Gå til innhold

Hvordan få hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dro til legevakten i forrige uke, noe som satt langt inne å gjøre. Fikk egentlig bare ett rom og tlf til dps som jeg måtte ringe.
Fikk akuttime dagen etterpå. Jeg føler meg ekstremt deprimert, føler alt er håpløst og sliter i tillegg med angst.

Fikk snakke med en i 45 min, men får ikke noe hjelp videre.

Må man være aktiv suicidal for å få hjelp?, de spurte flere ganger om jeg hadde sm tanker, noe jeg har, men er ikke der at jeg har tenkt å handle.

Anonymkode: fbd73...3d9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/485582-hvordan-f%C3%A5-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dro til legevakten i forrige uke, noe som satt langt inne å gjøre. Fikk egentlig bare ett rom og tlf til dps som jeg måtte ringe.
Fikk akuttime dagen etterpå. Jeg føler meg ekstremt deprimert, føler alt er håpløst og sliter i tillegg med angst.

Fikk snakke med en i 45 min, men får ikke noe hjelp videre.

Må man være aktiv suicidal for å få hjelp?, de spurte flere ganger om jeg hadde sm tanker, noe jeg har, men er ikke der at jeg har tenkt å handle.

Jeg var hos legen for det samme. De bryr seg stort sett ikke om psykiske greier - det er vanlig. 

Har vært i kontakt med systemet mange ganger før pga av det, men få ganger jeg faktisk fikk noe særlig hjelp, men hva skal de egentlig hjelpe deg med da? Du må jo si hva du trenger hjelp med. 

De kan f.eks henvise deg til aat. Men personlig syntes jeg ikke de var noe flinke. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville ha samtaleterapi som jeg har hatt godt effekt av før, men har nå blitt veldig dårlig igjen.

Man drar ikke til legevakten fordi man vil ha samtaleterapi. 

Du kan søke om psykiatritjenesten i kommunen. Du kan ikke regne med å gå til dps flere ganger hvis du ikke ble bedre sist og du alt har fått de råd og verktøy man kan få. 

Anonymkode: 055d6...fe1

Her er jeg egentlig litt enig med Nachnoo. Det er fastlegen som er rett instans.

Jeg er litt skeptisk til å skrive dette, for det kan misforstås, men når det gjelder legevakt eller AMK: Du får ingen adekvat hjelp der hva gjelder å snakke ut om vanskelige følelser. Dette er tjenester som har til hensikt å håndtere akutt livstruende situasjoner (f.eks. hjerteinfarkt, hjerneslag, eller i konteksten psykiatri; akutt selvmordsfare). Med mindre du er av den formening at du kommer til å ta livet ditt i dag/kveld/ila. helgen, så er det mye bedre å ta en telefon til en hjelpetjeneste for å lette litt på trykket, og så ta kontakt med fastlegen neste dag. 

Noe annet er dersom man har alvorlige psykiske symptomer som kan bli klart forverret av å ikke søke hjelp, eller føre til andre alvorlige hendelser enn selvmord. Eksempler på dette er akutte alvorlige manier/blandede episoder eller akutt psykose eller delir. Da mener jeg det er greit å oppsøke legevakt for rask innleggelse eller hjelp. 

AnonymBruker
ISW skrev (57 minutter siden):

Her er jeg egentlig litt enig med Nachnoo. Det er fastlegen som er rett instans.

Jeg er litt skeptisk til å skrive dette, for det kan misforstås, men når det gjelder legevakt eller AMK: Du får ingen adekvat hjelp der hva gjelder å snakke ut om vanskelige følelser. Dette er tjenester som har til hensikt å håndtere akutt livstruende situasjoner (f.eks. hjerteinfarkt, hjerneslag, eller i konteksten psykiatri; akutt selvmordsfare). Med mindre du er av den formening at du kommer til å ta livet ditt i dag/kveld/ila. helgen, så er det mye bedre å ta en telefon til en hjelpetjeneste for å lette litt på trykket, og så ta kontakt med fastlegen neste dag. 

Noe annet er dersom man har alvorlige psykiske symptomer som kan bli klart forverret av å ikke søke hjelp, eller føre til andre alvorlige hendelser enn selvmord. Eksempler på dette er akutte alvorlige manier/blandede episoder eller akutt psykose eller delir. Da mener jeg det er greit å oppsøke legevakt for rask innleggelse eller hjelp. 

Er det jeg har gjort(hjelpetlf). Men, kvelden før fikk jeg noen fysiske reaksjoner jeg aldri har hatt før og ringte legevakten, de ba meg komme neste dag.
Er forøvrig ca. 10 år siden jeg gikk til terapi, har skjedd mye siden da.

SofieVeie
ISW skrev (1 time siden):

Hvis jeg er så manisk at jeg trenger legehjelp, ville jeg ikke vært frisk nok til å vurdere å kontakte legevakten for å be om vurdering. Det samme gjelder psykotiske symptom, når det er så ille at legevakten burde inn i bildet, er man for syk til å være så klok og rasjonell. Var jeg så suicidal at det var reelt fare det kommende døgnet, ville jeg ikke delt det med helsepersonell, jeg ville sørger for å ha muligheten åpen. 

