Gjest thom Skrevet 21. september 2000 Del Skrevet 21. september 2000 Heisann! Jeg bare lurte på om noen kunne hjelpe meg med et spm om antibiotika? Jeg har nemlig fått resept på oxytetral som er tabletter mot kviser og som er et antibiotikum, men jeg lurer på hvor lurt det er av meg å begynne med antibiotika når jeg ikke er så ekstremt plaget med kviser. Det jeg prøver å få svar på, er om det stemmer at dette antibiotikummet ikke er som de antibiotikummene som det er advart mot å bruke for mye av. Hvis jeg begynner å bruke dette antibiotikummet, kan jeg da få problemer ved større alvorlige sykdommer hvor jeg er avhengig av antibiotika??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4854-antibiotika/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 23. september 2000 Del Skrevet 23. september 2000 Kjære thom. Det er riktig at Oxytetral kan brukes mot kviser.Jeg er enig med deg i at plagene dine bør være uttalte før du evnt.bruker dette.Lokalt kan du evnt.bruke Dalacin liniment.Også dette krever resept.Du blir imidlertid ikke avhengig av antibiotika.Antibiotikumet "ser"imidlertid ikke forskjell på bakterier det skal ta og bakterier det ikke skal ta.I tarmen har du mye bakterier som skal være der(normalfloraen),men som også påvirkes av antibiotika.Dette kan medføre magesmerter og diare.Det viktigste er imidlertid utvikling av resistens dvs.bakteriene blir ufølsomme for antibiotika hvis det brukes for mye. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4854-antibiotika/#findComment-27550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thom Skrevet 23. september 2000 Del Skrevet 23. september 2000 Kjære thom. Det er riktig at Oxytetral kan brukes mot kviser.Jeg er enig med deg i at plagene dine bør være uttalte før du evnt.bruker dette.Lokalt kan du evnt.bruke Dalacin liniment.Også dette krever resept.Du blir imidlertid ikke avhengig av antibiotika.Antibiotikumet "ser"imidlertid ikke forskjell på bakterier det skal ta og bakterier det ikke skal ta.I tarmen har du mye bakterier som skal være der(normalfloraen),men som også påvirkes av antibiotika.Dette kan medføre magesmerter og diare.Det viktigste er imidlertid utvikling av resistens dvs.bakteriene blir ufølsomme for antibiotika hvis det brukes for mye. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. ......men er det bare de bakteriene som fører til kviser, som etterhvert kan bli ufølsomme mot antibiotika, eller er det også bakterier man kan få som kan være farlige, som kan bli ufølsomme mot antibiotika? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4854-antibiotika/#findComment-27568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 24. september 2000 Del Skrevet 24. september 2000 ......men er det bare de bakteriene som fører til kviser, som etterhvert kan bli ufølsomme mot antibiotika, eller er det også bakterier man kan få som kan være farlige, som kan bli ufølsomme mot antibiotika? Kjære thom. Vi kan bruke teteracyclin som er et antibiotikum i tablettform mot kviser.Plagene bør da evnt.være uttalte.Det man frykter er at bakterier blir resistente mot antibiotikumet dvs.at antibiotikumet ikke lenger virker på dem.dette gjelder ikke bare de bakteriene som fører til kviser,men også alle andre bakterier. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4854-antibiotika/#findComment-27727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.