Gå til innhold

Spørsmål til @ISW - hjertemedisin


Vhanja

Anbefalte innlegg

@ISW, jeg har forstått du har en del kunnskap om hjertelidelser og hjertemedisin, så jeg har et spørsmål til deg. Jeg har tenkt å høre med kardiologen neste gang jeg er inne for årlig kontroll, men det blir ikke før neste år så tenkte å høre med deg nå.

Jeg hadde medfødt hjerte feil (lekkasje i mitralklaff). Jeg var også født uten skillevegg mellom hjertekamrene og ble operert for det da jeg var baby. 

For to år siden ble jeg operert for mitralklaff-feilen, og fikk satt inn kunstig hjertefeil. Jeg må derfor gå på blodfortynnende resten av livet. Jeg har også en liten lekkasje i en av de andre klaffene, men har hørt at den er benign.

Jeg må gå på den gammelmodige Marewan. Jeg har fått høre fra kardiologer at pga min hjertefeil så må jeg på på Marewan og kan ikke gå på noen av de nyere blodfortynnende.  Det medfører litt styr med INR-måling jevnlig, passe på inntak av grønne grønnsaker, alkohol, kosttilskudd osv.

Vet du noe om hvorfor noen i min situasjon må gå på Marewan? Dvs, ikke kan gå på noen andre blodfortynnende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Her må jeg si at det er vist at ved mekanisk hjerteklaff, så må man bruke Marevan (og ikke f.eks. Eliquis), men jeg vet egentlig ikke helt hvorfor det er sånn. Nå er det sånn med "blodfortynnende" medisin (som egentlig er et litt merkelig og upresist begrep) at de har ulike virkemåter (Marevan blokkerer effekten av vitamin K), og det er sikkert slik at noen virkemåter er bedre ved noen tilstander og andre er bedre ved andre tilstander. Men jeg vet ikke eksakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ok, takk for svar. :) 

Men, ja, det er derfor jeg må være forsiktig med grønne grønnsaker, fordi de inneholder en del vitamin K. Dvs, jeg trenger egentlig ikke å være forsiktig med dem, men jeg må ha et stabilt inntak slik at dosen av Marewan kan legges etter det.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...