Gå til innhold

Hva er din erfaring med Volvat privat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenkte på både allmenn lege og psykiatri. Om de er bra på? 

Anonymkode: b3e68...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenkte på både allmenn lege og psykiatri. Om de er bra på? 

Anonymkode: b3e68...95f

Jeg har veldig god erfaring med de. Vært der på somatisk for noe alvorlig. Noen ganger blir jeg lei meg fordi helse-norge generelt kunne ha vært like effektive med riktige ressurser/ riktig bruk av ressurser. Blir nedstemt av å tenke på at mange ikke har annet valg enn den offentlige tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

I det private kan du anta at helsesekretærene er høflige og imøtekommende og at du slipper å vente noe særlig før du kommer inn. Av legen kan du forvente at de tar seg tid og er dyktige og erfarne (det private kan velge fra øvre hyller i ansettelser), men jeg tviler på at du får riktigere/bedre behandling i det private, samla sett. En del spesialister i det private jobber også som overleger i det offentlige.

Jeg har vært på Aleris hos spesialist noen ganger. For meg har det avgjørende vært at du kan få time i løpet av meget kort tid, mens det kan ta månedsvis i det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Volvat er et stort senter, mye er avhengig av den enkelte lege.  Ventetiden der også kan bli lang.  Først ventet jeg to timer (planlagt konsultasjon) på at legen skulle komme, så ventet jeg nye 2 timer på at han skulle få tid til å gjennomføre et mindre inngrep (betent tånegl).  Han lo da han sa at dette kom til å bli meget smertefullt i etterkant, samtidig som han ikke ville skrive ut en minstepakning smertelindring.  (Jeg har møtt på en annen lege der som var meget dyktig og lite forsinket, så det er nok like stor forskjell på leger i det private som i det offentlige.)

Mannen min opplevde gjentakende avlysninger av timer, gjerne på kort varsel.  Da han endelig kom inn, påsto legen at journalen var for lang, slik at han ikke rakk å lese gjennom den.  På forsøk 2 hadde han glemt og lese den, og på tredje konsultasjon påsto han at han kjente tidligere lege, og ikke ville ta jobben fra denne...

Vi har sluttet å benytte oss av Volvat.

 

Anonymkode: def6c...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring:

Vi har (dessverre eller heldigvis) veldig lite spesialisert kompetanse i Norge på private sentre. Et unntak når det gjelder psykologi, er f.eks. MKT Oslo, som har mye samlet kompetanse på metakognitiv terapi, eller Psykia for ADHD og bipolar lidelse.

Men tilbake til Volvat: Dette er egentlig å anse som et stort og dyrt legesenter. De som jobber der, jobber som regel ekstra ved siden av sin stilling i det offentlige helsevesen. Eventuelt at det er noen som ikke får driftsavtale med det offentlige som jobber privat på et sted hvor de antakelig får en viss "inflow" av pasienter, og at de er villige til å gi en "cut" av inntektene sine tilbake til senteret for å slippe egen markedsføring. Beklager, men jeg ser lite merverdi ved å f.eks. gå til en allmennlege på Volvat (og betale 2.500 kroner for det) vs. å gå til fastlegen, bortsett fra tilgjengelighet og at du kan få time raskere i noen tilfeller.

I og med at du betaler for eventuelle tester selv (og det ikke belastes Helfo) så er muligens terskelen for å gjøre flere undersøkelser noe lavere på Volvat. I tillegg er nok ventetiden på legevakten kortere og du kan gå dit med presumptivt mindre alvorlige problemstillinger enn offentlig legevakt, i og med at du betaler selv.

Mitt tips: For spesialistundersøkelser privat (f.eks. hjerteutredning) kan du i Oslo finne flinke spesialister som tar under halvparten av prisen Volvat tar, og kvaliteten er like god. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Volvat jeg har vært hos, men et lite legesenter i en mindre by enn Oslo. Jeg var der to ganger ang somatikk, opplevde en dyktig, hyggelig lege første gangen. Jeg fikk riktig hjelp og medisin. Andre gangen var jeg hos en annen lege, opplevde han som arrogant og lite hyggelig, lite hjelpsom. Folk er forskjellige alle steder. 
Det positive var kort ventetid, fikk hjelp på en helligdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke vært på Volvat, men hos spesialist på et privat legesenter.  Legen der jobbet ved siden av som overlege på et sykehus, så kompetansen var jo lik den jeg ville ha fått på sykehus.  Det var fastlegen som anbefalte vedkommende, både fordi han var dyktig og for at jeg fikk raskt time. Ellers ville jeg vel ha måttet vente både vinter og vår på time på sykehuset. Betalte 1500 for en halv time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg endte opp hos legevakta der en gang det var helligdag og offentlig forespeilet meg minst seks timer å vente. Jeg ventet ca. en time, og ble absolutt behandlet godt. Problemstillingen var ikke så komplisert, men på starten av påsken er det ikke så greit å få hastetime hos fastlegen. De var profesjonelle, tok seg god tid og virket genuint interesserte i å hjelpe. Siden jeg måtte ha antibiotika, fikk jeg kjøpe noen tabletter derifra så jeg kunne få startet kuren uten å stresse med å komme meg på apotek. Dette hadde jeg satt pris på om man kunne fått på offentlige legevakter og. Apotek som er åpent etter 16-17 ligger et godt stykke unna "min" legevakt, og det er ikke så greit om man ikke kjører bil og er syk. Men totalt sett ble det vel en 1500kr (noen år siden). Jeg kjenner nå til steder det er rimeligere, som jeg heller ville forsøkt. 

