Gå til innhold

Det moderne arbeidslivet - en utmattende hverdag for å gjøre den rike eliten rikere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Samfunnet har gjennomgått en stille revolusjon, der arbeid ikke lenger gir personlig verdighet eller fellesskap. I stedet har det blitt et kynisk system som reduserer individet til en vare, der menneskeliv måles i produktivitet. Vi har blitt et samfunn av overarbeidede, underbetalte lønnsslaver som blir bedt om å jobbe mer for mindre. Arbeidslivet er preget av frykt, slit og utmattelse, mens makten og rikdommen samler seg hos en liten elite. 

Anonymkode: e3ae3...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er slik du føler det å jobbe så vil jeg anbefale deg å skaffe deg en jobb du trives bedre med. 

Selv trives jeg i min jobb og føler et fellesskap. Jeg føler meg ikke som en "overarbeidet, underbetalt lønnslave". Og føler i hvert fall ikke frykt i arbeidslivet.

Ja, noen ganger blir jeg sliten, men vi har vel aldri hatt det så bra i Norge noen gang som vi har det nå. For hva er alternativet? Hvis man skal leve i en selvbygget hytte i skogen og fange og dyrke egen mat, så skal jeg love deg at du vil få frykt, slit og utmattelse inn i livet ditt på et helt annet nivå enn med en 8-4 jobb.

Det er sant at det meste eies av en rik elite, men slik har det vel egentlig alltid vært. Før var det adel og kongehus, nå er det kommersiell adel mer enn arvelig.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe en revolusjon, jeg tror ikke fabrikkarbeidere på 1800-tallet hadde de beste arbeidsforholdene heller.

Men det er sant at arbeidstakere utnyttes og skvises for at bedriftseierne skal tjene mest mulig penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samfunnet har gjennomgått en stille revolusjon, der arbeid ikke lenger gir personlig verdighet eller fellesskap. I stedet har det blitt et kynisk system som reduserer individet til en vare, der menneskeliv måles i produktivitet. Vi har blitt et samfunn av overarbeidede, underbetalte lønnsslaver som blir bedt om å jobbe mer for mindre. Arbeidslivet er preget av frykt, slit og utmattelse, mens makten og rikdommen samler seg hos en liten elite. 

Dette er en god marxistisk analyse. De som sitter på produksjonsmidlene utnytter fortsatt arbeiderne, som de gjorde da Marx utga Kapitalen i 1867. 8-timersdagen ble kjempa fram for hundre år sida, og der er vi ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Dette er en god marxistisk analyse. De som sitter på produksjonsmidlene utnytter fortsatt arbeiderne, som de gjorde da Marx utga Kapitalen i 1867. 8-timersdagen ble kjempa fram for hundre år sida, og der er vi ennå. 

Det interessante er at arbeidsflokken er effektive i 4 timer av disse 8 timene. Om man ikke jobber i fabrikk da selvsagt.

Det er meg en gåte hvorfor de ønsker å ha 8-timers arbeidsdager når dette er vist? En teori var at man ønsker å ha arbeidsflokken ‘tilgjengelige og parate’.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste samfunnet som ikke føles sånn er vel at alle dyrker sin egen mat og bygger sitt eget hus. Samtidig er det en type samfunn hvor man har nok med å overleve.

Hvis man skal ha en sivilisasjon og velferd så blir folk en slags tannhjul i en maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80 skrev (1 time siden):

Det interessante er at arbeidsflokken er effektive i 4 timer av disse 8 timene. Om man ikke jobber i fabrikk da selvsagt.

Det er meg en gåte hvorfor de ønsker å ha 8-timers arbeidsdager når dette er vist? En teori var at man ønsker å ha arbeidsflokken ‘tilgjengelige og parate’.

Det er vel fordi man ikke bare kan plukke bort den ineffektive tiden.

Det er mange jobber som krever at man er der. Førskolelærer, sjåfør, sykepleier, politi, resepsjonist etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (23 minutter siden):

Det eneste samfunnet som ikke føles sånn er vel at alle dyrker sin egen mat og bygger sitt eget hus. Samtidig er det en type samfunn hvor man har nok med å overleve.

