Gå til innhold

Å jobbe med vanskelige følelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har erfaring med å gå i terapi for hjelp til å håndtere vanskelige følelser knytta til relasjon, og opplevelser som har skaka litt på tryggheten i livet?

Kan man jobbe med å tåle å kjenne på disse følelsene og anerkjenne det som er vanskelig med det- uten at det skal gå utover relasjonen til vedlommende?

(ikke snakk om noe graverende eller noen som har gjort meg vondt, men mer en oppdagelse som voksen at feks foreldrene er bare mennesker, og ikke alltid kanskje var/er så gode på validering som man trodde osv osv. og at de har sine egne problemer og issues og det har vært skremmende å oppleve og se dem i et annet lys osv). 

Ønsker ikke utbrodere noe mer. Men har noen erfaring med å jobbe med slike følelser for å forsone seg med det men samtidih beholde de gode følelsene og minnene

Anonymkode: 030e5...d97

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men må det være terapi? kan du ikke snakke om slike ting med en god venn, en som kjenner deg i dag og som kan gi deg noen nyttige innspill?

Anonymkode: f5ea3...cf0

Det har ikke vært tilstrekkelig. 
Det er litt større enn som så. Så trenger profesjonell hjelp. Er litt «traumatisk» uten at jeg ønsker fortelle hvorfor. Men handler om grunnleggende trygghet. 
Og at jeg nå er ganske syk og preget - delvis tror jeg fordi jeg ikke tør å åpne og kjenne på dette. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har ikke vært tilstrekkelig. 
Det er litt større enn som så. Så trenger profesjonell hjelp. Er litt «traumatisk» uten at jeg ønsker fortelle hvorfor. Men handler om grunnleggende trygghet. 
Og at jeg nå er ganske syk og preget - delvis tror jeg fordi jeg ikke tør å åpne og kjenne på dette. 

På hvilken måte preger det deg i dag? 

Anonymkode: f5ea3...cf0

Annonse

AnonymBruker

Har gått i ISTDP terapi, det fungerte greit egentlig.

Anonymkode: 9aee1...3fc

Takk for svar. Litt lignende problematikk?

Det er en spesifikk retning det kanskje. Vil du forklare litt hvordan det funka?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Litt lignende problematikk?

Det er en spesifikk retning det kanskje. Vil du forklare litt hvordan det funka?

Ut i fra det du har forklart så vil jeg tro jeg hadde litt lignende problematikk. Men er jo ikke helt lett å si helt sikkert uten å ha konkrete eksempler, men skjønner du ikke ønsker å utdype noe mer.

Ja, ISTDP er en spesifik terapiretning. Jeg vil anbefale deg å google for å finne info om hvordan det fungerer, for jeg er ikke spesielt god på å forklare dessverre. Men jeg kan tipse deg om i alle fall en artikkel, psykologen jeg gikk til anbefalte meg å lese denne artikkelen da jeg begynte hos henne og hadde litt spørsmål om hvordan denne formen for terapi fungerer: https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2013/08/folelser-som-forandrer-intensiv-dynamisk-korttidsterapi

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ut i fra det du har forklart så vil jeg tro jeg hadde litt lignende problematikk. Men er jo ikke helt lett å si helt sikkert uten å ha konkrete eksempler, men skjønner du ikke ønsker å utdype noe mer.

Ja, ISTDP er en spesifik terapiretning. Jeg vil anbefale deg å google for å finne info om hvordan det fungerer, for jeg er ikke spesielt god på å forklare dessverre. Men jeg kan tipse deg om i alle fall en artikkel, psykologen jeg gikk til anbefalte meg å lese denne artikkelen da jeg begynte hos henne og hadde litt spørsmål om hvordan denne formen for terapi fungerer: https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2013/08/folelser-som-forandrer-intensiv-dynamisk-korttidsterapi

Takk.

Var det mye å kjenne på følelser, eller mest bare snakking?

Følte du at du fikk forsonet deg og blitt litt ferdif med følelsene på en måte?

Jeg tror for min del det er noe som ligger og ulmer som jg ikke tør å kjenne på og gå inn i- redd for et eller annet. Og så blir det som en tryk koker istedet 

AnonymBruker

Takk.

Var det mye å kjenne på følelser, eller mest bare snakking?

Følte du at du fikk forsonet deg og blitt litt ferdif med følelsene på en måte?

