis er det mest prekære, men usynliggjøring i kombinasjon med en forståelse av at pride ikke lenger er nødvendig fordi vi er så tolerante i dette landet, og litt god gammeldags gørr av noen holdninger.  Noe å tenke over når man som voksen kommenterer på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å si det, men slik det har utviklet seg de siste årene, så blir faktisk jeg også kvalm av det. Og jeg var tidligere med på litt gøy og liv i Oslo den uka, særlig lørdagen, ikke måneden det var Pride i Oslo. At de ikke ser at de ødelegger sin egen sak?! 

Jeg kunne skrevet mer, men jeg orker ikke nå. Har gjort det andre steder, men det blir fort slettet som hets og hatprat. Sånn blir det når noe har blitt autoritært og de ikke har gode nok motargumenter. Men jeg vet at flere her inne er enig med meg og også argumenterer godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
erik123 skrev (15 minutter siden):

Heterofile skal ikke feire Pride.

Hvilken rett har du til å avgjøre hva andre mennesker skal eller ikke skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah
erik123 skrev (16 minutter siden):

Heterofile skal ikke feire Pride. Må være måte på toleranse. Hvorfor skal vi andre støtte noe skeive driver med. De krever så mye oppmerksomhet.  Nok er nok..

Jeg er heterofil og feirer Pride.  Jeg har en lesbisk datter, og mine barnebarn har to mammaer og to stemødre.  Det er en god nok grunn til å feire.

Jeg undrer meg over den negativiteten mot Pride på dol, hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er heterofil og skal feire pride, men jeg går jo under det siden jeg er polyamorøs. 

Anonymkode: 69820...e64

Å være skeiv er noe annet enn å være homofil, ja. Derfor er Pride i dag noe annet enn det opprinnelig var. I dag kan man være heterofil, ha blått hår og en rar kink og dermed definere seg som skeiv hvis man vil. 

En del homofile vil også ha seg frabedt å bli kalt skeiv. Det skjønner jeg godt, og det hadde nok jeg også gjort hvis jeg var homofil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (25 minutter siden):

For det tredje, "Men for meg er legning alltid et ikke-tema." . Slik er det for mange, trolig de fleste. Tanken tolker jeg som god. Problemet er at det resulterer i en ganske sentral usynliggjøringen av folk som ramler utenfor normen. Man tolker og tror at alle er som en selv, og ser derfor ingenting annet. Det blir litt som å hevde at man ikke ser hudfarge fordi alle mennesker er like mye verdt. Ser man ikke hudfarge ser man heller ikke hvile individuelle og samfunnsmessige barrierer og hindringer mennesker som bryter med normer kontinuerlig utsettes for. (resultatet ser man i den åpenbare diskrimineringen skeive opplever innen mange fagområder). 

Jeg svarer deg fordi jeg opplever at ditt innlegg var et svar til meg.

Jeg synes du har en liten feilslutning i innlegget ditt, spesielt i "kontinuerlig utsettes for". For jeg tror ikke det er det at en person er homofil som eventuelt fører til dette. Det er hvordan vedkommende velger å oppføre seg.

Et eksempel: Sett at en person er muslim OG kriminell. Kriminaliteten gjør at vedkommende ikke får jobb, og faller utenfor samfunnet, noe som avler mer kriminalitet. Det er lett for vedkommende å si at nordmenn er drittsekker som ikke liker muslimer. Det er ikke det at vedkommende er muslim vi ikke liker. Det er at vedkommende faktisk velger å gjøre kriminelle handlinger.

På samme måte ser jeg på enkelte homofile eller transpersoner. De aller fleste homofile som velger å følge aksepterte normer (som også heterofile må følge), f.eks. på en arbeidsplass, utsettes ikke for hets. Jeg kjenner mange av disse. Akkurat som mange jeg kjenner med en annen hudfarge, som har valgt å få en utdannelse og en jobb, heller ikke utsettes for noen form for rasisme. Men om du velger å farge håret rosa, oppføre deg som en klovn, og gå med synlig whale tail som mann, så får du kanskje f.eks. ikke en jobb innen finans. Det er ikke legningen din som gjør at du ikke får det. Det er framtredenen din, og hvordan du velger å framstå. Om jeg som heterofil mann hadde valgt å framstå som en klovn, så hadde heller ikke jeg fått disse jobbene. Men det er klart ENKLERE å skylde på intoleranse og trangsynthet.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg svarer deg fordi jeg opplever at ditt innlegg var et svar til meg.

