Gå til innhold

ISW - ekstrasystoler og tarmgass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Etter å ha vanket her noen år, så forstår jeg at ISW har beundringsverdig god peiling hjerte og ekstraslag, så da våger jeg meg til å stille et par spørsmål. Jeg er voksen og har hatt reflukssykdom i noen år. Da jeg fikk denne, merket jeg at hjertet stadig hadde uryddig rytme. Etter hvert forstod jeg at dette blant annet kom hver gang lukkemuskelen åpnet seg og det kom noe opp i spiserøret. Jeg kunne faktisk fremprovosere dette ved å fylle magen og legge meg ned. I tillegg til dette kan jeg kjenne disse ekstraslagene hvis jeg er veldig sliten eller anstrenger meg for mye uten å spise nok.

For noen år siden hadde jeg en slitsom periode i livet mitt med mye stress og utmattelse. I forbindelse med dette begynte det å oppstå lengre perioder med ekstraslag, gjerne hvert 5-10 slag, og på det meste stod dette på i over 12 timer. Jeg ble selvfølgelig veldig engstelig, men undersøkelser viste at dette var harmløse SVES og et og annet VES. Ingenting å bekymre seg for og mest sannsynligvis utløst av at lyset var brent både i begge ender OG på midten.

Etter å ha tatt grep om livet mitt, så er jeg nå tilbake på normalen med spredte ekstraslag, gjerne i forbindelse med refluks. Men nå har det oppstått noe annet også. Det hender at jeg kjenner ekstrasystoler i forbindelse med mye tarmgass. På grunn av en svekket lukkemuskel hender det at det føles som om gassen kommer opp igjen hvis jeg har mye luft i magen, og da kan ekstrasystolene komme i serier og gjerne over i en periode på alt fra noen minutter til et par timer. Det pussige er at hvis jeg spiser noe slik at maten flyttes nedover i fordøyelsessystemet, så kan det stoppe ganske umiddelbart. Jeg kan også kjenne ekstrasystoler hvis det er mye gass som ligger øverst i magen på venstre side. Jeg kan ikke drikke noe med kullsyre, for da kan balletten gjerne være i gang.

Har du noengang vært borti dette, ISW, og har du eventuelt en forklaring på det?

Anonymkode: 7933f...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Vi må huske at hjertet og spiserør/mage er "naboer" i kroppen (spiserøret passerer rett bak venstre forkammer), og blir påvirket av dette, og det er vanlig å få SVES hvis man spiser en stor matbit, eventuelt noe kaldt eller varmt. 

Videre vil man lett kunne få ekstraslag hvis man går en lengre periode uten å spise, årsaken er at frigivelse av sukker fra glykogenlagrene eller fett fra fettlagrene (som kroppen tar av når vi ikke spiser), fører til en utskillelse av adrenalin. Adrenalinet påvirker hjertet og gir hjertebank og ekstraslag, spesielt for de som er disponert for det. 

Så: Både om noe (f.eks. gass eller matbiter) "dytter" på hjertet, så kan det framprovosere ekstraslag (særlig SVES, ref ovenfor) og også enhver hendelse som gir mer adrenalin i blodet, vil ofte påvirke. Det er jo helt ufarlig dette, så du velger jo selv hvorvidt du ønsker å "ta hensyn" til det eller ikke tenke på det. Men her har du i alle fall forklaringen, og det er helt normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Hei,

Vi må huske at hjertet og spiserør/mage er "naboer" i kroppen (spiserøret passerer rett bak venstre forkammer), og blir påvirket av dette, og det er vanlig å få SVES hvis man spiser en stor matbit, eventuelt noe kaldt eller varmt. 

Videre vil man lett kunne få ekstraslag hvis man går en lengre periode uten å spise, årsaken er at frigivelse av sukker fra glykogenlagrene eller fett fra fettlagrene (som kroppen tar av når vi ikke spiser), fører til en utskillelse av adrenalin. Adrenalinet påvirker hjertet og gir hjertebank og ekstraslag, spesielt for de som er disponert for det. 

Så: Både om noe (f.eks. gass eller matbiter) "dytter" på hjertet, så kan det framprovosere ekstraslag (særlig SVES, ref ovenfor) og også enhver hendelse som gir mer adrenalin i blodet, vil ofte påvirke. Det er jo helt ufarlig dette, så du velger jo selv hvorvidt du ønsker å "ta hensyn" til det eller ikke tenke på det. Men her har du i alle fall forklaringen, og det er helt normalt :)

Oi interesant d med spising og adrenalin. Kan man da tenke seg økt adrenalin om man spiser lite generelt?