Hvis man skal ha en sivilisasjon og velferd så blir folk en slags tannhjul i en maskin.

Mer av verdiskapningen bør gå til arbeiderne, ikke kapitaleierne (den lille eliten som eier det meste).

Anonymkode: e3ae3...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mer av verdiskapningen bør gå til arbeiderne, ikke kapitaleierne (den lille eliten som eier det meste).

Anonymkode: e3ae3...76d

God idé. Da er det bare å gå sammen med andre og starte et firma som dere eier sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mer av verdiskapningen bør gå til arbeiderne, ikke kapitaleierne (den lille eliten som eier det meste).

Anonymkode: e3ae3...76d

problemet er risikoen, folk ønsker betalt for risikoen, særlig i Norge er det risikosport å drive bedrift https://www.nrk.no/norge/fryktar-konkurs-etter-ny-potettoll-1.16966438

hvis en ikke får betalt for risikoen, gidder en ikke å starte egen bedrift, da tar en pengen og investerer i globalt indeksfond isteden, som gir (omtrent) 0 jobber i Norge

Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Dette er en god marxistisk analyse. De som sitter på produksjonsmidlene utnytter fortsatt arbeiderne, som de gjorde da Marx utga Kapitalen i 1867. 8-timersdagen ble kjempa fram for hundre år sida, og der er vi ennå. 

Hvordan går det med cuba/nordkorea da, antar at marxismen forhindrer slike problemer der. Arbeiderne har det bra der eller ? Kommunisme er flott, så lenge en kan sitte i godstolen i et kapitalsitisk land og "filosofere". De som faktisk må leve din ideologi, de lider enormt, en kan undres om kommunister (i kapitalistiske land) mangler empati med de som lever under kommunismen, en pusher. Vanskelig å forstå det er sikkert og visst....

Anonymkode: dad4c...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (40 minutter siden):

Det er vel fordi man ikke bare kan plukke bort den ineffektive tiden.

Det er mange jobber som krever at man er der. Førskolelærer, sjåfør, sykepleier, politi, resepsjonist etc.

 

Disse jobbene krever strengt tatt ikke 8 timers tilstedeværelse. Verden bestemte seg på ett tidspunkt for det. Resepsjonisten, kirurgen, politet osv KAN ha 4 timers arbeidstid.

#ifareforåfremståsomkverulant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (15 minutter siden):

God idé. Da er det bare å gå sammen med andre og starte et firma som dere eier sammen.

Før eller siden ender nesten alle produksjonsmidler hos den lille eliten på toppen. Slik er turbo-kapitalismen. 

I USA har det virkelig tatt av, nå kjøpes stadig flere boliger opp av store selskaper, stadig færre har råd til å eie egen bolig. Det sammen ser man innen landbruket, selvstendige bønder blir det færre og færre av. 

Karl Marx hadde helt rett: I et kapitalistisk system vil eierskapet til produksjonsmidlene, som fabrikker, land, maskiner og teknologi – alt som er nødvendig for å produsere varer og tjenester – til slutt bli konsentrert hos en liten gruppe mennesker. 

Dette skjer fordi kapitalismen er preget av konkurranse, og i en slik økonomi vil større bedrifter ofte overleve og vokse, mens mindre aktører presses ut. Over tid fører dette til økende monopol og oligopol, hvor noen få eiere kontrollerer store deler av økonomien, mens flertallet av befolkningen blir proletariatet – det vil si arbeiderklassen som må selge sin arbeidskraft for å overleve.

 

Anonymkode: e3ae3...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan går det med cuba/nordkorea da, antar at marxismen forhindrer slike problemer der. Arbeiderne har det bra der eller ? Kommunisme er flott, så lenge en kan sitte i godstolen i et kapitalsitisk land og "filosofere". De som faktisk må leve din ideologi, de lider enormt, en kan undres om kommunister (i kapitalistiske land) mangler empati med de som lever under kommunismen, en pusher. Vanskelig å forstå det er sikkert og visst....

