Gå til innhold

CT og koloskopi.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Lillemus skrev (14 minutter siden):

Overlat til legen å bestemme hvilke undersøkelser som er nødvendige, ettersom de vil ha deg (dere begge to) til begge undersøkelsene så er det jo for å sikre seg enda bedre at de kan finne ut hva som feiler dere. Jeg skjønner jo at det ikke er gøy, men hallo?! Det må da være mye bedre at de finner det om det er noe galt og gjør noe med det enn at det oppdages for sent!?

Ja må vel overlate det til legen men har sånn angst for det, lurer på om jeg kan ta det i narkose? Har ikke lyst til det heller men er bedre enn å være våken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (50 minutter siden):

Ja må vel overlate det til legen men har sånn angst for det, lurer på om jeg kan ta det i narkose? Har ikke lyst til det heller men er bedre enn å være våken. 

Lillemus skrev (1 time siden):

Overlat til legen å bestemme hvilke undersøkelser som er nødvendige, ettersom de vil ha deg (dere begge to) til begge undersøkelsene så er det jo for å sikre seg enda bedre at de kan finne ut hva som feiler dere. Jeg skjønner jo at det ikke er gøy, men hallo?! Det må da være mye bedre at de finner det om det er noe galt og gjør noe med det enn at det oppdages for sent!?

Enig i det. Det er nok det beste å bare overlate dette til legen. 

 

Anonymkode: eccf2...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (49 minutter siden):

Ja må vel overlate det til legen men har sånn angst for det, lurer på om jeg kan ta det i narkose? Har ikke lyst til det heller men er bedre enn å være våken. 

Det må du drøfte med legen, men husk at det er en risiko ved narkos også, om enn liten. Og det krever et adskillig større apparat rundt det hele med lege, anestesi og greier, men det er jo lov å spørre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (51 minutter siden):

Ja må vel overlate det til legen men har sånn angst for det, lurer på om jeg kan ta det i narkose? Har ikke lyst til det heller men er bedre enn å være våken. 

Jeg har angst for narkose og. 😅. Jeg vil heller være våken, men jeg er full i angst. Spent på om hva legen sier om det kan holde med en CT. Jeg venter på svar fra legen om det. Men jeg tipper at jeg må igjennom koloskopi.  

Anonymkode: eccf2...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det må du drøfte med legen, men husk at det er en risiko ved narkos også, om enn liten. Og det krever et adskillig større apparat rundt det hele med lege, anestesi og greier, men det er jo lov å spørre. :) 

Jeg foretrekker å ha kontroll. Får trøste oss med at Gastroskopi er sikkert mye verre. Jeg har tatt Gastroskopi i starten av tyveårene. Det var helt forferdelig.  Jeg fikk til og med kjeft av han som utførte det for lite samarbeid 😅

Anonymkode: eccf2...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig i det. Det er nok det beste å bare overlate dette til legen. 

 

Anonymkode: eccf2...cbc

Jo kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Lillemus skrev (11 minutter siden):

Det må du drøfte med legen, men husk at det er en risiko ved narkos også, om enn liten. Og det krever et adskillig større apparat rundt det hele med lege, anestesi og greier, men det er jo lov å spørre. :) 

Ja er jo redd for narkose også, hm får se. Kan jo spørre ja, uff :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har angst for narkose og. 😅. Jeg vil heller være våken, men jeg er full i angst. Spent på om hva legen sier om det kan holde med en CT. Jeg venter på svar fra legen om det. Men jeg tipper at jeg må igjennom koloskopi.  

Anonymkode: eccf2...cbc

Ja har angst for narkose jeg og men tenkte det var bedre å sove seg gjennom det, vet ikke jeg altså. Bare gruer meg sånn. Ja spørs om du ikke må gjennom koloskopi du også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg foretrekker å ha kontroll. Får trøste oss med at Gastroskopi er sikkert mye verre. Jeg har tatt Gastroskopi i starten av tyveårene. Det var helt forferdelig.  Jeg fikk til og med kjeft av han som utførte det for lite samarbeid 😅

Anonymkode: eccf2...cbc

Gastroskopi er ikke så festlig nei, men det gikk fort da. De er nok vant med å bli overspylt av magesyre og gallevæske! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Gastroskopi er ikke så festlig nei, men det gikk fort da. De er nok vant med å bli overspylt av magesyre og gallevæske! 😂

