Gå til innhold

Metakognitiv terapi traumer/selvbilde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ha overlatt dette til en behandler. Fastlegen kan søke deg inn. Det er ikke opp til deg å finne riktig retning, mange veier til mål. Vintigste er å finne en behandler.

Anonymkode: 75c16...e02

Jeg må fortsatt finne en behandler selv.

Har vært en liten periode på dps men det var skikkelig dårlig opplegg og fikk ikke hjelp til det jeg trenger.

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Funker det på traumeminner også altså? Jeg har liksom tenkt at man må jobbe seg gjennom og føle på følelsene og sånn

Personlig ville jeg ikke valgt metakognitiv terapi for dette, nettopp fordi jeg tror det er et poeng å få til å kjenne på fortrengte følelser og jobbe seg gjennom det, som du sier. Jeg ville valgt en form psykodynamisk terapi. Skal du gå privat? I så fall kan du bestille prøvetime hos en metakognitiv og en psykodynamsik terapeut og snakke litt om dette, samt få et inntrykk av hvordan terapiene fungerer. Different strokes for different folks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Funker det på traumeminner også altså? Jeg har liksom tenkt at man må jobbe seg gjennom og føle på følelsene og sånn

Anonymkode: 70bbe...dae

Ja , det funker på traumeminner. En  person som opplever PTSD vil prøve å fylle inn tomrom i hukommelsen etter den traumatiserende  hendelsen for å finne ut hva som egentlig skjedde, kunne jeg ha gjort ting annerledes? Kunne jeg ha gjort noe for å forhindre at dette skjedde? I tillegg så ønsker man å plassere skyld.

Dette fører til at personen grubler mye og bekymrer seg  om at hendelsen kan skje igjen og begynner kanskje å unngå liknende situasjoner der det samme kan skje igjen.

I metakognitiv terapi så ser man på hva som trigger og setter i gang denne grublingen. "Worry postponement" er en teknikk som brukes der man setter av en tid på døgnet til å bekymre seg slik at grublingen bare foregår en viss tid på døgnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (31 minutter siden):

Ja , det funker på traumeminner. En  person som opplever PTSD vil prøve å fylle inn tomrom i hukommelsen etter den traumatiserende  hendelsen for å finne ut hva som egentlig skjedde, kunne jeg ha gjort ting annerledes? Kunne jeg ha gjort noe for å forhindre at dette skjedde? I tillegg så ønsker man å plassere skyld.

Dette fører til at personen grubler mye og bekymrer seg  om at hendelsen kan skje igjen og begynner kanskje å unngå liknende situasjoner der det samme kan skje igjen.

I metakognitiv terapi så ser man på hva som trigger og setter i gang denne grublingen. "Worry postponement" er en teknikk som brukes der man setter av en tid på døgnet til å bekymre seg slik at grublingen bare foregår en viss tid på døgnet. 

Okei. Godt forklart. Så det er egentlig grubling det hjelper mot. Ikke mot uønskede minner og tanker og assosiasjoner og symptomer?

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (39 minutter siden):

Personlig ville jeg ikke valgt metakognitiv terapi for dette, nettopp fordi jeg tror det er et poeng å få til å kjenne på fortrengte følelser og jobbe seg gjennom det, som du sier. Jeg ville valgt en form psykodynamisk terapi. Skal du gå privat? I så fall kan du bestille prøvetime hos en metakognitiv og en psykodynamsik terapeut og snakke litt om dette, samt få et inntrykk av hvordan terapiene fungerer. Different strokes for different folks.

Ja jeg er litt delt og usikker, og virker jo som det er delte meninger om det og. Derfor jeg spør, fordi jeg aner ikke selv hva jeg trenger. På en siden føler jeg som deg, på en annen side føler jeg det er forverrende å prate om og fokusere på det hele tiden. Men klarer jo ikke la vær fordi det er så fremtredene

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Okei. Godt forklart. Så det er egentlig grubling det hjelper mot. Ikke mot uønskede minner og tanker og assosiasjoner og symptomer?

Anonymkode: 70bbe...dae

Ja, og det er jo en sammen heng mellom grubling og negative assosiasjoner og symptomer. De spiller inn på hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja jeg er litt delt og usikker, og virker jo som det er delte meninger om det og. Derfor jeg spør, fordi jeg aner ikke selv hva jeg trenger. På en siden føler jeg som deg, på en annen side føler jeg det er forverrende å prate om og fokusere på det hele tiden. Men klarer jo ikke la vær fordi det er så fremtredene

Anonymkode: 70bbe...dae

Dette er det behandlere er til for. Hvorfor skal du vite hva du trenger? Dette er det terapeuter skal hjelpe deg med. Virker som om du skal studere metoden ig forstå alt med dennfremfor å kontakte en som kan hjelpe deg

Anonymkode: 75c16...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje forskjell på behandlingsmetode om man har ptsd eller cptsd? Ts sier ikke hva slags traumer hun strever med. 

Anonymkode: caa35...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er det behandlere er til for. Hvorfor skal du vite hva du trenger? Dette er det terapeuter skal hjelpe deg med. Virker som om du skal studere metoden ig forstå alt med dennfremfor å kontakte en som kan hjelpe deg

Det er dessverre ikke sånn det fungerer. Ulike behandlere vil gi ulike anbefalinger om hva som er riktig behandling ut fra hvilken metode de tror på/har spesialisert seg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (27 minutter siden):

Det er dessverre ikke sånn det fungerer. Ulike behandlere vil gi ulike anbefalinger om hva som er riktig behandling ut fra hvilken metode de tror på/har spesialisert seg i. 

