Gå til innhold

Er det en bra ting at dps må gi godkjennelse til at du får avtalespesialist psykolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før kunne jo fastlegen søke deg direkte til avtalespesialist og det var avtalespesialisten som selv valgte om hen ville ha deg som pasient eller ikke, mens nå må dps godkjenne dette. 

Hva mener dere om dette er en bra eller dårlig ting? 

Anonymkode: 19697...654

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Før kunne jo fastlegen søke deg direkte til avtalespesialist og det var avtalespesialisten som selv valgte om hen ville ha deg som pasient eller ikke, mens nå må dps godkjenne dette. 

Hva mener dere om dette er en bra eller dårlig ting? 

Det er i utgangspunktet bra at ressursene brukes på en bedre måte enn tidligere, og felles henvisningsmottak kan forhåpentligvis bidra til at det. 

AnonymBruker

Det fører til at flere får nei enn før. Det er iallfall de tallene som gis her i vårt helseforetak. Nå tar man utgangspunktet i prioriteringsveilederen også her. Der er bra for noen og vondt for dem som ikke inkluderes i veilederen. 

Det har også vært en utfordring at avtalespesialistene plukket ut pasienter med utfordringer som de likte å jobbe med og avviste andre. Nå må de ta imot de som DPS mener trenger det mest.

Anonymkode: e78cf...ed9

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det fører til at flere får nei enn før. Det er iallfall de tallene som gis her i vårt helseforetak. Nå tar man utgangspunktet i prioriteringsveilederen også her. Der er bra for noen og vondt for dem som ikke inkluderes i veilederen. 

Det har også vært en utfordring at avtalespesialistene plukket ut pasienter med utfordringer som de likte å jobbe med og avviste andre. Nå må de ta imot de som DPS mener trenger det mest.

Men de tar jo ikke inn noe færre pasienter. Bare kanskje en annen type pasienter? Jeg tenker ihvertfall at de nå kanskje blir tvunget til å ta imot litt tyngre tilfeller enn de tidligere da de kunne velge selv. 

Jeg vil si nei. Jeg ble nektet hjelp av DPS. Ingenting jeg sa eller gjorde hadde noe å si. Jeg ble henvist til avtalespesialist av fastlegen for var siste utvei og der ble jeg hørt. DPS har gjort flere feilvurderinger ang min psykiske helse i en årrekke og var da jeg kom til avtalespesialist at jeg endelig fikk rett hjelp. Og da hadde jeg gått ubehandlet med traumer i over 20 år pga feilvurderinger av DPS. Viste seg jeg har BP2 også som DPS overså. Hadde DPS vurdert henvisningen hadde jeg ikke fått så god hjelp som jeg fikk. 

Endret av aa-k-j

Annonse

AnonymBruker

Det er vanskelig å mene at det er bra at alle ikke behandles etter samme kriterier. Tidligere kunne avtalespes plukke pasienter etter egen komfort, som såklart ble urettferdig for enkelte pasienter. Gjennomsiktige kriterier og like retningslinjer for alle er et gode 

Anonymkode: 85eab...89c

AnonymBruker

Men det blir jo sikkert mindre trykk på dps da? Hva er det som avgjør om dps tar pasienten inn selv eller om de sender den videre til avtalespesialist? Eller er dette noe pasienten og fastlegen avtalte seg imellom og skrev hva de ville i henvisningen kanskje? 

Som med alle ordninger er det både fordeler og ulemper. Jeg synes en kombinert løsning er best. En kamerat skal ta 70% fra DPS og har 30% til egen disposisjon.

Det som bør avgjøre er vurderingen av hva hver pasient trenger, og i dette tilfelle de som trenger psykiater mest, de bør henvises psykiater.

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Som med alle ordninger er det både fordeler og ulemper. Jeg synes en kombinert løsning er best. En kamerat skal ta 70% fra DPS og har 30% til egen disposisjon.

Det som bør avgjøre er vurderingen av hva hver pasient trenger, og i dette tilfelle de som trenger psykiater mest, de bør henvises psykiater.

Det utdannes for få psykiatere ihht psykologer. Helt tragisk å sende bipolare mm til psykolog når hovedbehandlingen er medikasjon. 

Anonymkode: 85eab...89c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 22.41):

Men de tar jo ikke inn noe færre pasienter. Bare kanskje en annen type pasienter? Jeg tenker ihvertfall at de nå kanskje blir tvunget til å ta imot litt tyngre tilfeller enn de tidligere da de kunne velge selv. 

Det stemmer. Men de kan ikke bare ta inn "lette" pasienter som de kan avslutte fort. Nå må de også ta de tilfellene som er litt vanskeligere. 

