AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 Del Skrevet 30. juli 2024 Hei, Skriver her da jeg lurer på om flere har opplevd det samme. Ifjor vinter gikk jeg til legen med et utslett. Jeg fikk skrevet ut en relativt mild kortisonkrem da dette var på et sensitivt område. Jeg brukte det, utslettet ble mindre rødt, men kom tilbake etter bruk. Jeg fikk da utskrevet nok en kortisonkrem, som da var litt sterkere. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke det til utslettet blir bedre. Så lenge jeg ikke brukte kremen hver dag i måneder og år skulle det går bra. Plutselig en dag under en påsmøring av Daktacort (både antibakteriell og mot inflammasjon) begynte huden og svi. Dette var noe jeg ikke hadde merket før. Dette var mye verre enn utslettet i seg selv. Det var en nokså konstant svie. Det skal også nevnes at dette er en mild krem jeg har tålt godt tidligere. Ukene gikk og det ble ikke bedre. Det kan best beskrives som en sviende, brennende følelse. Huden ble rød, og begynte å flasse. Dermatolog mistenkte psoriasis da dette var noe som lå til familien. Samtidig denne perioden fikk jeg også et utslett under armen. Det skal sies at dette forsvant etter en tids bruk av Locoid krem. Nå, nesten 8 måneder senere merker jeg fortsatt symptomene på det jeg mener er en reaksjon på steroidekremer, og ikke psoriasis. Jeg har lest meg opp på "topical steroid withdrawal - tsw", og ser mange sliter med det. Jeg ser også at ansiktshud, og huden nedentil er ekstra utsett da huden er ekstra tynn og sensitiv der. Dette kan jeg underskrive på. Jeg skriver dette innlegget da jeg tenker at det er viktig at folk er obs på dette. Jeg føler kanskje at legene ikke er tydelig nok på de mulige bivirkningene av disse legemidlene. Det skal jo gå så bra når det kun er snakk om kortere perioder, og kortisonen et mild nok. Nå er heldigvis symptomene mildere enn i vinter, men likevel. Den første perioden med konstant svie kan best beskrives som tortur. Disse fungerer sikkert for mange, men bør samtidig brukes med stor forsiktighet. Dette mener jeg burde bli understreket i større grad. Svaret til legene var å skrive ut mer, og sterkere kortison til meg da de opprinnelige ikke fungerte. Det var etter lang tid at jeg endelig fikk et alternativ til dette. Per nå har jeg kuttet ut alt av steroidekremer, og planlegger ikke å gå tilbake. Jeg har heldigvis nå et alternativ i en krem uten kortison. Flere her med lignende erfaringer? Er legene for raske med å skrive ut steroidekremer for antatt eksem/psoriasis? Blir de potensielle bivirkningene snakket for lite om? Min erfaring er at disse kremene kan potensielt gjøre et mindre problem til et kjempeproblem. Det skal også nevnes at symptomene på avhengighet av steroidekremer kan vare i måneder og år. Anonymkode: 36797...8e7 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484824-kortisonkrem-avhengighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 Del Skrevet 30. juli 2024 Jeg har fått sterke steroidkremer og liniment (Diprosalic) til bruk mot psoriasis. Samtidig fikk jeg beskjed om kun å bruke korte perioder om gangen. Det står også i pakningsvedlegget at huden kan bli tynnere når det brukes over tid. Jeg bruker det veldig forsiktig. Har unngått de store problemene med bivirkningene, selv om det er vanskelig innimellom å la være å bruke. Men jeg vet jo at om eksemet og kløen forsvinner for en tid, kommer det tilbake igjen. Men bivirkningene kunne sikkert vært understreket mer av legene når de skriver det ut. Anonymkode: bf2a2...d2f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484824-kortisonkrem-avhengighet/#findComment-4304224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 Del Skrevet 30. juli 2024 Kan jeg spørre hva slags alternativ du har fått som du bruker nå? Hjelper det? Anonymkode: bf2a2...d2f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484824-kortisonkrem-avhengighet/#findComment-4304226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått sterke steroidkremer og liniment (Diprosalic) til bruk mot psoriasis. Samtidig fikk jeg beskjed om kun å bruke korte perioder om gangen. Det står også i pakningsvedlegget at huden kan bli tynnere når det brukes over tid. Jeg bruker det veldig forsiktig. Har unngått de store problemene med bivirkningene, selv om det er vanskelig innimellom å la være å bruke. Men jeg vet jo at om eksemet og kløen forsvinner for en tid, kommer det tilbake igjen. Men bivirkningene kunne sikkert vært understreket mer av legene når de skriver det ut. Anonymkode: bf2a2...d2f Jeg fikk også beskjed om at langvarig bruk kunne gi bivirkninger, men ikke brukt over lang tid, og også pause imellom. Jeg tror problemet som sagt er at disse kremene fort blir for sterke for underlivet uansett. Det tror jeg også kan gjelde ansikt. Jeg brukte også ingen sterke kremer, kun lette og mellomsterk i en kort