Jeg synes du har en liten feilslutning i innlegget ditt, spesielt i "kontinuerlig utsettes for". For jeg tror ikke det er det at en person er homofil som eventuelt fører til dette. Det er hvordan vedkommende velger å oppføre seg.

Et eksempel: Sett at en person er muslim OG kriminell. Kriminaliteten gjør at vedkommende ikke får jobb, og faller utenfor samfunnet, noe som avler mer kriminalitet. Det er lett for vedkommende å si at nordmenn er drittsekker som ikke liker muslimer. Det er ikke det at vedkommende er muslim vi ikke liker. Det er at vedkommende faktisk velger å gjøre kriminelle handlinger.

På samme måte ser jeg på enkelte homofile eller transpersoner. De aller fleste homofile som velger å følge aksepterte normer, f.eks. på en arbeidsplass, utsettes ikke for hets. Jeg kjenner mange av disse. Akkurat som mange jeg kjenner med en annen hudfarge, som har valgt å få en utdannelse og en jobb, heller ikke utsettes for noen form for rasisme. Men om du velger å farge håret rosa, oppføre deg som en klovn, og gå med synlig whale tail som mann, så får du kanskje f.eks. ikke en jobb innen finans. Det er ikke legningen din som gjør at du ikke får det. Det er framtredenen din, og hvordan du velger å framstå. Om jeg som heterofil mann hadde valgt å framstå som en klovn, så hadde heller ikke jeg fått disse jobbene. Men det er klart ENKLERE å skylde på intoleranse og trangsynthet.

Det var ikke kun til deg men et forsøk på oppsummering. Uansett, la oss ta utgangspunkt i det du skriver.  Når ble rosa hår og oppføre seg som en klovn synonymt med det å være skeiv? Og dette er igjen noe av poenget mitt, skeivhet er kun synlig dersom den er overtydelig og selvlysende. Siste forskning på skeive tema innenfor f.eks barnevevern, skole, eldreomsorg viser at skeive (lhbtq+) blir kontinuerlig diskriminert blant annet fordi skeivheten ikke er synlig. Ingen kan se på et menneske og vite hvilket kjønn eller hvilken seksuelle identitet vedkommende har, det man ser er egne fordommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (8 minutter siden):

Det var ikke kun til deg men et forsøk på oppsummering. Uansett, la oss ta utgangspunkt i det du skriver.  Når ble rosa hår og oppføre seg som en klovn synonymt med det å være skeiv? Og dette er igjen noe av poenget mitt, skeivhet er kun synlig dersom den er overtydelig og selvlysende. Siste forskning på skeive tema innenfor f.eks barnevevern, skole, eldreomsorg viser at skeive (lhbtq+) blir kontinuerlig diskriminert blant annet fordi skeivheten ikke er synlig. Ingen kan se på et menneske og vite hvilket kjønn eller hvilken seksuelle identitet vedkommende har, det man ser er egne fordommer.

 

Jeg er enig i at det finnes fordommer, f.eks. hvis en person sier at vedkommende er homofil, så må noen svare: "Det er greit det altså, men hold deg unna rumpa mi, hehehe". Som om den homofile personen er et monster som bare må invadere ethvert mannlig rumpehull som måtte finnes i mils omkrets.

Sånt støtter jeg ikke. Mitt inntrykk er imidlertid at det blir mindre av det. Og bra er det.

Men jeg mener likevel at Pride kan være litt mot sin hensikt, nettopp gjennom at det kan gi et inntrykk av at homofile er fjoller som danser i gatene i g-streng og har rosa hår. Jeg tror aldri samfunnet kommer dit at man kan la være å følge normene, f.eks. på en arbeidsplass, fordi man er homofil. Hvis jeg som heterofil mann skulle dra stereotypen helt den andre veien og ikke dusje på tre uker, snuse løssnus og spytte brunt på gulvet og bare snakke om kvinnelige kjønnsorganer, så hadde jeg også fått en alvorlig irettesettelse. 

