Gå til innhold

Psykiater gikk og hentet vekt og ba meg om å veie meg fordi han ikke trodde på meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Poenget her var vel ikke veiingen i seg selv, men at legen sa at han ikke trodde på vekten som pasienten oppga. 

Anonymkode: a1108...b4f

Det forstår jeg godt. Det finnes menge badevekter med ulik nøyaktighetsgrad. Erfaringen er også at personer oppgir egen vekt med ulik nøyaktighetsgrad. At han ville ha vekten målt på egen vekt, forstår jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde sagt nei om jeg var i den situasjonen. Vekt kan være sårbart. En opplyst psykiater gjør ikke sånn. 

Anonymkode: 85da1...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Poenget her var vel ikke veiingen i seg selv, men at legen sa at han ikke trodde på vekten som pasienten oppga. 

Anonymkode: a1108...b4f

Og det virker det som om enkelte ikke har fått meg seg.

Anonymkode: 3bb7b...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være greit å veie undervektige, men ikke overvektige? Flesteparten i Norge er overvektig eller har fedme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (På 27.6.2024 den 14.00):

Det forstår jeg godt. Det finnes menge badevekter med ulik nøyaktighetsgrad. Erfaringen er også at personer oppgir egen vekt med ulik nøyaktighetsgrad. At han ville ha vekten målt på egen vekt, forstår jeg godt.

Hvorfor mener du at det er viktig med helt nøyaktig vekt når man er overvektig? Jeg skjønner det godt dersom man er undervektig at det kan være viktig siden det å være veldig undervektig jo kan få potensielt ganske store, alvorlige konsekvenser. Men overvekt får jo sjeldent noen alvorlig konsekvens? En annen ting var jo at psykiateren mene at jeg veide mye mindre enn det jeg selv oppga, fordi han synes at det ikke så ut som at jeg var så overvektig som det jeg sa.

Fionys skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal det være greit å veie undervektige, men ikke overvektige? Flesteparten i Norge er overvektig eller har fedme.

 

Som nevnt i mitt svar over til Nachnoo så ser jeg på det som mer greit å veie undervektige fordi undervekt kan få ganske store konsekvenser, og at det også gir mening å ta blodprøver og andre målinger da også. Men når man er overvektig så er der jo egentlig ingen store konsekvenser slik jeg ser det.

Anonymkode: 9653e...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor mener du at det er viktig med helt nøyaktig vekt når man er overvektig?

Fordi - siden hun var hos psykiater, antar jeg at det var for å få behandling. Behandling som også kan innebære medisinering, som igjen ofte påvirker vekten. Derfor er det viktig å ha et korrekt utgangspunkt/baseline. De som gjør dette korrekt, veier pasientene før behandling - helt uavhengig om de er under-, normal- eller overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor mener du at det er viktig med helt nøyaktig vekt når man er overvektig? Jeg skjønner det godt dersom man er undervektig at det kan være viktig siden det å være veldig undervektig jo kan få potensielt ganske store, alvorlige konsekvenser. Men overvekt får jo sjeldent noen alvorlig konsekvens? En annen ting var jo at psykiateren mene at jeg veide mye mindre enn det jeg selv oppga, fordi han synes at det ikke så ut som at jeg var så overvektig som det jeg sa.

Som nevnt i mitt svar over til Nachnoo så ser jeg på det som mer greit å veie undervektige fordi undervekt kan få ganske store konsekvenser, og at det også gir mening å ta blodprøver og andre målinger da også. Men når man er overvektig så er der jo egentlig ingen store konsekvenser slik jeg ser det.

Anonymkode: 9653e...95b

Hvorfor tror du at å være overvektig eller å ha fedme ikke gir noen konsekvenser? Er det fordi det har blitt det nye "normalen" i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fionys skrev (3 timer siden):

Hvorfor tror du at å være overvektig eller å ha fedme ikke gir noen konsekvenser? Er det fordi det har blitt det nye "normalen" i norge?

Det gir minst like mye med overvekt for nevne noen hjerte sykdommer, diabetes 2, og andre livstil sykdommer. 

Anonymkode: 6d82e...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...