Gå til innhold

Sykepleiere og helsefagarbeidere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt om helsefagarbeidere som deler ut medisiner og setter veneflon, og portører som tar blodprøver i dag. Hva synes dere om det?  Hva er vitsen med å bli sykepleier, hvis de lærer like mye på videregående for å bli helsefagarbeider? 

Anonymkode: d8ef5...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har hørt om helsefagarbeidere som deler ut medisiner og setter veneflon, og portører som tar blodprøver i dag. Hva synes dere om det?  Hva er vitsen med å bli sykepleier, hvis de lærer like mye på videregående for å bli helsefagarbeider? 

Anonymkode: d8ef5...31e

Forskjell på å dele ut medisiner til pasienter og dele ut medisiner på medisinrommet i dosetter/medisinkopper. Veneflon og subvutane injeksjoner har hjelpepleiere alltid kunne gjøre, og godt er det. Det er mer enn nok splfaglige jobber å ta seg til. 

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hørt om helsefagarbeidere som deler ut medisiner og setter veneflon, og portører som tar blodprøver i dag. Hva synes dere om det?  Hva er vitsen med å bli sykepleier, hvis de lærer like mye på videregående for å bli helsefagarbeider? 

Anonymkode: d8ef5...31e

Sønnen min er helsefagarbeider og deler ut medisiner, han må jevnlig ta kurs i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har hørt om helsefagarbeidere som deler ut medisiner og setter veneflon, og portører som tar blodprøver i dag. Hva synes dere om det?  Hva er vitsen med å bli sykepleier, hvis de lærer like mye på videregående for å bli helsefagarbeider? 

Anonymkode: d8ef5...31e

Sønnen min er helsefagarbeider og har tatt ekstra kurs for å kunne dele ut medisiner. Om han også setter veneflon og tar blodprøver vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om pasientens sikkerhet og hvem som står ansvarlig. Det handler ikke om hvem som er i stand til å kunne klare / lære en oppgave. Da jeg jobbet på sykehus kunne ikke hjelpepleier sette veneflon eller ta blodprøver. De fikk heller ikke dosere medisin. Dette fordi det juridisk sett skulle være helt klare grenser på hva sykekepleieren  skulle gjøre, hva legen skulle gjøre og hva hjelpepleieren skulle gjøre.  Helsefagarbeidere kan sette veneflon og lignende.  Det har også vært mange oppgaver som bare leger fikk gjøre tidligere som nå er sykepleieroppgaver. Så ting forandres stadig, uansett er sikkerhet til pasienten viktigst og at man har klarert at de som utfører oppgavene har god kunnskap og opplæring. I andre institusjoner hvor man har ferre sykepleiere blir situasjonen en annen. Der får hjelpepleiere og andre større ansvarsområder og gjør flere sykepleieroppgaver . At noen portører har fått denne oppgaven på en avdeling i Norge er nok et unntak. Det er nok litt personavhengig og god opplæring. 

Anonymkode: 57757...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handler om pasientens sikkerhet og hvem som står ansvarlig. Det handler ikke om hvem som er i stand til å kunne klare / lære en oppgave. Da jeg jobbet på sykehus kunne ikke hjelpepleier sette veneflon eller ta blodprøver. De fikk heller ikke dosere medisin. Dette fordi det juridisk sett skulle være helt klare grenser på hva sykekepleieren  skulle gjøre, hva legen skulle gjøre og hva hjelpepleieren skulle gjøre.  Helsefagarbeidere kan sette veneflon og lignende.  Det har også vært mange oppgaver som bare leger fikk gjøre tidligere som nå er sykepleieroppgaver. Så ting forandres stadig, uansett er sikkerhet til pasienten viktigst og at man har klarert at de som utfører oppgavene har god kunnskap og opplæring. I andre institusjoner hvor man har ferre sykepleiere blir situasjonen en annen. Der får hjelpepleiere og andre større ansvarsområder og gjør flere sykepleieroppgaver . At noen portører har fått denne oppgaven på en avdeling i Norge er nok et unntak. Det er nok litt personavhengig og god opplæring. 

Anonymkode: 57757...b40

På AHUS tar portører blodprøver.

Anonymkode: d8ef5...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kommunen kan visst hvem som helst sette kateter også etter ei litta demonstrasjon, så det er bare å glede seg til å bli pleietrengende. 

Anonymkode: b727f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I kommunen kan visst hvem som helst sette kateter også etter ei litta demonstrasjon, så det er bare å glede seg til å bli pleietrengende. 

Anonymkode: b727f...f71

Kateter er ikke akkurat vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I kommunen kan visst hvem som helst sette kateter også etter ei litta demonstrasjon, så det er bare å glede seg til å bli pleietrengende. 

Anonymkode: b727f...f71

Det er en enkel prosedyre som kan utføres av alle etter trening og opplæring. Jeg vil heller ha en ufaglært som har gjort dette jevnlig, enn en sykepleier som kun har gjort det en gang i året (fordi vedk. har et helt hav av andr oppgaver hun/han må ta seg av). Vi skal være takknemlig for at andre enn spl kan utføre slike oppgaver, om de ikke gjør det bryter helsevesnet vårt sammen.

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

På AHUS tar portører blodprøver.

Anonymkode: d8ef5...31e

Det har jeg lest men det var ikke poenget mitt. Poenget er sikkerhet og hvem som står juridisk ansvarlig. Så det må tydelig opplæring til og de må vise at de kan og forstår oppgaven. Tror uansett at det er et unntak at portører tar blodprøver. På de fleste sykehus er det bioingeniører som tar blodprøver. 

Anonymkode: 57757...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (11 minutter siden):

Kateter er ikke akkurat vanskelig.

