Gå til innhold

CT og koloskopi.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Thebutterfly
stjernestøv skrev (12 minutter siden):

Nei han fikk ikke det sier han. 

Legen sier at jeg kan kanskje ha en muskelknute I livmoren. Men han mistenker ikke noe annet basert på symptomer.  Jeg tror selv at det er bare muskulære smerter i lysken fordi de forsvinner innimellom helt. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Thebutterfly skrev (4 minutter siden):

Det er bra. Liker ikke tanken om å få noe kjørt opp i baken på en måte. 😅. Huff. Men godt å høre.  Og er det vondt når slangen svinger seg igjennom tarmene?  Hvordan kjennes det ? 

Jeg får forsøke og hvis jeg ikke klarer det så gjør jeg ikke det. Det er uansett kjempelang ventetid så legen kan ikke anse det som hastesak tiltross for at jeg har hatt det slik i snart 2,5 år. Har ikke time før i slutten av november.  

Jeg tipper at dette er uansett langt bedre enn gastroskopi.  Det er en trøst. 

Liker ikke den tanken jeg heller og er jo livredd 😮 Han fikk jo bedøvelse, han hadde bare vondt der han hadde hermorider. 

Ja jeg tenker det jeg og, klarer jeg det ikke så klarer jeg det ikke. Jeg får vel time snart, uff. 

ja gastroskopi vil jeg ikke ta, en lege spurte meg en gang. en snill eldre lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Thebutterfly skrev (Akkurat nå):

Legen sier at jeg kan ha en muskelknute I livmoren. Men han mistenker ikke noe annet basert på symptomer.  

ok. Det har jeg hatt, de gjorde ikke noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Liker ikke den tanken jeg heller og er jo livredd 😮 Han fikk jo bedøvelse, han hadde bare vondt der han hadde hermorider. 

Ja jeg tenker det jeg og, klarer jeg det ikke så klarer jeg det ikke. Jeg får vel time snart, uff. 

ja gastroskopi vil jeg ikke ta, en lege spurte meg en gang. en snill eldre lege. 

Jeg hadde en kollega som tok gastroskopi.  Han vil aldri ta det igjen. Hvis han skulle ta det så må han ha det alt for jævlig, sa han. Jeg tenker det samme. Jeg klarer ikke noe gastroskopi igjen. Da får han heller ta CT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Liker ikke den tanken jeg heller og er jo livredd 😮 Han fikk jo bedøvelse, han hadde bare vondt der han hadde hermorider. 

Ja jeg tenker det jeg og, klarer jeg det ikke så klarer jeg det ikke. Jeg får vel time snart, uff. 

ja gastroskopi vil jeg ikke ta, en lege spurte meg en gang. en snill eldre lege. 

Egentlig bør man høre på legens råd og anbefalinger.  Men det er ikke alltid lett. Jeg skal forsøke koloskopi.  Men hvis de ikke finner noe: hva skjer videre da? Gastroskopi neste om 4 nye måneder liksom?😇😅  Det tar jammen tid å utredes 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Thebutterfly skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde en kollega som tok gastroskopi.  Han vil aldri ta det igjen. Hvis han skulle ta det så må han ha det alt for jævlig, sa han. Jeg tenker det samme. Jeg klarer ikke noe gastroskopi igjen. Da får han heller ta CT. 

Ja nei det tar jeg ikke, svigerinnen min sa det var verre enn fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Thebutterfly skrev (2 minutter siden):

Egentlig bør man høre på legens råd og anbefalinger.  Men det er ikke alltid lett. Jeg skal forsøke koloskopi.  Men hvis de ikke finner noe: hva skjer videre da? Gastroskopi neste om 4 nye måneder liksom?😇😅  Det tar jammen tid å utredes 

Ja hva om de ikke finner noe, hva da? Det lurer jeg og på. Ja tar tid og utredes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja hva om de ikke finner noe, hva da? Det lurer jeg og på. Ja tar tid og utredes. 

Jeg tenker det samme. Er veldig redd for å vite hva de finner. Ihvertfall hvis det er kreft eller noe veldig alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Ja nei det tar jeg ikke, svigerinnen min sa det var verre enn fødsel. 

Ikke trekk opp hverandre så voldsomt nå, dere to! Det oppleves helt sikkert individuelt og er forskjellig fra gang til gang og fra person til person. Jeg opplevde ikke gastroskopi som så ille som jeg hadde hørt i forkant. Måtte faste samme dag (siste døgn muligens), fikk en sprut bedøvelsesspray i svelget og et rør mellom leppene. De første slangen gjennom dette røret og ba meg svelge når de nådde halsen, det var ubehagelig og jeg brakk meg et par ganger, men det gikk helt greit egentlig. De var veldig snare med å se det de skulle og trakk slangen forsiktig opp igjen. Gikk så fint så.