Jeg tror for min del det er noe som ligger og ulmer som jg ikke tør å kjenne på og gå inn i- redd for et eller annet. Og så blir det som en tryk koker istedet 

Det var både en del snakking også en del fokus på å kjenne på følelsene. Med å kjenne på følelsene så går det mye ut på å beskrive hvor i kroppen man kjenner følelsen og hvordan det kjennes ut. I ISTDP så er jo en del av greia at de tenker at følelser kan gi fysiske symptomer/problemer, som f.eks vondt i magen, hodepine og en hel del mer forskjellig. Jeg vet ikke om det er relevant for deg da, men vet i alle fall at mange pasienter kan oppleve det. Og jeg har også selv opplevd å bli skikkelig fysisk syk og dårlig av følelser/angst. 

Ja, jeg følte at ved slutten av terapien så hadde jeg fått forsonet meg og blitt ferdig med det. Så for meg fungerte ISTDP veldig bra, men det er jo ganske individuelt hvordan man som pasient opplever ikke bare terapiretning men også relasjonen til selve behandleren og kjemien mellom en. Hvis du skulle ende opp med å begynne i ISTDP terapi og føler det ikke funker kan det like gjerne være at det er selve behandleren som ikke passer deg og ikke nødvendigvis at ISTDP er feil. Det skal ikke være så lett.

AnonymBruker

Med å kjenne på følelsene så går det mye ut på å beskrive hvor i kroppen man kjenner følelsen og hvordan det kjennes ut.

Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig her så jeg vil bare legge til at det går ikke bare ut på å beskrive hvor man kjenner følelsen i kroppen, men man fokuserer også mye på å beskrive selve følelsen og finne frem til hva man virkelig føler. Med selve følelsen så mener jeg da f.eks sinne, glede, lettet, trist (altså hele spekteret av følelser), og man kan jo også føle på motstridende følelser. Det skjedde i alle fall meg ofte.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det var både en del snakking også en del fokus på å kjenne på følelsene. Med å kjenne på følelsene så går det mye ut på å beskrive hvor i kroppen man kjenner følelsen og hvordan det kjennes ut. I ISTDP så er jo en del av greia at de tenker at følelser kan gi fysiske symptomer/problemer, som f.eks vondt i magen, hodepine og en hel del mer forskjellig. Jeg vet ikke om det er relevant for deg da, men vet i alle fall at mange pasienter kan oppleve det. Og jeg har også selv opplevd å bli skikkelig fysisk syk og dårlig av følelser/angst. 

Ja, jeg følte at ved slutten av terapien så hadde jeg fått forsonet meg og blitt ferdig med det. Så for meg fungerte ISTDP veldig bra, men det er jo ganske individuelt hvordan man som pasient opplever ikke bare terapiretning men også relasjonen til selve behandleren og kjemien mellom en. Hvis du skulle ende opp med å begynne i ISTDP terapi og føler det ikke funker kan det like gjerne være at det er selve behandleren som ikke passer deg og ikke nødvendigvis at ISTDP er feil. Det skal ikke være så lett.

Takk for innspill.  Nei er ikke lett. Hvertfall ikke når man på en måte har en motstand inni seg.

Føler lkmsom det blir feil å kalle det angst også, hvertfall fungerer ikke metakognitiv terapi for det som er av angst symptomer. Fordi jeg tror det er noe som må opp og ut. På et vis

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Og det kan du også gjøre ved å ta det opp med den/de det gjelder.

Ikke alltid det går eller er aktuelt. Og nettop derfor jeg etterspør erfaringer m å jobbe med dette selv. I terapi

AnonymBruker

Takk for innspill.  Nei er ikke lett. Hvertfall ikke når man på en måte har en motstand inni seg.

Føler lkmsom det blir feil å kalle det angst også, hvertfall fungerer ikke metakognitiv terapi for det som er av angst symptomer. Fordi jeg tror det er noe som må opp og ut. På et vis

Bare hyggelig. Er bare å spørre om du skulle ha flere spørsmål også, jeg svarer gjerne. Nei, det er ikke lett. Jeg håper du kan finne en behandler som kan hjelpe deg med dette så du kan få det bedre.

AnonymBruker
nachnoo skrev (13 timer siden):

Det er jo nettopp for slike utfordringer en har psykoterapi. Håper du finner en flink behandler 😀

Håper jeg og.

Har du erfaring med at det kan fungere å jobbe med vanskelige relasjonelle følelser på «egenhånd» i terapi? Og at man likevel kan beholde det som er/har vært bra?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...