Jeg har brukt privat ved et par andre anledninger, men ikke Volvat. Ene var gastroskopi, som offentlig sykehus hadde kjøpt hos en privatklinikk. Legen som gjorde den undersøkelsen var jeg ikke særlig begeistret for, opplevde meg behandlet som et objekt på et samlebånd. Da jeg igjen fikk time samme sted til koloskopi, valgte jeg å gå til en helprivat en venn anbefalte. Der fikk jeg helt fantastisk behandling, så det er ikke slik at privat alltid er bedre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en erfaring jeg vil dele: på Ullevål gastromedisink så ble jeg operert 9 ganger, var ingen ende på det. Søkte second opinion på Volvat hos gastroentrolog som ga veldig gode råd, og forklarte meg hva keg kunne gjøre for å unngå fremtidig operasjoner.

Brukte ca. 5000,- på timen og undersøkelser, men gikk til Ullevål med sammenfatningen. Har ikke vært operert siden og klart meg helt fint. Det private har bedre tid pr. pasient, og man får alle undersøkelser man ber om.

Man skulle tro at det offentlige sparer på ordentlig utredning, men om man allerede er i systemet er det kanskje enklere for de å sprette deg opp🙃

Sikkert ikke lurt å ha helseangst på Volvat, for det kan bli dyrt. Men man får en annen ro som pasient både under undersøkelse og behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A black hole to end it all..

Har ikke brukt volvat, men aleris noen ganger og de var hyggelige og dyktige de. Psykiater har jeg ikke prøvd. Hudlege er det jeg har brukt mest. Da jeg fikk time svært raskt dvs samme dag.

Skal til hudlege snart igjen og da blir det offentlig. 4-5 måneders ventetid. Men det haster ikke.

I mange år tok jeg vaksiner og på aleris.

men man har ingen garanti hos private heller. Brukte ett annet privat senter da jeg hadde samboer for å prøve å få raskt time hos dps. Idioten presterte å skrive at det ikke hastet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt allmennlege hos Volvat noen ganger. Jeg opplevde at kvaliteten var dårligere fordi man kun ser legen én gang og aldri igjen. De mangler konteksten for å tolke symptombildet på en god måte. Jeg gikk til Volvat fordi jeg jobbet mye og det var nærmere jobb - pluss at fastlegen jeg hadde var hinsides ubrukelig så jeg var i en skvis.

Jeg gikk f.eks til allmennlege på Volvat for 8 år siden, fordi jeg var så langt nede psykisk, jeg klarte ikke slutte å gråte, måtte gjemme meg på do på jobb for å gråte, gråt i legetimen og alt var mørkt. Fikk en belærende prat om at det er tøft for flinke piker når de ikke er flinkest (hva vet hun om at jeg ikke var flinkest…) Det var det, ingen spm eller screening for depresjon e.l. Ingen forslag om oppfølging. Senere fikk jeg et brev i posten om at emosjonell labilitet var en bivirkning av p-piller, så jeg kunne slutte på dem. Deretter gikk jeg mer enn 5 år uten prevensjon.

Jeg har tatt tidlig (uke 7-8) ultralyd på Volvat og det var greit nok, men jeg valgte likevel en annen privat klinikk for den «vanlige» tidlige ultralyden for å se på nakkefold. Jeg har også vært på Volvat legevakt for diverse skader, en gang ble et tretthetsbrudd oversett. Det er også vanskelig å få oppfølging senere hos fastlegen, du får ikke med deg noe journal e.l., så man blir nesten tvunget til å ha svindyr oppfølging eller ingen i det hele tatt  

Eksen min gikk også der med brudd, men måtte gå på skadelegevakten med det senere, og inntrykket er at kompetansen på skadelegevakten (i Oslo) er mye bedre enn på Volvat.

Jeg har en del venninner som har gått til privat psykolog og psykiater og de er veldig fornøyde. Da blir de en slags kunde og får ingen stigmatiserende diagnoser e.l., de kan velge fritt hva de vil ta av legemidler (innenfor rimelighetens grenser) og de risikerer ikke å bli kastet ut av behandlingen. Jeg gikk også til privat psykiater da min Freudianske behandler på DPS nektet meg medisiner for depresjon. Enkelt og greit uten noe belærende opplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...