Haha😅. Ja det var grusomt undersøkelse. De fant ingenting men han som utførte det ble ganske sint da jeg ville kaste opp hver gang han ville ha slangen ned. Han sa at han måtte jobbe minst 35 min overtid pga at jeg var så vanskelig. Han ga nesten opp. Var en svært ubehagelig opplevelse 😅

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly skrev (1 minutt siden):

Haha😅. Ja det var grusomt. De fant ingenting men han som utførte det ble ganske sint da jeg ville kaste opp hver gang han ville ha slangen ned. Han sa at han måtte jobbe minst 35 min overtid pga at jeg var så vanskelig. Han ga nesten opp. Var en fæl opplevelse 😅

Han hørtes da, mildt sagt, veldig uprofesjonell ut! Fikk du ikke et lite plastrør å bite i som de puttet slangen gjennom? Uten det hadde jeg også slitt skikkelig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Lillemus skrev (12 minutter siden):

Han hørtes da, mildt sagt, veldig uprofesjonell ut! Fikk du ikke et lite plastrør å bite i som de puttet slangen gjennom? Uten det hadde jeg også slitt skikkelig tror jeg.

Jeg husker ikke. Jeg var bare 22 år den gangen. Jeg husker kun at det var helt forferdelig. Han forsøkte på nytt og nytt med pauser for å forsøke å få ned slangen.  Han tok bedøvelsesspray men det var ubehagelig uansett.  Jeg ville bare brekke meg hele tiden. Han ble irritert, og sa at dette går ikke. Det er bare å svelge, men sånne som deg gjør motstand. Jeg husker at jeg begynte å gråte. En sykepleier trøstet meg. Tilslutt gikk det såvidt og de fikk slangen ned, men jeg kjempet hele tiden mot at kroppen min ville ha den ut. Var et sant mareritt for meg. Derfor bedre med koloskopi enn det, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Thebutterfly skrev (5 minutter siden):

Jeg husker ikke. Jeg var bare 22 år den gangen. Jeg husker kun at det var helt forferdelig. Han forsøkte på nytt og nytt med pauser for å forsøke å få ned slangen.  Han tok bedøvelsesspray men det var ubehagelig uansett.  Jeg ville bare brekke meg hele tiden. Han ble irritert, og sa at dette går ikke. Det er bare å svelge, men sånne som deg gjør motstand. Jeg husker at jeg begynte å gråte. En sykepleier trøstet meg. Tilslutt gikk det såvidt og de fikk slangen ned, men jeg kjempet hele tiden mot at kroppen min ville ha den ut. Var et sant mareritt for meg. Derfor bedre med koloskopi enn det, tror jeg. 

Min venninne klarte det ikke så hun måtte gjøre det i narkose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Min venninne klarte det ikke så hun måtte gjøre det i narkose. 

Det forstår jeg godt. Jeg har angst for narkose og. Faktisk mer angst enn å svelge ned en slange men det var helt forferdelig. Mye verre enn å føde og. Helt grusomt. Glemmer det aldri. Jeg trodde det var lettere å gjøre det enn hva det var. 

Men koloskopi så slipper vi i det minste å svelge ned en slange å få den refleks-følelsen om å få den ut. Jeg er bare superredd for at jeg kjenner at jeg vil trykke ut slangen, og at det vil gjøre vondt i tarmene.  Men det er bedre å vite hva det er istedet for å ikke vite. For da vet vi hvordan det kan behandles. 

Når har du time til koloskopi? Lang ventetid for deg og ? Jeg skal prøve å slappe av og ta det når det kommer. 

Var dine blodprøver og prøver fine? Mine prøver er fine. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Thebutterfly skrev (7 minutter siden):

Det forstår jeg godt. Jeg har angst for narkose og. Faktisk mer angst enn å svelge ned en slange men det var helt forferdelig. Mye verre enn å føde og. Helt grusomt. Glemmer det aldri. Jeg trodde det var lettere å gjøre det enn hva det var. 

Men koloskopi så slipper vi i det minste å svelge ned en slange å få den refleks-følelsen om å få den ut. Jeg er bare superredd for at jeg kjenner at jeg vil trykke ut slangen, og at det vil gjøre vondt i tarmene.  Men det er bedre å vite hva det er istedet for å ikke vite. For da vet vi hvordan det kan behandles. 

