Gå til innhold

CT og koloskopi.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Jeg skal ta CT av mage og bekken, noen her som har gjort det? Står undersøkelsen varer 15 minutter og det er med kontrast, er redd for det. 

Enda reddere er jeg for å ta koloskopi, noen her som har tatt det? Gjorde det vondt? Sykepleieren sa det gjorde vondt? Og så ydmykende da å ligge sånn, har ikke lyst. Legen var så bestemt på det tross min motvilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skal også ta koloskopi om 4 måneder. Jeg har heller ikke lyst.  Jeg har lenge vært plaget med løs mage. Men jeg har vært bedre i noen dager nå. Jeg gjør det hvis plagene fortsetter. Men jeg tar ikke koloskopi om jeg blir bedre. Jeg er også livredd slikt. Trøst deg med at du må ikke svelge slange. Jeg tenker det er valgfritt. Men hvis jeg vil ha en sikker aning om hva som feiler meg så tar jeg det. Men hvis jeg er bra så tror jeg at jeg ikke vil ta det. Prøver å notere meg hva jeg spiser nå. 🥲

Anonymkode: eccf2...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (26 minutter siden):

Er så redd pga dette. 

Jeg er det samme

Anonymkode: eccf2...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt coloskopi to ganger.  Første gangen var det en sur, gammel lege og han var hardhendt og det var skikkelig vondt.  Andre gangen var det en hyggelig kvinnelig lege og da jeg sa at jeg hadde dårlig erfaring fra første gangen sa hun at hun skulle være forsiktig og denne gangen merket jeg det omtrent ikke.  Jeg tror jeg fikk en valium eller to andre gangen og kanskje det gjorde at jeg slappet av mer.

 

CT er ikke vondt eller ubehagelig i det hele tatt.  En stor trommel som er åpen på begge sider og man merker ingenting. 

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skal også ta koloskopi om 4 måneder. Jeg har heller ikke lyst.  Jeg har lenge vært plaget med løs mage. Men jeg har vært bedre i noen dager nå. Jeg gjør det hvis plagene fortsetter. Men jeg tar ikke koloskopi om jeg blir bedre. Jeg er også livredd slikt. Trøst deg med at du må ikke svelge slange. Jeg tenker det er valgfritt. Men hvis jeg vil ha en sikker aning om hva som feiler meg så tar jeg det. Men hvis jeg er bra så tror jeg at jeg ikke vil ta det. Prøver å notere meg hva jeg spiser nå. 🥲

Anonymkode: eccf2...cbc

Ok. Uff ja høres ikke godt ut, jeg sliter med hard mage. Det er jo ikke noe noen har lyst til å gjøre, ja det må jo være valgfritt dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Dorthe skrev (2 minutter siden):

Jeg har tatt det to ganger.  Første gangen var det en sur, gammel lege og han var hardhendt og det var skikkelig vondt.  Andre gangen var det en hyggelig kvinnelig lege og da jeg sa at jeg hadde dårlig erfaring fra første gangen sa hun at hun skulle være forsiktig og denne gangen merket jeg det omtrent ikke.  Jeg tror jeg fikk en valium eller to andre gangen og kanskje det gjorde at jeg slappet av mer.

Uff sånn skal det jo ikke være :( har lest man får beroligende intravenøst, fikk du ikke det? Bare jeg treffer på hyggelige folk, de bør jo være det på et sykehus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Uff sånn skal det jo ikke være :( har lest man får beroligende intravenøst, fikk du ikke det? Bare jeg treffer på hyggelige folk, de bør jo være det på et sykehus. 

Første gangen er sikkert 25 år siden og kanskje de har fått forståelse av at det er vondt i de senere årene 🌞.  Dessuten må jeg innrømme at jeg har fordommer mot gamle, mannlige leger.  De er nedlatende og antagelig lei av jobben og burde kanskje gå av med pensjon.
Jeg fikk ikke intravenøs valium.  Det er jeg fått et par ganger under operasjoner og det er jo kjempebehagelig (synes jeg).  Men merker jo at ting er vondt, men det er helt uvesentlig i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Dorthe skrev (1 minutt siden):

Første gangen er sikkert 25 år siden og kanskje de har fått forståelse av at det er vondt i de senere årene 🌞.  Dessuten må jeg innrømme at jeg har fordommer mot gamle, mannlige leger.  De er nedlatende og antagelig lei av jobben og burde kanskje gå av med pensjon.
Jeg fikk ikke intravenøs valium.  Det er jeg fått et par ganger under operasjoner og det er jo kjempebehagelig (synes jeg).  Men merker jo at ting er vondt, men det er helt uvesentlig i øyeblikket.

Ok, for en ekkel lege du fikk :( Ja sykepleieren sa jeg blir så dopet at jeg ikke bryr meg om smertene, men jeg liker ikke å være dopet. Det er en ekkel følelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Dorthe skrev (16 minutter siden):

Første gangen er sikkert 25 år siden og kanskje de har fått forståelse av at det er vondt i de senere årene 🌞.  Dessuten må jeg innrømme at jeg har fordommer mot gamle, mannlige leger.  De er nedlatende og antagelig lei av jobben og burde kanskje gå av med pensjon.
Jeg fikk ikke intravenøs valium.  Det er jeg fått et par ganger under operasjoner og det er jo kjempebehagelig (synes jeg).  Men merker jo at ting er vondt, men det er helt uvesentlig i øyeblikket.

