Gå til innhold

Olanzepin vs zyprexa smeltetablett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har zyprexa 5 mg smeltetablett like bivirkninger som olanzepine 2*2,5 mg.

Får munntørrhet og ubehag i tunge og kjeve etter inntak av olanzepine. Vurderer å prøve smeltetablett.

ER det noe vits?

Anonymkode: 480fc...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tar den for uro/angst og slikt så ville jeg tatt smeltetablett da det virker fortere. Legg tabletten under tunga der det er så tynne slimhinner. 

Hvis det er for søvn så kan du nå like greit bare ta den vanlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (27 minutter siden):

Hvis du tar den for uro/angst og slikt så ville jeg tatt smeltetablett da det virker fortere. Legg tabletten under tunga der det er så tynne slimhinner. 

Hvis det er for søvn så kan du nå like greit bare ta den vanlige. 

Det var ikke svar på det jeg spurte om. 
 

Ønsker kun svar av de som gidder å lese spørsmålet.

Anonymkode: 480fc...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke svar på det jeg spurte om. 
 

Ønsker kun svar av de som gidder å lese spørsmålet.

Anonymkode: 480fc...f4c

Ja og jeg svarte på at det er vits å prøve. Det skader jo ikke å gjøre det. Men bivirkningene er nok like til lik dose.

Jeg merket i hvert fall ikke forskjell på munntørrhet og ulvehunger om jeg tok vanlig eller smeltetablett. Hvis du ikke har brukt Zyprexa så lenge så kan det være at de verste bivirkningene gir seg/demper seg etter hvert.

Jeg leste litt for fort i morrest så fikk ikke helt med meg akkurat hva du spurte om. Hadde ikke noe å gjøre med å ikke gidde, og jeg svarte deg med gode hensikter så du trenger ikke snakke til meg på den måten. Du kunne jo bare påpekt høflig at jeg kanskje ikke helt fikk med meg hva du spurte om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Ja og jeg svarte på at det er vits å prøve. Det skader jo ikke å gjøre det. Men bivirkningene er nok like til lik dose.

Jeg merket i hvert fall ikke forskjell på munntørrhet og ulvehunger om jeg tok vanlig eller smeltetablett. Hvis du ikke har brukt Zyprexa så lenge så kan det være at de verste bivirkningene gir seg/demper seg etter hvert.

Jeg leste litt for fort i morrest så fikk ikke helt med meg akkurat hva du spurte om. Hadde ikke noe å gjøre med å ikke gidde, og jeg svarte deg med gode hensikter så du trenger ikke snakke til meg på den måten. Du kunne jo bare påpekt høflig at jeg kanskje ikke helt fikk med meg hva du spurte om. 

At du ikke fikk med meg hva du spurte om, har jeg fått med meg, da du svarte irrelevant på mitt konkrete spørsmål.

At du er hårsår på hvilke ord jeg brukte i svaret til deg, er ditt problem og ikke mitt. 

 

Anonymkode: 480fc...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

At du ikke fikk med meg hva du spurte om, har jeg fått med meg, da du svarte irrelevant på mitt konkrete spørsmål.

At du er hårsår på hvilke ord jeg brukte i svaret til deg, er ditt problem og ikke mitt. 

 

Anonymkode: 480fc...f4c

Jeg er ikke hårsår. Men greit jeg ser ikke hensikten i å komme med innspill når du er så krass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zyprexa tabletter og smeltetabletter er bioekvivalente, så den maksimale serumkonsentrasjonen er lik ved like doser. Smeltetabletter absorberes dog fortere og effekten merkes raskere (ikke effekt som i effekt mot psykose, mani etc men de mer umiddelbare effektene som mindre angst, søvnighet osv), men hvis jeg husker riktig så er det ikke noe særlig forskjell på når den maksimale serumkonsentrasjonen oppnås. Av disse grunner er det tvilsomt på at bivirkningene blir betydelig redusert, endret e.l. Personlig foretrakk jeg likevel smeltetabletter fremfor vanlige tabletter da jeg gikk på zyprexa uten at jeg helt kan begrunne hvorfor, og studier har vist at en overveiende andel av de som tar zyprexa faktisk foretrekker smeltetabletter. Om det muligens kan skyldes at smeltetabletter tolereres bedre aner jeg ikke. Så det blir vanskelig å svare på spørsmålet ditt (du gjør det heller ikke akkurat enkelt når du ikke nevner hva du tar zyprexa for) annet enn at du rett og slett bare får prøve å se om du liker smeltetabletter bedre eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg er ikke hårsår. Men greit jeg ser ikke hensikten i å komme med innspill når du er så krass. 

Jeg ser ikke vitsen med å svare på spørsmål man ikke har orket/giddet å lest godt nok og så svare noe random om medisinene.

Du kaster bort din egen og min energi. I tillegg klager du over detaljer rundt hvilke ord jeg brukte. Det gjør det unødvendig slitsomt å være på forum for den som stilte spørsmålet.

God helg og god bedring.

Anonymkode: 480fc...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (6 minutter siden):

Zyprexa tabletter og smeltetabletter er bioekvivalente, så den maksimale serumkonsentrasjonen er lik ved like doser. Smeltetabletter absorberes dog fortere og effekten merkes raskere (ikke effekt som i effekt mot psykose, mani etc men de mer umiddelbare effektene som mindre angst, søvnighet osv), men hvis jeg husker riktig så er det ikke noe særlig forskjell på når den maksimale serumkonsentrasjonen oppnås. Av disse grunner er det tvilsomt på at bivirkningene blir betydelig redusert, endret e.l. Personlig foretrakk jeg likevel smeltetabletter fremfor vanlige tabletter da jeg gikk på zyprexa uten at jeg helt kan begrunne hvorfor, og studier har vist at en overveiende andel av de som tar zyprexa faktisk foretrekker smeltetabletter. Om det muligens kan skyldes at smeltetabletter tolereres bedre aner jeg ikke. Så det blir vanskelig å svare på spørsmålet ditt (du gjør det heller ikke akkurat enkelt når du ikke nevner hva du tar zyprexa for) annet enn at du rett og slett bare får prøve å se om du liker smeltetabletter bedre eller ei. 

Takk!

Anonymkode: 480fc...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ikke vitsen med å svare på spørsmål man ikke har orket/giddet å lest godt nok og så svare noe random om medisinene.

Du kaster bort din egen og min energi. I tillegg klager du over detaljer rundt hvilke ord jeg brukte. Det gjør det unødvendig slitsomt å være på forum for den som stilte spørsmålet.

God helg og god bedring.

Anonymkode: 480fc...f4c

Hvis du er redd for å kaste bort egen energi, hvorfor orker du i det hele tatt å diskutere dette med Glitter? Og når det gjelder klaging, så synes jeg det er du som klager her. Du kunne fint bare latt dette passere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (1 time siden):

Dette er mest sannsynlig ikke en lokal effekt, men en systemeffekt. Da vil intet endres ved å skifte til smeltetablett. 

Ok. Takk!

Anonymkode: 480fc...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...