Gå til innhold

Man må en IQ på over 82 for å fungere i det moderne arbeidslivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I den moderne arbeidsverden, hvor kravene til både kognitiv evne og tilpasningsevne stadig øker, blir spørsmålet om intelligensens rolle i yrkeslivet mer presserende. Jordan Peterson, en kontroversiell men innflytelsesrik akademiker, har påpekt at det amerikanske militæret setter en nedre grense for IQ på 83 – et tall som antyder at de med lavere intelligensnivå rett og slett ikke anses i stand til å utføre selv de mest grunnleggende militære oppgaver. 

Ifølge statistiske data har omtrent 12% av befolkningen en IQ under 83. Dersom vi aksepterer Petersons resonnement, står vi overfor en ubehagelig, men kanskje uunngåelig konklusjon: En betydelig andel av befolkningen kan mangle de nødvendige kognitive forutsetningene for å lykkes i det moderne arbeidslivet. Dette er en realitet som utfordrer grunnleggende antakelser om likhet i muligheter, arbeidsmarkedets krav og samfunnet som helhet.

Det følger av dette at det at 10% av befolkningen er uføre faktisk ikke er spesielt høyt, det er overraskende lavt, med tanke på at veldig mange er uføre pga sykdom, ikke lav intelligens. 

Anonymkode: f63c1...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Det er definitivt generelt høyere krav til kognitive evner i moderne arbeidsliv, men det fins fortsatt en god del jobber der det ikke er et viktig krav. Som soldat skal man kunne utføre relativt komplekse oppgaver, selv om kravet til selvstendig tenkning riktignok er lav. Man skal også bære våpen, noe som stiller krav til disiplin og planmessighet for å unngå farer. Jeg tror derfor Peterson tar feil hvis han mener militæret representerer en nedre grense for kognitive krav.

Det sagt tror jeg kravet til kognitive ferdigheter i Norge er spesielt høyt, også i yrker der det kanskje ikke er nødvendig. Det er en ting det er lett å legge merke til om man reiser til en del andre land, f.eks. USA.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok riktig at det i vår moderne tidsalder generelt sett kreves høyere kognitive evner enn før. Men jeg er enig med @Drømmeautomat om at det fortsatt finnes jobber der det ikke er så viktig.
 

Om det er riktig å sette en bestemt IQ-grense vet jeg ikke. Men jeg har jo tenkt for meg selv at det praktiske innholdet i begrepet «analfabetisme» nok har endret seg med tiden. For 100 år siden var det det samme som at man ikke kunne lese, mens nå er man i realiteten analfabet selv om man kan lese ordene og bokstavene som står der, men man mangler en mer grunnleggende evne til å sette seg inn i og forstå det man leser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Husker Tangerudbakken, han blide med downs, kanskje Bjørn Terje han het, er ikke sikker, men han gjorde da en god jobb som vaktmester assistent? 
 

Tror ikke på det at det ikke er mulig å gjøre enkle jobber som oppvasker på en restaurant o.l. Det krever ikke så høy IQ. Det er vel heller folk som føler seg for gode for lavstatus jobber tror jeg.

 

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (35 minutter siden):

ns nå er man i realiteten analfabet selv om man kan lese ordene og bokstavene som står der, men man mangler en mer grunnleggende evne til å sette seg inn i og forstå det

Nå bruker vi av og til en enkel formel i skolen. Den er Lesing = Avkoding x forståelse.

Det vil si at om man ikke forstår hva man avkoder(leser) så er det ikke lesing. Andelen nordmenn som ikke forstår fagtekster og bruksanvisninger er nok større enn man tror. Da er det vanskelig å komme inn i mange yrker. 

Men jeg tror at med tilrettelegging kan også personer lengre ned enn åtti også få seg gode og ordinære jobber. Det har vi mange eksempler i fylket jeg bor hvor noen politikere har jobbet iherdig for å skaffe slike jobber i næringslivet.

Anonymkode: 207c0...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok i hovedsak riktig. Det blir stadig færre jobber av det enklere slaget. 
I diagnoselisten finnes diagnosen «Marginal intellektuell fungering» (71-85). Denne øker drastisk sannsynligheten for dårlig utfall på de fleste områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Det er nok i hovedsak riktig. Det blir stadig færre jobber av det enklere slaget. 
I diagnoselisten finnes diagnosen «Marginal intellektuell fungering» (71-85). Denne øker drastisk sannsynligheten for dårlig utfall på de fleste områder. 

Hvilke jobber karakteriserer du som ‘’enkle’’?

Anonymkode: 70071...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvilke jobber karakteriserer du som ‘’enkle’’?

Anonymkode: 70071...9c9

Å flippe burgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...