Jeg tror ikke det har noe med alder å gjøre, det å være nedlatende, men med mennesketypen. Har møtt både yngre og eldre leger som er nedlatende, men flest leger som uansett alder er flotte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
stjernestøv skrev (16 minutter siden):

Ok, for en ekkel lege du fikk :( Ja sykepleieren sa jeg blir så dopet at jeg ikke bryr meg om smertene, men jeg liker ikke å være dopet. Det er en ekkel følelse. 

Jeg liker heller ikke å være dopet, derfor sier jeg ifra at jeg vil ha minst mulig, men samtidig nok til ikke å ha veldig vondt. Første gangen fikk jeg vival, mens andre gangen som var vond, fikk jeg litt morfin. Kunne ha fått mer hvis jeg hadde ønsket det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt både CT og koloskopi, og det gikk helt greit, særlig fordi jeg fikk litt beroligende til sistnevnte. Litt brysomme forberedelser til koloskopi, med faste og middel til å tømme magen, men bedre enn fryktet det og. Hadde overhode ikke smerter.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus

Jeg har tatt koloskopi, ct av bekken og underliv og har også svelget slange. Det vemmeligste var i grunnen å svelge slange. :)

Kan ikke huske at jeg tok klyster da jeg tok koloskopi, men jeg husker jeg fastet et døgn eller noe ja, men det er over 20 år siden, men tror jeg ville husket klyster. CT er heller ikke vondt, det er bare litt styr med kontrastvæske (det virket ikke som du skulle drikke det, @stjernestøv ?) og venflon og kontrastvæske i rumpa, men det gikk jo helt greit. Alle jeg har truffet på disse undersøkelsene har vært supersøte!

Du har jo klaget lenge over denne vanskelige magen din og smerter, da kan du jo ikke nekte å ta imot hjelp! Ta frem den voksne og fornuftige Stjernestøv nå! Det er litt ubehagelig der og da, men forhåpentligvis gjør det at du får hjelp og slipper å være redd lengre.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Jeg har tatt koloskopi, ct av bekken og underliv og har også svelget slange. Det vemmeligste var i grunnen å svelge slange. :)

Kan ikke huske at jeg tok klyster da jeg tok koloskopi, men jeg husker jeg fastet et døgn eller noe ja, men det er over 20 år siden, men tror jeg ville husket klyster. CT er heller ikke vondt, det er bare litt styr med kontrastvæske (det virket ikke som du skulle drikke det, @stjernestøv ?) og venflon og kontrastvæske i rumpa, men det gikk jo helt greit. Alle jeg har truffet på disse undersøkelsene har vært supersøte!

Jeg hadde ikke klyster, det var et middel jeg skulle drikke, som igangsatte «naturlig» tømming av magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ikke klyster, det var et middel jeg skulle drikke, som igangsatte «naturlig» tømming av magen.

Det tok jeg også, den gangen jeg skulle ha koloskopi. Var glad jeg hadde fått beskjed om å være hjemme fra jobb den dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 timer siden):

Uff sånn skal det jo ikke være :( har lest man får beroligende intravenøst, fikk du ikke det? Bare jeg treffer på hyggelige folk, de bør jo være det på et sykehus. 

De fleste som gjennomfører undersøkelser de vet pasientene ikke synes er så enkelt, er vennlige og flinke til å få det hele til å bli så greit som mulig. Du trenger ikke bekymre deg så mye, dette kommer til å gå bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (9 timer siden):

Jeg hadde ikke klyster, det var et middel jeg skulle drikke, som igangsatte «naturlig» tømming av magen.

Nå husket jeg feil igjen, det var ikke koloskopi jeg tok, men rektoskopi, de var ikke så langt inne. Er jo naturlig at man må tømmes grundigere ved koloskopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (12 timer siden):

Jeg liker heller ikke å være dopet, derfor sier jeg ifra at jeg vil ha minst mulig, men samtidig nok til ikke å ha veldig vondt. Første gangen fikk jeg vival, mens andre gangen som var vond, fikk jeg litt morfin. Kunne ha fått mer hvis jeg hadde ønsket det. 

Ja det er ekkelt å være dopet, det var vondt andre gangen ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (12 timer siden):

Har tatt både CT og koloskopi, og det gikk helt greit, særlig fordi jeg fikk litt beroligende til sistnevnte. Litt brysomme forberedelser til koloskopi, med faste og middel til å tømme magen, men bedre enn fryktet det og. Hadde overhode ikke smerter.

Å godt du ikke hadde smerter da, virker som noen har det og noen gar det ikke. Blir styr med forberedelser ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (12 timer siden):

Jeg har tatt koloskopi, ct av bekken og underliv og har også svelget slange. Det vemmeligste var i grunnen å svelge slange. :)

Kan ikke huske at jeg tok klyster da jeg tok koloskopi, men jeg husker jeg fastet et døgn eller noe ja, men det er over 20 år siden, men tror jeg ville husket klyster. CT er heller ikke vondt, det er bare litt styr med kontrastvæske (det virket ikke som du skulle drikke det, @stjernestøv ?) og venflon og kontrastvæske i rumpa, men det gikk jo helt greit. Alle jeg har truffet på disse undersøkelsene har vært supersøte!

Du har jo klaget lenge over denne vanskelige magen din og smerter, da kan du jo ikke nekte å ta imot hjelp! Ta frem den voksne og fornuftige Stjernestøv nå! Det er litt ubehagelig der og da, men forhåpentligvis gjør det at du får hjelp og slipper å være redd lengre.

Ok. Jeg skal bare drikke vann ved CT. Håper det er greie folk da. 

Ja får ta frem min voksne side. Uff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...