Et problem her i området er at når det lyses ut en stilling som avtalespesialist er det ofte sykehusets beste og mest erfarne psykologer/psykiatere som ansettes. Slik det var før var endre det med det at de flinkeste psykologene fikk de enkleste tilfellene. Det ble en utfordring i helseforetaket her. Det har også ført til at det i vårt helseforetak må ikke ansettes nye avtalespesialister når de går ut i pensjon eller slutter av en annen grunn. Helseforetaket ønsker å fase ut ordningen. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer. Men de kan ikke bare ta inn "lette" pasienter som de kan avslutte fort. Nå må de også ta de tilfellene som er litt vanskeligere. 

Et problem her i området er at når det lyses ut en stilling som avtalespesialist er det ofte sykehusets beste og mest erfarne psykologer/psykiatere som ansettes. Slik det var før var endre det med det at de flinkeste psykologene fikk de enkleste tilfellene. Det ble en utfordring i helseforetaket her. Det har også ført til at det i vårt helseforetak må ikke ansettes nye avtalespesialister når de går ut i pensjon eller slutter av en annen grunn. Helseforetaket ønsker å fase ut ordningen. 

Er stillingene som avtalespesialist så attraktive? Virker ensomt på meg. Men sikkert godt betalt og litt fleksibel dagjobb. I min storby virker det som at det jobber mange av de flinke på dps og på akutt/psykiayrisk sykehus. Sikkert noen flinke avtalespes og, har bare prøvd en 

Anonymkode: 19af7...ad9

Psykiatere, som andre, har ulike interessefelt. Noen liker best å drive psykoterapi. Andre liker best diagnostisering, action og akuttilstander. Heldigvis er det slik, for da får vi besatt stillinger i alle deler av psykiatrien.

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Psykiatere, som andre, har ulike interessefelt. Noen liker best å drive psykoterapi. Andre liker best diagnostisering, action og akuttilstander. Heldigvis er det slik, for da får vi besatt stillinger i alle deler av psykiatrien.

Hva liker du best da? Hvor er du hen blant disse?

Anonymkode: 2dc7c...8bc

AnonymBruker

Synes orddningen med  avtalespesialist var fin. Jeg kunne velge en psykolog som passet meg. Hadde ikke kommet inn på DPS med det som var problemet. Fikk gå til jeg var frisk. I dag hadde jeg ikke fått innpass i det hele tatt, måtte gå helprivat, dvs hadde ikke hatt råd til behandling og blitt frisk og blitt skattebetalede arbeidstaker. 

Anonymkode: ba0a8...f3d

Eva Sofie

Jeg vil anta at DPS må være litt selektiv når de sender pasienter videre i FHM til avtalespesialister, for en avtalespesialist har ikke den samme mulighet til å stille med ØH-timer, samarbeidsmøter med ulike etater, gi støtte om det blir behov for svært hyppige innleggelser etc.

Jeg husker selv da jeg gikk på DPS, var det enklere å få inn en psykiater for medisinvurdering og få iverksatt akutte tiltak.

Jeg går nå til avtalespesialist- Ble henvist før FHM (felles henvisningsmottak).

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (51 minutter siden):

Jeg vil anta at DPS må være litt selektiv når de sender pasienter videre i FHM til avtalespesialister, for en avtalespesialist har ikke den samme mulighet til å stille med ØH-timer, samarbeidsmøter med ulike etater, gi støtte om det blir behov for svært hyppige innleggelser etc.

Jeg husker selv da jeg gikk på DPS, var det enklere å få inn en psykiater for medisinvurdering og få iverksatt akutte tiltak.

Jeg går nå til avtalespesialist- Ble henvist før FHM (felles henvisningsmottak).

Men man trenger kanskje ikke lenger det dølle motivasjonsbrevet som jeg måtte skrive når jeg skulle til avtalespesialist? Først ber jeg om å få psykolog/avtalespesialist, og så må jeg bekrefte at jada, jeg ER motivert liksom. 

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men man trenger kanskje ikke lenger det dølle motivasjonsbrevet som jeg måtte skrive når jeg skulle til avtalespesialist? Først ber jeg om å få psykolog/avtalespesialist, og så må jeg bekrefte at jada, jeg ER motivert liksom. 

Jeg synes det er teit med sånn motivasjonsbrev. Man trenger ikke å skrive brev om at man er motivert for å få gips på en brukket arm. Man bare får det, hvorfor er det ikke sånn med psyken?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk plass hos avtalespes i 2014 uten noe brev, kun henvisning fra lege. Men avtalespesialistene kunne plukke mer i hvilke pasienter de ville ha og avvise de andre, før ny reform. Det fine med det er at alle np behandles på rettferdig grunnlag og det kjipe er at avtalespes ikke får bruke seg på sine ekspertiseområder like mye lengre som kan gå ut over kvalitet og motivasjon (hos behandler)

Anonymkode: 19af7...ad9

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er teit med sånn motivasjonsbrev. Man trenger ikke å skrive brev om at man er motivert for å få gips på en brukket arm. Man bare får det, hvorfor er det ikke sånn med psyken?

Jeg er enig i det. Som sagt, så hadde jeg allerede gått til fastlegen og bedt om henvisning. Burde være bra nok om henvisningen er god. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...