Behandlere kan ikke kun èn metode…. 

Anonymkode: 75c16...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Behandlere kan ikke kun èn metode…. 

Anonymkode: 75c16...e02

Noen kan flere metoder, men ganske mange kan bare en metode for ptsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Det er dessverre ikke sånn det fungerer. Ulike behandlere vil gi ulike anbefalinger om hva som er riktig behandling ut fra hvilken metode de tror på/har spesialisert seg i. 

Nettopp. Og når man må finne en terapeut så må man vite litt hvilken type retning man skal velge- og da må man sette seg litt inn i det og prøve å forstå det selv

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stormwind skrev (1 time siden):

Ja, og det er jo en sammen heng mellom grubling og negative assosiasjoner og symptomer. De spiller inn på hverandre. 

Sant nok. At man henger seg opp i og «blir» redd og grubler på de tingene som dukker opp som symptomer og forstyrrende tanker/følelser…?

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nettopp. Og når man må finne en terapeut så må man vite litt hvilken type retning man skal velge- og da må man sette seg litt inn i det og prøve å forstå det selv

Anonymkode: 70bbe...dae

Og det har du vel fått tilbakemelding om i mange måneder .. du har lurt på dette siden jul? På tide å bare få tak i en behandler?

Anonymkode: 75c16...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sant nok. At man henger seg opp i og «blir» redd og grubler på de tingene som dukker opp som symptomer og forstyrrende tanker/følelser…?

Anonymkode: 70bbe...dae

Ja, en type grubling kan være: "Hva kunne jeg ha gjort annerledes?".. "Hva om jeg ikke var på det stedet den gangen at den traumatiske hendelsen skjedde?".... Det går mye på skyld og at man burde ha tatt et annet valg før hendelsen inntraff. f.eks " Jeg burde ikke ha vært så godtroende om denne personen eller denne gruppen mennesker.".. "Jeg bør holde meg unna denne typen situasjoner i framtiden"....."Jeg har så dårlig dømmekraft"....osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (9 minutter siden):

Ja, en type grubling kan være: "Hva kunne jeg ha gjort annerledes?".. "Hva om jeg ikke var på det stedet den gangen at den traumatiske hendelsen skjedde?".... Det går mye på skyld og at man burde ha tatt et annet valg før hendelsen inntraff. f.eks " Jeg burde ikke ha vært så godtroende om denne personen eller denne gruppen mennesker.".. "Jeg bør holde meg unna denne typen situasjoner i framtiden"....."Jeg har så dårlig dømmekraft"....osv. 

Jeg har ikke helt den typen grubling. Men blir veldig redd og satt ut av symptomene og selve «minnene» og assosiasjonene som bare kommer hele tiden😞

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (4 timer siden):

Hvis du ønsker å gå i terapi svært lenge, velger du dynamisk terapi. Hvis du ønsker å bli frisk raskest mulig, velger du MCT.

Hehe🙃 Ja hvis man kan være trygg på at mkt ikke gjør at man bare skyver unna og ikke får bearbeida og forholdt seg til ting.

Det er det jeg føler litt nå- at systemet shutter ned og gir meg masse symptomer  og plager pga jeg ikke orker tør klarer forholde meg til opplevelsen min. 

Anonymkode: 70bbe...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med skyver unna og ikke bearbeide er gamle og motbeviste oppfatninger fra den tiden psykodynamisk terapi var enerådende og det eneste saliggjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hehe🙃 Ja hvis man kan være trygg på at mkt ikke gjør at man bare skyver unna og ikke får bearbeida og forholdt seg til ting.

Det er det jeg føler litt nå- at systemet shutter ned og gir meg masse symptomer  og plager pga jeg ikke orker tør klarer forholde meg til opplevelsen min. 

Anonymkode: 70bbe...dae

Metakognitiv terapi handler ikke om å skyve bort negative tanker og følelser. Tvert imot, så lærer man at ved tankeundertrykking, så kommer bare tanken sterkere tilbake.

En tanke er bare en tanke. Det kan være en ubehagelig tanke eller en angstskapende tanke, men det er like fullt en lite betydningsfull hendelse. Tanker og følelser trenger ikke være sannheter. Det er når vi faktisk velger å forholde oss til en irrasjonell tanke, og handle med f.eks. unngåelsesadferd, at tanken blir et problem og man utvikler en psykisk lidelse. Det trenger man ikke å gjøre.

Det er klart at en tanke blir viktig for hjernen (og den kommer tilbake igjen og igjen) hvis man tillegger den veldig mye vekt, betydning og mening. Dette inkluderer å "bearbeide" den, for det betyr at man tar tanken på alvor. Det trenger man ikke å gjøre.

Jeg benyttet meg av metakognitive teknikker til og med ved snus/nikotinslutt. Jeg lot tanken om at jeg ville ha en snus bare komme, og aksepterte den som en meningsløs tanke. Men jeg innså at en slik tanke ikke var synonymt med å faktisk måtte ta seg en snus. Etter ganske kort tid, forsvant tanken og jeg var over det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...