periode, typ 2 uker. Ja, tenker at bivirkningene burde komme mer tydelig frem. Anonymkode: 36797...8e7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484824-kortisonkrem-avhengighet/#findComment-4304324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg spørre hva slags alternativ du har fått som du bruker nå? Hjelper det? Anonymkode: bf2a2...d2f Nå har jeg brukt en krem som heter Elidel. Det er en immunreduserende krem, som senker immunresponsen i kroppen. Legen mistenker som sagt psoriasis, som er en er en sykdom der kroppen angriper seg selv og friske hudceller. Uansett, denne kremen er på papiret ikke like effektiv, men den skal på langt nær ha de samme bivirkningene, så da går jeg for den i mellomtiden. Tenker også gå av denne om noen dager. Nå ser huden grei ut, og vil ideelt ikke bruke noe. Anonymkode: 36797...8e7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484824-kortisonkrem-avhengighet/#findComment-4304327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk også beskjed om at langvarig bruk kunne gi bivirkninger, men ikke brukt over lang tid, og også pause imellom. Jeg tror problemet som sagt er at disse kremene fort blir for sterke for underlivet uansett. Det tror jeg også kan gjelde ansikt. Jeg brukte også ingen sterke kremer, kun lette og mellomsterk i en kort periode, typ 2 uker. Ja, tenker at bivirkningene burde komme mer tydelig frem. Anonymkode: 36797...8e7 Ja, er enig der. Nå har jeg bare brukt på ryggen og siden av magen, men tenker at de burde advare mot bruk i ansiktet og underlivet. Takk for info, skal prøve den kremen Elidel. Anonymkode: bf2a2...d2f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484824-kortisonkrem-avhengighet/#findComment-4304336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, er enig der. Nå har jeg bare brukt på ryggen og siden av magen, men tenker at de burde advare mot bruk i ansiktet og underlivet. Takk for info, skal prøve den kremen Elidel. Anonymkode: bf2a2...d2f Den skal iallefall ha færre bivirkninger og kunne brukes tryggere over lenger tid. Når det er sagt skal heller ikke denne brukes lenger enn nødvendig. Ingen medisiner uten bivirkninger. Vær forberedt på at det kommer til å svi ved første påsmøring. Dette vil forsvinne etterhvert. Anonymkode: 36797...8e7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484824-kortisonkrem-avhengighet/#findComment-4304668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 31. juli 2024 Del Skrevet 31. juli 2024 Jeg hadde også eksem for mange år siden, og var både til fastlege og hudlege gjennom flere år. Jeg fikk også kortison, men streng beskjed om å ikke bruke dette i ansiktet og kun i korte perioder da det gjør huden tynn og utsatt. Dette står også tydelig i pakningsvedlegget. Jeg fikk en lignende salve som du fikk, Protobic, men ble ikke hjulpet av den. Når jeg spiste enkelte matvarer og frukter, krydret mat eller drakk alkohol fikk jeg knallrødt ansikt, og dette begrenset livskvaliteten mer enn eksemet gjorde. Jeg brukte derfor heller svært svært tynne lag med reseptfri hydrokortisjon i stedenfor, tross legenes advarsler. Dette er mange år siden, og jeg har ikke eksem i dag. Jeg håper du er like heldig, og at det brenner ut over tid. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484824-kortisonkrem-avhengighet/#findComment-4304690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 Del Skrevet 1. august 2024 Kayia skrev (22 timer siden): Jeg hadde også eksem for mange år siden, og var både til fastlege og hudlege gjennom flere år. Jeg fikk også kortison, men streng beskjed om å ikke bruke dette i ansiktet og kun i korte perioder da det gjør huden tynn og utsatt. Dette står også tydelig i pakningsvedlegget. Jeg fikk en lignende salve som du fikk, Protobic, men ble ikke hjulpet av den. Når jeg spiste enkelte matvarer og frukter, krydret mat eller drakk alkohol fikk jeg knallrødt ansikt, og dette begrenset livskvaliteten mer enn eksemet gjorde. Jeg brukte derfor heller svært svært tynne lag med reseptfri hydrokortisjon i stedenfor, tross legenes advarsler. Dette er mange år siden, og jeg har ikke eksem i dag. Jeg håper du er like heldig, og at det brenner ut over tid. Takk for svar og for at du deler erfaringen din. Jeg føler ikke at jeg fikk like tydelig advarsel. "Smør på til det blir bedre" var det jeg fikk. Kortison på tynn og sensitiv hud er skumle saker. Det går heldigvis fremover. I vinter var det smertefullt. Nå er det tidvis mer tørt og komfortabelt, men ikke fysisk vondt lenger. Jeg liker også å tro at det brenner ut snart. Jeg har heldigvis ikke gått på dette i lange perioder, og har i tillegg hatt pauser da jeg har vært litt av og på etter behov. Anonymkode: 36797...8e7 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/484824-kortisonkrem-avhengighet/#findComment-4304941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.