Jeg vet at noen har skikkelig ubehagelige opplevelser med det, men det trenger altså slett ikke bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt både koloskopi og gastroskopi. Jeg grudde meg, men begge undersøkelsene var lettere enn fryktet. Jeg tok i mot tilbud om beroligende begge gangene.

For min del var frykten om hva som kunne være galt verre enn frykten for selve undersøkelsen.

Det er sløseri med energi å grue seg som om man skulle gjennom noe på linje med fødsel, benbrudd eller annet.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Thebutterfly skrev (8 timer siden):

Jeg tenker det samme. Er veldig redd for å vite hva de finner. Ihvertfall hvis det er kreft eller noe veldig alvorlig. 

Ja jeg er også redd for kreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (7 timer siden):

Ikke trekk opp hverandre så voldsomt nå, dere to! Det oppleves helt sikkert individuelt og er forskjellig fra gang til gang og fra person til person. Jeg opplevde ikke gastroskopi som så ille som jeg hadde hørt i forkant. Måtte faste samme dag (siste døgn muligens), fikk en sprut bedøvelsesspray i svelget og et rør mellom leppene. De første slangen gjennom dette røret og ba meg svelge når de nådde halsen, det var ubehagelig og jeg brakk meg et par ganger, men det gikk helt greit egentlig. De var veldig snare med å se det de skulle og trakk slangen forsiktig opp igjen. Gikk så fint så.

Jeg vet at noen har skikkelig ubehagelige opplevelser med det, men det trenger altså slett ikke bli sånn.

Ja det er vel noen som klarer det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (7 timer siden):

Jeg har tatt både koloskopi og gastroskopi. Jeg grudde meg, men begge undersøkelsene var lettere enn fryktet. Jeg tok i mot tilbud om beroligende begge gangene.

For min del var frykten om hva som kunne være galt verre enn frykten for selve undersøkelsen.

Det er sløseri med energi å grue seg som om man skulle gjennom noe på linje med fødsel, benbrudd eller annet.

Ok. Det er ikke lett å ikke grue seg men det er jo det beste. Ja er jo redd for resultatet og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Ok. Det er ikke lett å ikke grue seg men det er jo det beste. Ja er jo redd for resultatet og. 

Ja du er også redd for resultatet ? Jeg og. Livredd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly skrev (6 minutter siden):

Ja du er også redd for resultatet ? Jeg og. Livredd. 

Det skjønner jeg godt at dere er. Nettopp derfor er det så viktig at dere tar denne undersøkelsen! *klem til dere begge*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Thebutterfly skrev (50 minutter siden):

Ja du er også redd for resultatet ? Jeg og. Livredd. 

Ja samme her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (43 minutter siden):

Det skjønner jeg godt at dere er. Nettopp derfor er det så viktig at dere tar denne undersøkelsen! *klem til dere begge*

Takk ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Lillemus skrev (5 timer siden):

Det skjønner jeg godt at dere er. Nettopp derfor er det så viktig at dere tar denne undersøkelsen! *klem til dere begge*

Takk for det ❤️. Er kjipt med slike undersøkelser,  men det er som sagt viktig at vi følger den opp. All redsel man kan ha. Angst for forberedelser,  angst for selve undersøkelsen, angst for resultatet, og angst for ubehag etter undersøkelsen. Men det er viktig å ta alt som det kommer, og tenke positivt.  Vi er jo der for å kunne få helsehjelp om vi måtte trenge ❤️

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

tror rett og slett jeg ikke tør å ta koloskopi, tror jeg har bestemt meg for å ikke ta hvis CT er normal. de hadde sett det på ct om det er noe, det gjorde de på min mor. det var noe i endetarmen men det var godartet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (51 minutter siden):

tror rett og slett jeg ikke tør å ta koloskopi, tror jeg har bestemt meg for å ikke ta hvis CT er normal. de hadde sett det på ct om det er noe, det gjorde de på min mor. det var noe i endetarmen men det var godartet. 

Så du vil heller fortsette å ha disse smertene enn å utsette deg for en undersøkelse som i verste fall er ubehagelig i et kort tidsrom? Det kan jo være de finner ut hva smertene kommer av slik at du kan få hjelp... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...