Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ikke flere der ute som kaster nesesprayen og forsøker IVF/ICSI uten forutgående nedregulering?

Etter det jeg har fått opplyst fra min lege, kan ikke klinikkene vise til forskjell i suksessraten enten man velger det ene eller det andre. I tillegg foreligger det forskningsresultater som viser at risikoen for alvorlig overstimuleringssyndrom reduseres ved bruk av Cetrotide, som injiseres. Og behandlingsperioden mer enn halveres!

Vet at klinikkene i Norge er tilbakeholdne, siden Cetrotide ikke har vært på markedet så veldig lenge. Mange her tar likevel forsøk i utlandet, og i Sverige og Danmark er kort regime jevnlig brukt. Kjenner argumentet med at bruk av kort regime gjør det vanskeligere å styre pasientmassen, men dette er jo av hensyn til klinikkene, ikke pasientene!

Hvis man kan redusere noen av de ulempene som følger med å være i vår situasjon, synes det innlysende for meg at man gjør det. Når vi nå er betalende kunder også her i landet, bør vi kunne stille krav om den beste tilgjengelige behandling!

Så da lurer jeg på om dere der ute vet noe jeg ikke vet som er grunnen til at alle fortsatt sprayer og sprayer...?

Lykke til alle som sprayer, stikker og ruger i disse dager!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kunne du fortelle litt om denne metoden? Er akkurat

i starten på første forsøk, og ble litt nyskjerrig på

dette.

Mvh

Skrevet

Hei jurist!

Hele forskjellen mellom kort og langt regime ligger i hvordan man hindrer spontan eggløsning av eggene som er oppstått ved ovariestimuleringen.

I stedet for å begynne på nesespray på dag 21 av syklus og med sprøyter etter to til tre uker med nedregulering, begynner man ved kort regime med Puregon-sprøyter fra dag 1 i behandlende syklus. Etter 5-6 dager med Puregon begynner man å sette Cetrotide-injeksjoner, som også settes subkutant (i mageflesket). Ikke noe problem å få til selv. Så fortsetter man med Puregon og Cetrotide til legen gir klarsignal for å sette eggløsningssprøyta. Hele behandlingen tar nå ca 10-14 dager fra første sprøyte settes til egguttak er overstått. Passer bra for utålmodige sjeler, som for eksempel meg!!

Nå skal ikke jeg reklamere uhemmet for denne behandlingsmetoden, da! Har jo ikke fullført forsøket ennå. Har bare ett forsøk bak meg, hvor jeg brukte Suprecur. Grunnen til at jeg forsøker kort regime denne gangen, er bivirkningene jeg fikk av sprayen. Føler meg mye mer harmonisk nå enn ved forrige forsøk og det betyr jo litt... Dessuten har jeg hørt om andre som har erfaring med at eggkvaliteten og antall modne egg øker ved bruk av Cetrotide, og våre egg var ikke best ved forrige forsøk.

Dette er spennende tider! Skal holde deg oppdatert med hvordan forsøket forløper.

Lykke til videre!!

Mvh (også jurist)

Skrevet

Hei på deg!

Jeg skjønner heller ikke helt dette med hvorfor man må spraye i ukesvis, dersom det kan unngås. Og med utgangspunkt i nogenlunde stabile sykluser, er det jo ikke noe problem å ble nedregulert av seg selv.

Hvor tar du dette forsøket? Og er det korte regimet noe som normalt tilbys?

Lykke til med forsøket ditt, juli1 - jeg fulgte med på deg forrige gang, og jeg unner deg virkelig å komme helt i mål denne gangen.

Skrevet

Hei !

Jeg har bare hatt ett forsøk og da med spray. Jeg spurte da både legen i Norge og legen på klinikken i Sverige om jeg ikke kunne bruke cetrotide (=orgalutran i Norge) ved eventuelt neste forsøk. Begge sa ja med en gang.

Heldigvis er første forsøk foreløpig vellykket, så får vi se om/når det blir flere forsøk. Derfor har jeg ikke fått prøvd cetrotide/orgalutran enda.

Helt enig med deg, nå som vi er kunder kan vi faktisk velge vare.

Lykke til med forsøket !

Hilsen

Skrevet

Hei !

Jeg har bare hatt ett forsøk og da med spray. Jeg spurte da både legen i Norge og legen på klinikken i Sverige om jeg ikke kunne bruke cetrotide (=orgalutran i Norge) ved eventuelt neste forsøk. Begge sa ja med en gang.