Den forsvunne diamanten
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Korrekt. Derfor er det vanligvis pårørende som tar kontakt i slike tilfeller. 
Derfor: Er en frisk nok til selv å kontakte legevakten grunnet psykisk problemstilling, har en intet på legevakten å gjøre. Da skal en kontakte fastlegen. 
( satt litt på spissen)

Det er veldig satt på spissen, jeg har oppsøkt legevakt selv for psykose. Og ja det går an å ha noe selvinnsikt.

Gjest Vendi
nachnoo skrev (47 minutter siden):

Korrekt. Derfor er det vanligvis pårørende som tar kontakt i slike tilfeller. 
Derfor: Er en frisk nok til selv å kontakte legevakten grunnet psykisk problemstilling, har en intet på legevakten å gjøre. Da skal en kontakte fastlegen. 
( satt litt på spissen)

Jeg ser du stadig hevder dette, men det er aldri noe mine behandlere (leger/psykiatere) har sagt til meg. Tvert imot har jeg blitt oppfordret til å oppsøke legevakten ved kriser som skjer på kveldstid, nattestid, eller i helger. Hva en "krise" er kan variere. Men er det krise, så er det krise, og kan derfor ikke vente til dagen etter/mandagen etter hos fastlegen. 

Har ikke skjedd så ofte, så er ikke noe jeg misbruker. 

Endret av Vendi

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (3 minutter siden):

Jeg ser du stadig hevder dette, men det er aldri noe mine behandlere (leger/psykiatere) har sagt til meg. Tvert imot har jeg blitt oppfordret til å oppsøke legevakten ved kriser som skjer på kveldstid, nattestid, eller i helger. Hva en "krise" er kan variere. Men er det krise, så er det krise, og kan derfor ikke vente til dagen etter/mandagen etter hos fastlegen. 

Gi et eksempel på en sånn krise som ikke kan vente til dagen etter og som ikke er sykdom på et nivå som gjør at du ikke selv er i stand til å kontakte legevakten? 

Anonymkode: 5f74e...127

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gi et eksempel på en sånn krise som ikke kan vente til dagen etter og som ikke er sykdom på et nivå som gjør at du ikke selv er i stand til å kontakte legevakten? 

Jeg har min egen kriseplan som jeg ikke ønsker å dele på forumet. Men det gjelder ting som er definert som kriser av mine behandlere. 

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ser at ISW har gitt en god forklaring i tråden her på hva en sånn krise som rettferdiggjør et besøk på legevakta kan være. Les den, så får du en pekepinn. 

AnonymBruker
Vendi skrev (Akkurat nå):

Jeg ser at ISW har gitt en god forklaring i tråden her på hva en sånn krise som rettferdiggjør et besøk på legevakta kan være. Les den, så får du en pekepinn. 

Den har jeg lest. Og jeg er enig med at om man er så syk at det ikke kan vente til i morgen så er man ikke i stand til å kontakte legevakten selv. Derfor jeg spør om hvilke kriser du tenker på når du er så syk at det ikke kan vente og du kontakter legevakten 

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den har jeg lest. Og jeg er enig med at om man er så syk at det ikke kan vente til i morgen så er man ikke i stand til å kontakte legevakten selv. Derfor jeg spør om hvilke kriser du tenker på når du er så syk at det ikke kan vente og du kontakter legevakten 

Jeg har schizoaffektiv lidelse, så hvis det skjer noe akutt ifm den sykdommen som trenger rask hjelp, kan jeg ta kontakt. Det kan også mine pårørende. Hvis jeg kommer i akutt selvmordsfare kan jeg også ta kontakt. Det kan også mine pårørende. Fornøyd nå? 

Altså: 

Jeg sier ikke at man ALDRI skal dra på legevakten. Men i min tid her og flere andre steder/kilder, så ser og hører jeg om mange som føler seg "avvist av legevakten". Som regel er årsaken da at man forventer en slags støttesamtale med legen på legevakten. Det får man ikke. Om du har selvmordstanker, så vil legen gjøre en vurdering av om du er akutt suicidal og trenger øyeblikkelig hjelp. Legen vil ikke gjøre noe med årsaken til at du har selvmordstanker eller gi deg noen annen form for hjelp. 

Min mening er at følgende skal man ikke dra på legevakten for:

- Ensomhet eller behov for noen å snakke med

- Sorg og livskriser

- Suicidale tanker som ikke gir akutt risiko (et unntak her er imidlertid hvis man har alvorlige forstyrrelser med impulskontroll)

- Angstsymptomer som er utredet og funnet til å ha psykisk årsak (mulig unntak; panikkanfall første gang med f.eks. brystsmerter)

- Kroniske psykiske lidelser uten akutt forverring

- At fastlegen ikke har time ledig

Likevel; er du alvorlig selvmordstruet eller har andre alvorlige symptomer, så er det bedre å dra en gang for mye enn for lite. Det finnes også de som har avtale om å møte på legevakten og få innleggelse ved f.eks. forverring av en eksisterende tilstand (f.eks. bipolar lidelse eller psykoselidelser). Det er noe annet. Men generelt: Ikke forvent samtaleterapi på legevakten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...