Gå til innhold

D-vitamin og omega 3 mot depresjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bipolar her og har lest at både vi med bipolar gjerne sliter med opptak av både d-vitamin og omega 3 og derfor blir anbefalt å ta tilskudd av dette. Nysgjerrig på om andre gjør dette og føler at de blir mer stabile

Anonymkode: 79c6a...459

Du kan ikke bruke d-vitamin som et antidepressiv hvis du ikke har d-vitaminmangel.

Derimot, hvis du har en depresjon som følge av d-vitaminmangel, så vil det selvsagt hjelpe på depresjonen å ta d-vitamin.

Med det sagt: Alle burde ta tilskudd av d-vitamin eller tran i vintersesongen i Norge med mindre man spiser veldig mye feit fisk.

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (14 minutter siden):

Du kan ikke bruke d-vitamin som et antidepressiv hvis du ikke har d-vitaminmangel.

Derimot, hvis du har en depresjon som følge av d-vitaminmangel, så vil det selvsagt hjelpe på depresjonen å ta d-vitamin.

Med det sagt: Alle burde ta tilskudd av d-vitamin eller tran i vintersesongen i Norge med mindre man spiser veldig mye feit fisk.

Det kan jo være at man ved feks sykdom trenger mer optimalisering og balanse i kroppen også mtp vitaminer og mineraler og at det kan hjelpe kroppen i balanse? Som igjen vil hjelpe psyken?

Anonymkode: aaca2...ca8

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan jo være at man ved feks sykdom trenger mer optimalisering og balanse i kroppen også mtp vitaminer og mineraler og at det kan hjelpe kroppen i balanse? Som igjen vil hjelpe psyken?

Ja, og derfor må man korrigere eventuelle mangler. D-vitaminmangel kan bidra til depresjon.

Men hvis man ikke har en mangel, er det heller ingenting å korrigere. Det er ingen holdepunkter for å påstå at for mye vitaminer (som for D-vitamins del kan gi helseskader) er noe gunstig.

AnonymBruker
ISW skrev (8 minutter siden):

Ja, og derfor må man korrigere eventuelle mangler. D-vitaminmangel kan bidra til depresjon.

Men hvis man ikke har en mangel, er det heller ingenting å korrigere. Det er ingen holdepunkter for å påstå at for mye vitaminer (som for D-vitamins del kan gi helseskader) er noe gunstig.

Alle blir jo anbefalt å ta D-vitamin om høsten og vinteren. Det får man ikke for mye av da og det vil heller ikke gi helseskader

AnonymBruker
ISW skrev (13 minutter siden):

Men mente at kroppen trenger mer av en del ting for å fungere optimalt, potensilt😌

mange med feks me trenger høyere verdier av mye

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Alle blir jo anbefalt å ta D-vitamin om høsten og vinteren. Det får man ikke for mye av da og det vil heller ikke gi helseskader

Ja, det skrev jeg over. Men før man begynner med høydosetilskudd er det lurt å ta en sjekk hos lege.

De som får depresjoner om vinteren (med tydelig sesongvariasjon) kan jo i alle fall vurdere å snakke med lege om evt. D-vitaminmangel.

Dette sier KI om vit D og depresjon:

Forskning tyder på at det er en betydelig sammenheng mellom vitamin D-mangel og økt risiko for depresjon, spesielt hos eldre mennesker.

Økt risiko for depresjon

En omfattende irsk studie viste at eldre med vitamin D-mangel hadde 75 prosent høyere risiko for å utvikle alvorlig depresjon sammenlignet med personer som hadde tilstrekkelige vitamin D-nivåer. Denne studien fulgte nesten 4000 personer over 50 år i en fireårsperiode og fant at:

• Vitamin D-mangel var forbundet med en 75 prosent økt risiko for å utvikle depresjon over fire år
  • Resultatene forble konsistente selv etter å ha kontrollert for andre relevante faktorer
  • Funnene var uendret selv når deltakere som allerede tok antidepressiva eller vitamin D-tilskudd ble ekskludert

Mulige mekanismer

Forskerne bak studien foreslår at vitamin D kan ha en direkte effekt på hjernen vår. Det er mulig at vitamin D har en beskyttende effekt som kan dempe strukturelle og funksjonelle endringer i hjernen som er assosiert med depresjon senere i livet.