Du er sykepleier så værsågod. 

Anonymkode: b727f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jeg lest men det var ikke poenget mitt. Poenget er sikkerhet og hvem som står juridisk ansvarlig. Så det må tydelig opplæring til og de må vise at de kan og forstår oppgaven. Tror uansett at det er et unntak at portører tar blodprøver. På de fleste sykehus er det bioingeniører som tar blodprøver. 

Anonymkode: 57757...b40

Det var et eget prosjekt som baserte seg på å frigi mer tid for sykepleiere

https://sykepleien.no/2023/10/portorer-avlaster-sykepleiere-tar-blodprover-og-holder-orden-pa-medisinene

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en enkel prosedyre som kan utføres av alle etter trening og opplæring. Jeg vil heller ha en ufaglært som har gjort dette jevnlig, enn en sykepleier som kun har gjort det en gang i året (fordi vedk. har et helt hav av andr oppgaver hun/han må ta seg av). Vi skal være takknemlig for at andre enn spl kan utføre slike oppgaver, om de ikke gjør det bryter helsevesnet vårt sammen.

Anonymkode: 88593...82e

Det bryter ikke akkurat sammen av at en assistent som er innom ikke vil gjøre det nei.  Det er en helsefaglig oppgave på linje med de dere nevner over her. 

Anonymkode: b727f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var et eget prosjekt som baserte seg på å frigi mer tid for sykepleiere

https://sykepleien.no/2023/10/portorer-avlaster-sykepleiere-tar-blodprover-og-holder-orden-pa-medisinene

Anonymkode: 88593...82e

Hva med å rett og slett ansette flere sykepleiere? Bare en helt vill ide jeg fikk. 

Anonymkode: b727f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å rett og slett ansette flere sykepleiere? Bare en helt vill ide jeg fikk. 

Anonymkode: b727f...f71

 Leser du i det hele tatt nyheter? Lever du under en stein? 

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det bryter ikke akkurat sammen av at en assistent som er innom ikke vil gjøre det nei.  Det er en helsefaglig oppgave på linje med de dere nevner over her. 

Anonymkode: b727f...f71

Ikke av det alene, men av mange slike tilfeller samlet. Sykepleiere har ikke 8 armer og kan jobbe i 20 timer per døgn. 

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en enkel prosedyre som kan utføres av alle etter trening og opplæring. Jeg vil heller ha en ufaglært som har gjort dette jevnlig, enn en sykepleier som kun har gjort det en gang i året (fordi vedk. har et helt hav av andr oppgaver hun/han må ta seg av). Vi skal være takknemlig for at andre enn spl kan utføre slike oppgaver, om de ikke gjør det bryter helsevesnet vårt sammen.

Anonymkode: 88593...82e

Det er en relativt enkel prosedyre men ikke helt uten komplikasjoner. Det er ikke så mange år siden bare leger kunne sette kateter på menn. Man må ha respekt for at det også kan gjøres feil og pasienter kan få komplikasjoner ved kateterisering. Så derfor så viktig med god opplæring og kunnskap. Og IKKE MINST at den som setter kateter har respekt for pasientens intime grenser og gjør det på en skånsom måte. Det kan være en sårbar situasjon å få satt inn kateter. 

Anonymkode: 57757...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en relativt enkel prosedyre men ikke helt uten komplikasjoner. Det er ikke så mange år siden bare leger kunne sette kateter på menn. Man må ha respekt for at det også kan gjøres feil og pasienter kan få komplikasjoner ved kateterisering. Så derfor så viktig med god opplæring og kunnskap. Og IKKE MINST at den som setter kateter har respekt for pasientens intime grenser og gjør det på en skånsom måte. Det kan være en sårbar situasjon å få satt inn kateter. 

Anonymkode: 57757...b40

Selvfølgelig må det god opplæring til, man henter jo ikke inn folk fra gata. 

Anonymkode: 88593...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig må det god opplæring til, man henter jo ikke inn folk fra gata. 

Anonymkode: 88593...82e

Nei akkurat. Man tar ikke hvem som helst som får jobb der og bare tar en felles demonstrasjon og så vips er man opplært. Det skjer nemlig. 

Anonymkode: b727f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er en enkel prosedyre som kan utføres av alle etter trening og opplæring. Jeg vil heller ha en ufaglært som har gjort dette jevnlig, enn en sykepleier som kun har gjort det en gang i året (fordi vedk. har et helt hav av andr oppgaver hun/han må ta seg av). Vi skal være takknemlig for at andre enn spl kan utføre slike oppgaver, om de ikke gjør det bryter helsevesnet vårt sammen.

Anonymkode: 88593...82e

Jeg ville heller hatt en sykepleier da med mindre erfaring, fordi de har best bakgrunnskunnskap i anatomi og sykdomslære som gjør at de lettere kan vurdere hver enkelt pasient om hva en må være obs på mens en slik prosedyre utføres. 

Anonymkode: d8ef5...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er en relativt enkel prosedyre men ikke helt uten komplikasjoner. Det er ikke så mange år siden bare leger kunne sette kateter på menn. Man må ha respekt for at det også kan gjøres feil og pasienter kan få komplikasjoner ved kateterisering. Så derfor så viktig med god opplæring og kunnskap. Og IKKE MINST at den som setter kateter har respekt for pasientens intime grenser og gjør det på en skånsom måte. Det kan være en sårbar situasjon å få satt inn kateter. 

Anonymkode: 57757...b40

Det er jo litt spesielt da. At man har gått fra at bare leger kunne sette kanter på menn til at hvem som helt med en tvilsom kort opplæring kan gjøre det. 

Anonymkode: b727f...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...