Gå til innhold

Har ikke psykehuset plikt til å ringe pårørende FØRST før de tar en beslutning og før de kaster ut noen som har kommet inn på tvangsparsgraf?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble kastet ut med en gang og de hadde bestilt taxi osv så de ringte ikke en gang til mine pårørende før jeg ble kastet ut. 

For det første er de ikke pliktet til å ringe pårørende og høre om de vil klage på utskrivelse først før de kaster en ut? 

Anonymkode: e83be...9a0

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble kastet ut med en gang og de hadde bestilt taxi osv så de ringte ikke en gang til mine pårørende før jeg ble kastet ut. 

For det første er de ikke pliktet til å ringe pårørende og høre om de vil klage på utskrivelse først før de kaster en ut? 

Det tror jeg ikke ts de er hvis du er over 18 år. Du får se bort fra de nedlatende svarene du får i tråden ts. Ikke bry deg om dem ❤️

Anonymkode: a3d26...b3a

Annonse

AnonymBruker

Ifølge Helsedirektoratet har pårørende:

• Rett til å uttale seg før det fattes vedtak om etablering av tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern, og ved opphør av tvungent psykisk helsevern
  • Rett til informasjon om at det er fattet vedtak om tvungen observasjon eller etablering, opprettholdelse eller opphør av tvungent psykisk helsevern, og om overføringer av pasient mellom institusjoner eller mellom tvungent psykisk helsevern med døgnopphold og uten døgnopphold

Så pårørende skal informeres når du skrives ut fra tvungent psykisk helsevern. 

Anonymkode: 61a19...270

Trinity80 skrev (2 timer siden):

Dette her var merkelig problemstilling, innser du det selv?

Synes ikke problemstillingen er merkelig. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det vanlige er å bli en natt på tvang før man skrives ut etter ny legevurdering dagen etter. Ble du vurdert av to leger på en og samme dag? 

Trinity80
nachnoo skrev (10 timer siden):

Ikke sikkert TS ble utskrevet. På meg virker det som hun ble henvist, men aldri akseptert for tvang. 

Det samme vurderte jeg også ut fra det som ble skrevet.

Derfor mente jeg problemstillingen var merkelig @frosken.

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Det samme vurderte jeg også ut fra det som ble skrevet.

Derfor mente jeg problemstillingen var merkelig @frosken.

Det er ikke gitt at dette var opplagt for trådstarter. Vedkommende var jo blitt transportert til sykehus etter en beslutning om tvang av innleggende lege. Skillet mellom utskrivelse og sykehusets manglende aksept for tvang, er ikke nødvendigvis forståelig for en pasient - og særlig ikke om vedkommende er emosjonelt opprørt. 

Trinity80
frosken skrev (13 minutter siden):

Det er ikke gitt at dette var opplagt for trådstarter. Vedkommende var jo blitt transportert til sykehus etter en beslutning om tvang av innleggende lege. Skillet mellom utskrivelse og sykehusets manglende aksept for tvang, er ikke nødvendigvis forståelig for en pasient - og særlig ikke om vedkommende er emosjonelt opprørt. 

Jo - men beslutning av tvang tas ikke av lege, neste instans tar denne beslutningen, og dersom det ikke er belegg så skrives man ut rimelig kjapt.

Men egentlig ikke noe å diskutere for oss to, men mer for TS å oppklare ☺️ Når man er så oppjaget (helt naturlig og med all rett) og legger man til lite informasjon, så har man en fin suppe som ikke er så heldig. Det er dessverre nevneverdig mange tilfeller med utskrivelse under tvang og ekstremt uheldig utfall.

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Jo - men beslutning av tvang tas ikke av lege, neste instans tar denne beslutningen, og dersom det ikke er belegg så skrives man ut rimelig kjapt.

Men egentlig ikke noe å diskutere for oss to, men mer for TS å oppklare ☺️ Når man er så oppjaget (helt naturlig og med all rett) og legger man til lite informasjon, så har man en fin suppe som ikke er så heldig. Det er dessverre nevneverdig mange tilfeller med utskrivelse under tvang og ekstremt uheldig utfall.

Hvor har du det fra at tvang ikke besluttes av lege?

Anonymkode: cd78e...f58

Trinity80
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor har du det fra at tvang ikke besluttes av lege?

Anonymkode: cd78e...f58

Med lege mener jeg EN lege. Man blir vurdert på sykehus eller på DPS av et team. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (7 minutter siden):

Med lege mener jeg EN lege. Man blir vurdert på sykehus eller på DPS av et team. 

tvang krever to legeundersøkelser

Nr. 2 – To legeundersøkelser

Bestemmelsen fastsetter et krav om at pasienten skal undersøkes av to leger, og at den ene av legene må være uavhengig av institusjonen der det tvungne vernet eventuelt skal etableres. Begrunnelsen for dette, er hensynet til pasientens rettssikkerhet. Også i de unntaksvise tilfeller der pasienten kommer direkte til institusjon, må vedkommende undersøkes av lege uavhengig av institusjonen.

Lovens system legger opp til at den første legeundersøkelsen vanligvis skal foretas av en lege utenfor det psykiske helsevernet, for eksempel lege i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Kravet om uavhengighet er imidlertid ikke til hinder for at undersøkelsen kan foretas av lege som er ansatt i det psykiske helsevern, for eksempel ved en psykiatrisk poliklinikk eller ved et distriktspsykiatrisk senter. Hvorvidt denne legen er uavhengig av den ansvarlige institusjon må vurderes konkret. Det avgjørende er om poliklinikken eller senteret er organisert på en slik måte at den eksterne legen ikke har samme nærmeste overordnede som faglig ansvarlig for vedtak. Også andre andre forhold kan føre til at uavhengighetskravet ikke er oppfylt, for eksempel tett kontakt og/eller avhengighetsforhold mellom enhetene der de to legene arbeider. Eksempler på dette kan være stor grad av felles lokaler og fasiliteter, og/eller løpende fellesmøter. Den legen som undersøker pasienten først, bør heller ikke konferere med aktuelle faglig ansvarlig om sin vurdering av om vilkårene for tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern er oppfylt. Så lenge dette ikke er tilfelle, er det ikke noe i veien for at tvungent psykisk helsevern kan etableres på bakgrunn av undersøkelser foretatt av to leger som er tilknyttet samme helseforetak.