Vinterdepresjon og vitamin D

Det er også indikasjoner på at vitamin D kan spille en rolle i såkalt "vinterdepresjon" eller sesongavhengig depresjon. En undersøkelse antyder at nesten 300 000 nordmenn er plaget med nedstemthet og depresjon i vinterhalvåret, og halvparten av disse mener at det påvirker livskvaliteten deres.

Anbefalinger

Gitt sammenhengen mellom vitamin D-mangel og depresjon, samt det faktum at vitamin D-mangel er relativt enkelt og billig å behandle, anbefales det å opprettholde sunne vitamin D-nivåer. I Norge, hvor over halvparten av befolkningen har for lave vitamin D-nivåer i vinterhalvåret, kan det være spesielt viktig å vurdere vitamin D-tilskudd.Det er viktig å merke seg at mens vitamin D kan spille en rolle i forebygging av depresjon, bør alvorlige depresjoner alltid behandles under veiledning av helsepersonell. Vitamin D-tilskudd bør ses på som et supplement til, ikke en erstatning for, etablerte behandlingsmetoder for depresjon.

AnonymBruker

Hm. Kan jeg snike inn et spørsmål @ISW? Slo meg bare at du kanskje vet dette 😂 men om andre vet, så hyl ut.

En i min familie har rødt hår, og mener hardnakket at hen da ikke trenger å ta tilskudd av vit d. Jeg har googlet, og finner at det stemmer at rødhårede produserer vit d selv. Men jeg lurer likevel på mengden, om det holder liksom - eller om de også bør ta i vinterhalvåret. Finner ikke nok fakta om det..

Anonymkode: 2efd3...34e

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hm. Kan jeg snike inn et spørsmål @ISW? Slo meg bare at du kanskje vet dette 😂 men om andre vet, så hyl ut.

En i min familie har rødt hår, og mener hardnakket at hen da ikke trenger å ta tilskudd av vit d. Jeg har googlet, og finner at det stemmer at rødhårede produserer vit d selv. Men jeg lurer likevel på mengden, om det holder liksom - eller om de også bør ta i vinterhalvåret. Finner ikke nok fakta om det..

Anonymkode: 2efd3...34e

Jeg antar at sammenhengen er rødt hår = lys hud = større produksjon av vitamin D ved sollys. Motsatte eksemplet er at mørkhudede produserer veldig lite vitamin D. 

Men i vintersesongen trenger de fleste tilskudd.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

KI: Rødt hår og vitamin D har en interessant sammenheng som skyldes genetiske og evolusjonære faktorer:

Genetisk bakgrunn

Rødt hår er forårsaket av en variant av MC1R-genet på kromosom 16. Dette genet påvirker ikke bare hårfarge, men også hudfarge, øyenfarge og følsomhet for UV-stråling.

Vitamin D-produksjon

Personer med rødt hår har typisk lysere hud med lavere konsentrasjon av melanin. Dette gir flere fordeler når det gjelder vitamin 😧

1. Økt effektivitet: Den lyse huden er opptil seks ganger bedre til å danne vitamin D sammenlignet med mørkere hudtyper.
  2. Tilpasning til nordlige strøk: Den økte evnen til å produsere vitamin D er en evolusjonær fordel i områder med mindre sollys, som Nord-Europa.
  3. Egen produksjon: Noen kilder hevder at rødhårede personer kan produsere sitt eget vitamin D. Dette er ikke helt korrekt, men refererer til den økte effektiviteten i vitamin D-syntese.

Helsefordeler og risiko

• Bedre overlevelsessjanse: En svensk studie fant at rødhårede kvinner hadde 8% lavere dødelighet sammenlignet med kvinner med mørkere hud, delvis på grunn av bedre vitamin D-produksjon.
  • Økt hudkreftsrisiko: Til tross for fordelene, har rødhårede personer 59% høyere risiko for hudkreft på grunn av den lyse huden.

Geografisk fordeling

Forekomsten av rødt hår er høyest i Nord-Europa, spesielt i Skottland og Irland. I Edinburgh er hele 13% av befolkningen rødhåret. Dette reflekterer den evolusjonære tilpasningen til områder med mindre sollys.Det er viktig å merke seg at fordelene med økt vitamin D-produksjon primært gjelder i områder med lav UV-indeks. I områder nærmere ekvator kan den lyse huden assosiert med rødt hår være en ulempe på grunn av økt risiko for solskader og hudkreft

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...