Heldigvis er første forsøk foreløpig vellykket, så får vi se om/når det blir flere forsøk. Derfor har jeg ikke fått prøvd cetrotide/orgalutran enda.

Helt enig med deg, nå som vi er kunder kan vi faktisk velge vare.

Lykke til med forsøket !

Hilsen

Skrevet

Hei på deg!

Jeg skjønner heller ikke helt dette med hvorfor man må spraye i ukesvis, dersom det kan unngås. Og med utgangspunkt i nogenlunde stabile sykluser, er det jo ikke noe problem å ble nedregulert av seg selv.

Hvor tar du dette forsøket? Og er det korte regimet noe som normalt tilbys?

Lykke til med forsøket ditt, juli1 - jeg fulgte med på deg forrige gang, og jeg unner deg virkelig å komme helt i mål denne gangen.

Hei! Vi har kjøpt en trepakning ved Carl von Linné Klinikken i Uppsala i Sverige. Det var ikke noe problem å bruke Cetrotide i stedet for Suprecur/Synarela, fikk jeg beskjed om. Suksessraten påvirkes ikke av valget.

Da vi skulle i gang med vårt første forsøk, ved en norsk klinikk, fikk vi beskjed om at kort regime ikke var tilgjengelig der. På spørsmål om hvorfor fikk vi høre at "man ikke hadde nok erfaringer med midlet" osv. Men Cetrotide har vært tilgjengelig på markedet siden 1998, og det foreligger mange forskningsresultater som konkluderer med at det er et godt alternativ til nesespray. Mistenker de norske klinikkene for å favorisere nesesprayen av bekvemmelighetshensyn. Kort regime gjør det vanskelig å styre pasienttilgangen, siden forsøket følger vår naturlige syklus. Men dette har jeg ingen beviser for :-).

Lykke til videre, du også!

Mvh

Skrevet

Hei! Vi har kjøpt en trepakning ved Carl von Linné Klinikken i Uppsala i Sverige. Det var ikke noe problem å bruke Cetrotide i stedet for Suprecur/Synarela, fikk jeg beskjed om. Suksessraten påvirkes ikke av valget.

Da vi skulle i gang med vårt første forsøk, ved en norsk klinikk, fikk vi beskjed om at kort regime ikke var tilgjengelig der. På spørsmål om hvorfor fikk vi høre at "man ikke hadde nok erfaringer med midlet" osv. Men Cetrotide har vært tilgjengelig på markedet siden 1998, og det foreligger mange forskningsresultater som konkluderer med at det er et godt alternativ til nesespray. Mistenker de norske klinikkene for å favorisere nesesprayen av bekvemmelighetshensyn. Kort regime gjør det vanskelig å styre pasienttilgangen, siden forsøket følger vår naturlige syklus. Men dette har jeg ingen beviser for :-).

Lykke til videre, du også!

Mvh

Takk for svar!

Jeg gjetter på at du har helt rett i din antagelse om at bekvemmelighetshensyn kan være årsaken til at dette ikke er så vanlig ved norske offentlige klinikker.

Vi har ei lita jente etter IVF ved St. Olavs i Trondheim, og vi kommer også til å gjennomføre i hvertfall ett søskenforsøk der. Og dette med kort regime skal jeg ta opp med dem. Jeg kan virkelig ikke forstå at det skal være nødvendig med nedregulering dersom det er mulig å gå rett på; for meg virker det fullstendig bakvendt.

Jeg har også tenkt på Carl von Linne-klinikken som et alternativ; jeg synes de virker veldig solide. Det blir spennende å høre dine erfaringer derifra!

Skrevet

Hej, tjuvläser igen på er norska sida. Efter att ha bott i Norge i många år tidigare så hoppas jag att jag har i alla fall lite rätt att komma med ett svar. Även om jag inte kan skriva norska.

Den förklaring jag fått är att man faktiskt ser något sämre resultat med "korta metoden". När man väl återfört befruktade ägg är chansen att lyckas den samma. Men vägen dit ger sämre chanser eftersom man oftast (inte alltid) får färre ägg med den korta metoden. Färre ägg = färre chanser till befruktade ägg att återföra.

Den danska läkare jag pratade med sa att man idag ofta rekommenderar den korta metoden till norska tjejer på grund av att den blir billigare eftersom ni måste betala medicinerna själva. Men till svenska tjejer rekommenderar dom den långa metoden eftersom vi får medicinerna gratis! På svenska tjejer gör dom bara korta metoden på dom som har en historia av att ha producerat många ägg vid tidigare behandlingar. Jag hoppas dom ger alla chansen att ta ett beslut med full information.

Lycka till alla.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...