Se også lovens § 3-1, som regulerer gjennomføringen av legeundersøkelsen utenfor institusjon, og kommentarene til denne.

Den andre legeundersøkelsen skal foretas av lege ved institusjonen der det tvungne vernet skal etableres. Undersøkelsen foretas i praksis ofte av faglig ansvarlig i forbindelse med dennes personlige undersøkelse av pasienten, jf. § 3-3 a første ledd. Dersom faglig ansvarlig er psykolog, må pasienten i tillegg undersøkes av en lege ved institusjonen.

Anonymkode: 89e3a...83a

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

tvang krever to legeundersøkelser

Nr. 2 – To legeundersøkelser

Bestemmelsen fastsetter et krav om at pasienten skal undersøkes av to leger, og at den ene av legene må være uavhengig av institusjonen der det tvungne vernet eventuelt skal etableres. Begrunnelsen for dette, er hensynet til pasientens rettssikkerhet. Også i de unntaksvise tilfeller der pasienten kommer direkte til institusjon, må vedkommende undersøkes av lege uavhengig av institusjonen.

Lovens system legger opp til at den første legeundersøkelsen vanligvis skal foretas av en lege utenfor det psykiske helsevernet, for eksempel lege i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Kravet om uavhengighet er imidlertid ikke til hinder for at undersøkelsen kan foretas av lege som er ansatt i det psykiske helsevern, for eksempel ved en psykiatrisk poliklinikk eller ved et distriktspsykiatrisk senter. Hvorvidt denne legen er uavhengig av den ansvarlige institusjon må vurderes konkret. Det avgjørende er om poliklinikken eller senteret er organisert på en slik måte at den eksterne legen ikke har samme nærmeste overordnede som faglig ansvarlig for vedtak. Også andre andre forhold kan føre til at uavhengighetskravet ikke er oppfylt, for eksempel tett kontakt og/eller avhengighetsforhold mellom enhetene der de to legene arbeider. Eksempler på dette kan være stor grad av felles lokaler og fasiliteter, og/eller løpende fellesmøter. Den legen som undersøker pasienten først, bør heller ikke konferere med aktuelle faglig ansvarlig om sin vurdering av om vilkårene for tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern er oppfylt. Så lenge dette ikke er tilfelle, er det ikke noe i veien for at tvungent psykisk helsevern kan etableres på bakgrunn av undersøkelser foretatt av to leger som er tilknyttet samme helseforetak.

Se også lovens § 3-1, som regulerer gjennomføringen av legeundersøkelsen utenfor institusjon, og kommentarene til denne.

Den andre legeundersøkelsen skal foretas av lege ved institusjonen der det tvungne vernet skal etableres. Undersøkelsen foretas i praksis ofte av faglig ansvarlig i forbindelse med dennes personlige undersøkelse av pasienten, jf. § 3-3 a første ledd. Dersom faglig ansvarlig er psykolog, må pasienten i tillegg undersøkes av en lege ved institusjonen.

Yes. Nå er jeg usikker på hvordan dette gjøres i distriktsnorge, men i de store byene er dette veldig vanlig.  

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Yes. Nå er jeg usikker på hvordan dette gjøres i distriktsnorge, men i de store byene er dette veldig vanlig.  

det varierer nok mer fra sted til sted enn disktriks norge versus store byer. 

PHVL gjelder selvsagt for hele landet, og den må følges uansett.

Det hele starter med at en lege utenfor sykehuset/DPS mener at det er berettiget mistanke om at pasienten har en alvorlig sinnslidelse. Pasienten sendes da, om nødvendig med tvang, til den enhet som kan motta pasienter på tvang. Ofte undersøkes pasienten først av en underordnet lege/LIS. Men det er først når "ansvarlig for vedtak", vanligvis en overlege, har fattet vedtak om tvang at "tvungent psykisk helsevern" er etablert. Dette kan være etter §3-2, inntil 10 dager, eller etter §3-3, ubegrenset i tid så lenge kriteriene for tvang er oppfylt. Det er først når "ansvarlig for vedtak" har besluttet tvang, at pasienten formelt er tvangsinnlagt.

Denne prosedyre må følges i hele landet. Ingen unntak.

Jeg skjønner godt at trådstarter ble opprørt. Det må være ganske ydmykende, fælt og forvirrende å bli vurdert av en lege til å være så dårlig at det er grunnlag for tvangsinnleggelse og så bli avvist på direkten og sendt hjem. I tillegg opplever man dette når man står i en krise.

Det høres jo fint ut med vurdering av to leger som en rettssikkerhetsgaranti, men det kan ha uheldige utslag i praksis. Dette blir forsterket av at den ene legen skal være uavhengig av institusjonen, som også er gjort av hensyn til rettssikkerhet. Er ikke overrasket over at det kan gjøres ulike vurderinger her, har opplevd det selv. Synd at de som utformer regelverket som regel er helt uten kontakt med virkeligheten (ikke at jeg vet hva som ville vært en god løsning). 

TS, håper det går bedre med deg og at du får hjelp på andre måter. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...