Zarine Skrevet 21. september 2000 Del Skrevet 21. september 2000 Kjære tannlege. i dag fikk min 5 mnd baby si første tann, og eg har no kjøpt babytannbørste og tannkrem og skal starte med puss puss... På apoteket henta eg ei brosjyre om tannhelse [iK-2690 frå Statens Helsetilsyn] og i den står det at "det er gunstig for normal kjeveutvikling og spyttproduksjon at barnet tygger så snart tennene bryter fram". Guten min får berre morsmjølk enda, og eg hadde tenkt å gi han berre morsmjølk til han blir 6 mnd. Er det veldig viktig at han får noko å tygge på fram til da? Den maten han skal begynne med er jo heller ikkje tyggbar? (graut og middagsmos) - er det her meint biteringar o.l? Eller må eg begynne med fast føde? Det vil eg helst ikkje enda. Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4857-til-tannlege-noko-%C3%A5-bite-i-for-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 25. september 2000 Del Skrevet 25. september 2000 Noe å bite i - helsetilsynet 24.09.00 Hei Zarine. Jeg har ikke lest dette rådet fra helsetilsynet, men jeg antar at man ikke oppfordrer babyer til å begynne å tygge fra den første tannen biter frem. Selv om amming er viktig og riktig, må ikke naturlige fysiologiske prosesser glemmes. Tygging og stimulering av muskler, kjeveledd og spyttkjærteler er også viktig. Begynn med grøt når tiden er inne. Husk at for barnet er munnen et viktig sanseorgan som må stimuleres og utforskes. En bitering eller en annen trygg leke er derfor utmerket. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4857-til-tannlege-noko-%C3%A5-bite-i-for-baby/#findComment-28063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.