Ingen kan påstå at det er noen som helst form for marxisme i Cuba eller Nord-Korea. Etter revolusjonen må vi nok sende deg til Gulag for omskolering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (6 timer siden):

Ingen kan påstå at det er noen som helst form for marxisme i Cuba eller Nord-Korea. Etter revolusjonen må vi nok sende deg til Gulag for omskolering!

Det startet med de beste intensjoner der også, men så ender det i mye mer ufrie samfunn hver gang.

Selv på sitt aller beste, i DDR så er det ikke er samfunn jeg ville levd i. Det var ikke bedre enn Norden i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg får utbetalt mer jo mer resultater jeg gir. 
Nå trives jeg ganske godt i jobben. 
Det har vært 4 sjefer mens jeg har jobbet i nåværende jobb. Alle merker forskjell på hvordan sjefene har påvirket miljøet. Den første var bra, neste var ok, den tredje var dårlig og nåværende er bra.

Den tredje var så dårlig at jeg tok meg til rette og brøt noen regler, fordi denne sjefen direkte brøt med arbeidsmiljøloven. Vedkommende lagde regler ut fra egne personlige meninger. Det blir bare for dumt. Alt som har vært lov før vedkommende kom skulle plutselig ikke lenger være lov. Som for eksmepel å ha muligheten til å sitte. Nå er ikke jeg en som har det med å sitte, men noen har problemer med knærne og disse kan ikke stå absolutt hele tiden, i tillegg er jeg for høy til at det ville sett bra ut om jeg stod hele tiden. 
 

Jeg er meget irritert på at vi skal måtte frykte ditt og datt hvis vi (ikke) gjør ditt og datt. Men jeg har aldri opplevd å bli truet med lønnsreduksjon eller oppsigelse da. Jeg gir for bra resultater til det. 

Jeg vet ikke hvor mange som egentlig har det sånn. Men jeg er ganske kreativ av meg, så jeg finner måter å få makten på, og den har jeg fått. Jeg kan få til en del avtaler fordi jeg er en de ikke vil miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Grendel skrev (9 timer siden):

Det var ikke bedre enn Norden i dag.

På noen få områder var det faktisk bedre, men uten at det forsvarer systemet i sin helhet. Brød og øl var billig. Håndverksarbeid ble verdsatt og DIY-kulturen hadde gode kår. Stasi-politiet brydde seg heller ikke om at noen hadde en marihuanaplante eller to hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 20.14):

Samfunnet har gjennomgått en stille revolusjon, der arbeid ikke lenger gir personlig verdighet eller fellesskap. I stedet har det blitt et kynisk system som reduserer individet til en vare, der menneskeliv måles i produktivitet. Vi har blitt et samfunn av overarbeidede, underbetalte lønnsslaver som blir bedt om å jobbe mer for mindre. Arbeidslivet er preget av frykt, slit og utmattelse, mens makten og rikdommen samler seg hos en liten elite. 

Anonymkode: e3ae3...76d

Hvor har du fått denne smørja fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (17 timer siden):

På noen få områder var det faktisk bedre, men uten at det forsvarer systemet i sin helhet. Brød og øl var billig. Håndverksarbeid ble verdsatt og DIY-kulturen hadde gode kår. Stasi-politiet brydde seg heller ikke om at noen hadde en marihuanaplante eller to hjemme.

Ja, der kan være. Jeg kjenner tilfeldigvis flere som har vokst opp i DDR. Det er positive sider der, men staten hadde sin klamme hånd over alt. Det er en grunn til at "alle" prøvde å komme seg ut, og "ingen" prøvde å komme seg inn. 

Hvis vi holder oss til arbeidslivet så tenker jeg at man har alle muligheter i Norge. Man kan jobbe i offentlig sektor, man kan jobbe for seg selv, man kan jobbe for en stiftelse, man kan skape firma som man eier sammen med andre, man kan jobbe i et eid av en riking eller et stort firma eid av staten.

Jeg kan ikke se for meg at noen revolusjon skulle gitt mer frihet for noen. Jeg vet ikke om noen samfunn som er mer vellykket enn nordiske land med blandingsøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...