Gå til innhold

@nachnoo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sonderingwondering
11 hours ago, nachnoo said:

Det håper jeg virkelig ikke. Men det finnes en del grenseløse leger. 
Det finnes statistikk på salget av medisiner, så det er mulig å finne ut. 

Er Xanor og Rivotril like "ille"? Altså like potente og avhengighetsskapende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sonderingwondering skrev (32 minutter siden):

Er Xanor og Rivotril like "ille"? Altså like potente og avhengighetsskapende.

Først teoretisk: Ja, de er like potente, men skiller seg klart når det gjelder halveringstid der Rivotril har klart lengst halveringstid. Det har noe å si for evnen til å gi rus og dermed avhengighet.

Så det som kun er mitt inntrykk: Min erfaring er at det er noe ulike pasientgrupper/problemer som få de to medikamentene, og at dette kan ha noe å si for medfølgende problemer med benzobruk. Vi må huske at det ikke bare er egenskaper ved medisinene, men like mye egenskaper ved pasientene og indikasjonen for bruken som avgjør om det utvikles et avhengighets- eller misbruksproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ved uhell en overdose på Rivotril kun pga ukritisk bruk. Den automatiske pusterefleksen opphørte. Hadde 70 i oksygenmetning og fikk medisiner for å gjenopprette pusten to ganger. Så en overdose kan jo i teorien være dødelig. Men mulig det kun gjelder rivo og ikke vival. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg hang en del med prøvde å overtale meg til å ta 2 ×2mg rivotril en gang. Hun sa de ville hjelpe meg til å få sove (sliter mye med det). Jeg prøvde å si at jeg forholdt meg til det legen hadde foreskrevet, men hun ga seg ikke. Tilslutt så sa jeg at jeg skulle høre med en sykepleier jeg kjenner, om det var greit (regnet ned at hun ga seg da) Først da ga hun seg med å mase. Sa også at hun ikke hadde fått de på resept. Den gangen hadde jeg ikke hørt om rivotril engang og vil aldri ha tatt noe som er kjøpt på gata. Det kan jo være hva som helst i de pillene. Etter dette så kuttet jeg henne ut.  Når en ikke er vant med slike medisiner, så kan kanskje en sånn dose skade mye? @nachnooEller hva kunne ha skjedd? 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sonderingwondering
7 minutes ago, emilie321 said:

En jeg hang en del med prøvde å overtale meg til å ta 2 ×2mg rivotril en gang. Hun sa de ville hjelpe meg til å få sove (sliter mye med det). Jeg prøvde å si at jeg forholdt meg til det legen hadde foreskrevet, men hun ga seg ikke. Tilslutt så sa jeg at jeg skulle høre med en sykepleier jeg kjenner, om det var greit (regnet ned at hun ga seg da) Først da ga hun seg med å mase. Sa også at hun ikke hadde fått de på resept. Den gangen hadde jeg ikke hørt om rivotril engang og vil aldri ha tatt noe som er kjøpt på gata. Det kan jo være hva som helst i de pillene. Etter dette så kuttet jeg henne ut.  Når en ikke er vant med slike medisiner, så kan kanskje en sånn dose skade mye? @nachnooEller hva kunne ha skjedd? 

Slik jeg har forstått det så regnes en dose på 1.5 mg eller mer som en rus-dose av Rivotril. 2*2mg av Rivotril når du aldri har brukt det før ville gitt veldig sterk effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sonderingwondering skrev (1 minutt siden):

Slik jeg har forstått det så regnes en dose på 1.5 mg eller mer som en rus-dose av Rivotril. 2*2mg av Rivotril når du aldri har brukt det før ville gitt veldig sterk effekt. 

Ja, og jeg som ikke liker å være rusa engang. Har fått mye "dop" i forbindelse med operasjoner o.l, og jeg misliker å være så rar i huet. Redd blir jeg også. Vedkommende som ville gi meg  disse sa også at de ikke hadde noe innvirkning på bilkjøring.  Da jeg undersøkte hva rivotril var, så fikk jeg hakeslepp. Kunne bla ikke ha kjørt bil på mange dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sonderingwondering
8 minutes ago, emilie321 said:

Ja, og jeg som ikke liker å være rusa engang. Har fått mye "dop" i forbindelse med operasjoner o.l, og jeg misliker å være så rar i huet. Redd blir jeg også. Vedkommende som ville gi meg  disse sa også at de ikke hadde noe innvirkning på bilkjøring.  Da jeg undersøkte hva rivotril var, så fikk jeg hakeslepp. Kunne bla ikke ha kjørt bil på mange dager. 

Nei hold deg langt unna Rivotril, en helt forferdelig medisin for psykiske lidelser, men kan ha god effekt på epilepsi. Jeg tok det en gang og ble helt sløv og jævlig, kjentes ut som jeg var pakket inn i plast 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (44 minutter siden):

En jeg hang en del med prøvde å overtale meg til å ta 2 ×2mg rivotril en gang. Hun sa de ville hjelpe meg til å få sove (sliter mye med det). Jeg prøvde å si at jeg forholdt meg til det legen hadde foreskrevet, men hun ga seg ikke. Tilslutt så sa jeg at jeg skulle høre med en sykepleier jeg kjenner, om det var greit (regnet ned at hun ga seg da) Først da ga hun seg med å mase. Sa også at hun ikke hadde fått de på resept. Den gangen hadde jeg ikke hørt om rivotril engang og vil aldri ha tatt noe som er kjøpt på gata. Det kan jo være hva som helst i de pillene. Etter dette så kuttet jeg henne ut.  Når en ikke er vant med slike medisiner, så kan kanskje en sånn dose skade mye? @nachnooEller hva kunne ha skjedd? 