Så - hvorfor skal man dyrke at homofile er så "annerledes" enn andre og bygge opp under stereotypier? Er dette en eksponeringsterapi for homofobe?

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (41 minutter siden):

 

For det første, det er selvsagt helt ok å ikke feire Pride om en ikke ønsker. Da drar man ikke på tilstelninger og dropper å kommentere på innlegg i sosiale medier ang Pride (om du kommenterer får du bare mer, slik fungerer algoritmen). Det er helt ok å ikke feire, men en trenger ikke brenne flagg og slenge dritt fordi om (jeg snakker generelt, ikke om deg - altså trådstarter).

For det andre, ang bedrifter som endrer logo i juni fordi det er PK. Spør ansvarlige for sosiale medier om de synes jobben deres er spesielt enkel i denne måneden. Sjelden er kommentarfelt nedlesset av så mye kvalme som akkurat denne måneden, det ville vært langt enklere for dem å ikke endre logo. Svært mange velger ingen endring i logo og det er forståelig. På den andre siden er rainbow-washing og endringen i logo heller ikke utelukkende positivt. Selv om f.eks Meny flagger i juni kan man jo spørre seg hvor Meny befinner seg de resterende 11 månedene i forhold til skeives rettigheter. 

For det tredje, "Men for meg er legning alltid et ikke-tema." . Slik er det for mange, trolig de fleste. Tanken tolker jeg som god. Problemet er at det resulterer i en ganske sentral usynliggjøringen av folk som ramler utenfor normen. Man tolker og tror at alle er som en selv, og ser derfor ingenting annet. Det blir litt som å hevde at man ikke ser hudfarge fordi alle mennesker er like mye verdt. Ser man ikke hudfarge ser man heller ikke hvile individuelle og samfunnsmessige barrierer og hindringer mennesker som bryter med normer kontinuerlig utsettes for. (resultatet ser man i den åpenbare diskrimineringen skeive opplever innen mange fagområder). 

For det fjerde, At man blir kvalm av at mange feirer Pride i en måned er interessant. Som heterofile og ikke-trans - feires vi de resterende 11 måneden i året - gjennom at vår måte å leve og være på er det vanlige/normale/naturlige. Ordbruken er jo spesielt interessant. Hvor fikk man berettigelsen til å skrive noe slik?  Det kan tolkes som en motstand mot å gjøre det samfunnsmessige rommet litt bredere og videre slik at andre også kan slippe til. 

For det femte, kjønn og forståelsen av kjønn har alltid vært i endring, både gjennom tid men og ulik kulturer. Måten "vi", altså Vesten, forstår kjønn på har også endret seg. Transfolk er ikke et nytt fenomen. Trans har eksistert siden tidenes morgen. Kjønnsidentitet som naturlig delt inn i enten kvinne eller mann er et vestlig fenomen og er sosialt skapt, det vil si at det like gjerne kunne vært annerledes. Snakker vi om biologisk kjønn finnes også her mennesker som tydelig bryter mot todelingen mann/kvinne, interkjønn/intersex personer. 

For det sjette, til tross for at samfunnet beveger seg mot mer mangfold, strever mange unge skeive i Norden med å leve utenfor normen. Deres helse og livskvalitet er betydelig svekket og bunner blant annet i det minorittsstresset som følger av å møte holdninger som kan skimtes i innleggene over. Det er altså ikke fysisk vold som nødvendigvis er det mest prekære, men usynliggjøring i kombinasjon med en forståelse av at pride ikke lenger er nødvendig fordi vi er så tolerante i dette landet, og litt god gammeldags gørr av noen holdninger.  Noe å tenke over når man som voksen kommenterer på nett.

En veldig bra og gjennomtenk ytring.

 

Anonymkode: 2b053...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (50 minutter siden):

Som heterofile og ikke-trans - feires vi de resterende 11 måneden i året - gjennom at vår måte å leve og være på er det vanlige/normale/naturlige

Tror du homofile og skeive slutter å være det i de 11 månedene hvor Pride ikke feires? De feires (dine ord) da like mye som heterofile i disse 11 andre månedene. Deres måte å leve på og være på er da lik 12 måneder i året. Så skjønner ikke resonnementet ditt her. 

Anonymkode: a8154...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...