Når har du time til koloskopi? Lang ventetid for deg og ? Jeg skal prøve å slappe av og ta det når det kommer. 

Var dine blodprøver og prøver fine? Mine prøver er fine. 

Ja jeg hadde masse angst for narkosen da jeg skulle operere så jeg skjønner deg. Svelge slange har jeg aldri gjort men fikk slange en gang da de måtte hente opp noe mat fordi jeg måtte operere, da måtte de holde meg fast. 

Jeg er også redd det vil gjøre vondt, det gjorde det sa sykepleieren men folk her inne har jo opplevd at det ikke gjør vondt og. Kommer kanskje an på hvilke lege man får da. Ja det er jo bedre å vite hva det er. 

jeg har ikke fått time men skulle få det innen noen uker. Får ta det som det kommer ja, ikke annet å gjøre i grunn. 

blodprøvene mine tydet på at jeg har betennelse en plass i kroppen, legen mente det kunne være i tarmene. tror det viste betennelse på avføringsprøven og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Ja jeg hadde masse angst for narkosen da jeg skulle operere så jeg skjønner deg. Svelge slange har jeg aldri gjort men fikk slange en gang da de måtte hente opp noe mat fordi jeg måtte operere, da måtte de holde meg fast. 

Jeg er også redd det vil gjøre vondt, det gjorde det sa sykepleieren men folk her inne har jo opplevd at det ikke gjør vondt og. Kommer kanskje an på hvilke lege man får da. Ja det er jo bedre å vite hva det er. 

jeg har ikke fått time men skulle få det innen noen uker. Får ta det som det kommer ja, ikke annet å gjøre i grunn. 

blodprøvene mine tydet på at jeg har betennelse en plass i kroppen, legen mente det kunne være i tarmene. tror det viste betennelse på avføringsprøven og. 

Jeg er glad over å lese at fastlegen følger ordentlig opp, og ikke undersøker deg dårligere enn andre selv om du er engstelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
frosken skrev (6 minutter siden):

Jeg er glad over å lese at fastlegen følger ordentlig opp, og ikke undersøker deg dårligere enn andre selv om du er engstelig:-)

Spørs om han vet hvor engstelig jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (51 minutter siden):

Spørs om han vet hvor engstelig jeg er. 

Han fanger nok opp at du ikke er så glad i undersøkelser, og da er det hans oppgave å sørge for at du allikevel får tatt nødvendige undersøkelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
frosken skrev (4 minutter siden):

Han fanger nok opp at du ikke er så glad i undersøkelser, og da er det hans oppgave å sørge for at du allikevel får tatt nødvendige undersøkelser. 

ok. Ja han vet jo at jeg ikke vil ta koloskopi men insisterte på det. bare henviste meg han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Ja jeg hadde masse angst for narkosen da jeg skulle operere så jeg skjønner deg. Svelge slange har jeg aldri gjort men fikk slange en gang da de måtte hente opp noe mat fordi jeg måtte operere, da måtte de holde meg fast. 

Jeg er også redd det vil gjøre vondt, det gjorde det sa sykepleieren men folk her inne har jo opplevd at det ikke gjør vondt og. Kommer kanskje an på hvilke lege man får da. Ja det er jo bedre å vite hva det er. 

jeg har ikke fått time men skulle få det innen noen uker. Får ta det som det kommer ja, ikke annet å gjøre i grunn. 

blodprøvene mine tydet på at jeg har betennelse en plass i kroppen, legen mente det kunne være i tarmene. tror det viste betennelse på avføringsprøven og. 

Jeg har ikke fått svar på siste avføringsprøver men regner med de er i orden hos meg fordi ellers hadde han nok sagt det. Men jeg fikk svar nå om dette med CT. Han mener at det er best at jeg tar koloskopi fordi han er ganske sikker på at dette kommer fra tarmen. Eneste som var galt på blodprøvene er at jeg har mangel på d vitaminer og b-folat. Noe jeg har hatt mye.  

Ja jeg har også svært stor angst. Legen sa at det er bare å ta beroligende så går alt bra. 

Anonymkode: eccf2...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...