Jeg tok betydelig mer den gangen jeg holdt på å stryke med. Men godt påvirket ville du jo blitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg tok betydelig mer den gangen jeg holdt på å stryke med. Men godt påvirket ville du jo blitt. 

Er glad jeg ikke har vedkommende i livet mitt lenger. Sånne folk er farlige. Da jeg ble kjent med henne så ante jeg ikke at hun holdt på med rus, så feil kan en ta. Det var ikke det at hun ruset seg som var problemet, men at hun prøvde så godt hun kunne med å få meg til å ta. Skjønner ennå ikke hvorfor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (21 minutter siden):

Er glad jeg ikke har vedkommende i livet mitt lenger. Sånne folk er farlige. Da jeg ble kjent med henne så ante jeg ikke at hun holdt på med rus, så feil kan en ta. Det var ikke det at hun ruset seg som var problemet, men at hun prøvde så godt hun kunne med å få meg til å ta. Skjønner ennå ikke hvorfor 

Ja. Det er virkelig ikke greit å dra andre inn i rusen. Det var det som skjedde meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sonderingwondering skrev (2 timer siden):

Slik jeg har forstått det så regnes en dose på 1.5 mg eller mer som en rus-dose av Rivotril. 2*2mg av Rivotril når du aldri har brukt det før ville gitt veldig sterk effekt. 

Jeg vet ikke hva som er dose som ev. gir rus på Rivotril. Jeg har gått på Rivotril fast i den dosen som oppgis, men da fordelt over morgen og kveld. Det var i en periode da min epilepsi var ustabil. Jeg husker godt opptrappingen på Rivotril, som skjedde nokså raskt. Mistet finmotorikk og snøvlet de første ukene.

 

Til @Emilie321 -  Rivotril er absolutt ikke riktig å bruke mot søvn - om jeg husker riktig, har den en halveringstid på 48 timer? Godt du har valgt å bryte kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (31 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som er dose som ev. gir rus på Rivotril. Jeg har gått på Rivotril fast i den dosen som oppgis, men da fordelt over morgen og kveld. Det var i en periode da min epilepsi var ustabil. Jeg husker godt opptrappingen på Rivotril, som skjedde nokså raskt. Mistet finmotorikk og snøvlet de første ukene.

 

Til @Emilie321 -  Rivotril er absolutt ikke riktig å bruke mot søvn - om jeg husker riktig, har den en halveringstid på 48 timer? Godt du har valgt å bryte kontakten.

Uten å egentlig kjenne til Rivotril, så tror jeg du har helt rett. Og jeg vil at legen skal kunne stole på meg, bla derfor forholder jeg meg til det legen har skrevet ut.

Ja, det var et svare strev å bryte kontakten med henne (Hun var en nabo) Dagen etter jeg brøt kontakten med henne, så ble bilen min og bilen til en nabo ripet opp. Den naboen hadde også nylig brutt kontakten med henne. Syklen min ble skikkelig herpet og den sto i låst sykkelbod. Heldigvis så fikk hun så mange klager at hun måtte flytte. Var sjeleglad den dagen hun flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sonderingwondering
48 minutes ago, Eva Sofie said:

Jeg vet ikke hva som er dose som ev. gir rus på Rivotril. Jeg har gått på Rivotril fast i den dosen som oppgis, men da fordelt over morgen og kveld. Det var i en periode da min epilepsi var ustabil. Jeg husker godt opptrappingen på Rivotril, som skjedde nokså raskt. Mistet finmotorikk og snøvlet de første ukene.

 

Til @Emilie321 -  Rivotril er absolutt ikke riktig å bruke mot søvn - om jeg husker riktig, har den en halveringstid på 48 timer? Godt du har valgt å bryte kontakten.

Ja men jeg snakket i kontekst av psykisk lidelse. Når det kommer til epilepsi er det annerledes, for da er ikke Rivotril rus lenger, men medisin, og kan brukes i høyere doser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (På 19.9.2024 den 21.20):

Ja, de er farmakologiske søsken. Mg for mg er Valium ca 2,5 ganger sterkere. Det vil si at 10mg Valium tilsvarer ca 25mg Sobril.

Begge virker på angst. Valium (diazepam) virker mer muskelavslappende enn Sobril (oxazepam).

Er 10 mg Valium den laveste dosen man kan ta?

Anonymkode: 5c4a2...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er 10 mg Valium den laveste dosen man kan ta?

Anonymkode: 5c4a2...bf6

Tabletter er 5 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Tabletter er 5 mg. 

Og en slik er ca 12, 5 mg Sobril?

Anonymkode: 5c4a2...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 20.9.2024 den 12.10):

Ja. Det er virkelig ikke greit å dra andre inn i rusen. Det var det som skjedde meg. 

Var det slik du begynte å ruse deg? Du ble dratt med av en venn/bekjent/familiemedlem?

Anonymkode: 5c4a2...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...