Anonymkode: 698d4...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Hei,

Vi må huske at hjertet og spiserør/mage er "naboer" i kroppen (spiserøret passerer rett bak venstre forkammer), og blir påvirket av dette, og det er vanlig å få SVES hvis man spiser en stor matbit, eventuelt noe kaldt eller varmt. 

Videre vil man lett kunne få ekstraslag hvis man går en lengre periode uten å spise, årsaken er at frigivelse av sukker fra glykogenlagrene eller fett fra fettlagrene (som kroppen tar av når vi ikke spiser), fører til en utskillelse av adrenalin. Adrenalinet påvirker hjertet og gir hjertebank og ekstraslag, spesielt for de som er disponert for det. 

Så: Både om noe (f.eks. gass eller matbiter) "dytter" på hjertet, så kan det framprovosere ekstraslag (særlig SVES, ref ovenfor) og også enhver hendelse som gir mer adrenalin i blodet, vil ofte påvirke. Det er jo helt ufarlig dette, så du velger jo selv hvorvidt du ønsker å "ta hensyn" til det eller ikke tenke på det. Men her har du i alle fall forklaringen, og det er helt normalt :)

Hei,

Takk for grundig og opplysende svar! Jeg har etter hvert lært meg å gi ignorere disse ekstraslagene, men hvis helsepersonellet hadde tatt seg tid til å forklare nøyaktig slik du gjør da jeg fikk refluks og økt SVES-aktivitet for mange år siden, så hadde det nok spart meg for mye bekymring. Har du helsefaglig bakgrunn siden du vet så mye om dette? Jeg er uansett takknemlig for jobben du gjør her.

Et siste spørsmål: Jeg fikk råd om å holde meg borte fra alkohol pga. ekstraslagene. Jeg har et minimalt forbruk av alkohol til vanlig, men jeg kjenner at det en sjelden gang kan være hyggelig å takke ja til et glass. Er det slik at alkohol kan øke sjansen for lange rekker med ekstraslag?

Anonymkode: 7933f...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei,

Takk for grundig og opplysende svar! Jeg har etter hvert lært meg å gi ignorere disse ekstraslagene, men hvis helsepersonellet hadde tatt seg tid til å forklare nøyaktig slik du gjør da jeg fikk refluks og økt SVES-aktivitet for mange år siden, så hadde det nok spart meg for mye bekymring. Har du helsefaglig bakgrunn siden du vet så mye om dette? Jeg er uansett takknemlig for jobben du gjør her.

Et siste spørsmål: Jeg fikk råd om å holde meg borte fra alkohol pga. ekstraslagene. Jeg har et minimalt forbruk av alkohol til vanlig, men jeg kjenner at det en sjelden gang kan være hyggelig å takke ja til et glass. Er det slik at alkohol kan øke sjansen for lange rekker med ekstraslag?

Anonymkode: 7933f...37a

Hei,

Bare hyggelig det :)

Nei, jeg er ikke helsepersonell, men jeg kan litt om hjertet :) Har også en god del ekstraslag selv.

Når det gjelder alkohol: Utfordringen er at det er litt individuelt hva som trigger ekstraslag. Erfaring fra meg selv er at alkohol ikke har noen påvirkning og snarere reduserer forekomsten, all den tid pulsen stiger litt når jeg drikker alkohol. Men derimot er det en tilstand som heter "holiday heart syndrome" - hvor man lettere får rytmeforstyrrelser fra forkamrene (SVES, serier av SVES/atrietakykardi, atrieflutter eller atrieflimmer) hvis man over tid har drukket MYE alkohol. Men da snakker man mengder av typen nordmenn på 14 dagers tur for å feste på Granca eller en russetid eller lignende. Det er ikke snakk om et glass vin i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lignende opplevelser med ekstraslag i forbindelse med fordøyelse, det tok mange år før jeg fikk forklart hvorfor det var sånn.  Jeg får også lett hjertebank, f.eks av vanlig bedøvelse hos tannlege, så jeg må få bedøvelse uten adrenalin.  Ettersom årene har gått, har jeg blitt vant til at det er sånn det er for meg, og blir ikke engstelig lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (På 10.10.2024 den 8.49):

Det er ikke snakk om et glass vin i ny og ne.

Jeg har ofte hjertebank etter alkohol- noen ganger sånn at det er ubehagelig å ligge på venstre side. Og vi snakker ikke voldsomt inntak😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...