Gå til innhold

@nachnoo & andre - Regresjonsanalyse, hypnoterapi ift. psykisk lidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker dere om kombinasjonen regresjonsanalyse, hypnoterapi og annen alternativ healing for personer med paranoid psykose/vrangforestillingslidelse?

I dette konkrete tilfellet utføres det av person uten helsefaglig bakgrunn. Bør det frarådes? Hører gjerne andres synspunkter på dette.

På forhånd takk!

Anonymkode: a3782...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Frarådes på det sterkeste. Vil sannsynligvis gjøre personen sykere. 

Tusen takk nachnoo. Det er også i høyeste grad min magefølelse. Jeg er nærmeste pårørende, og blir fortvilet over at helsevesenet ikke holder mer tak i mitt familiemedlem (kanskje urettferdig tenkt), men nå ønsker hun altså dette fordi hun ikke føler at de møter henne med hennes «eget språk/virkelighetsforståelse». Jeg er så redd når psykisk syke blir utsatt for «sfæriske» hjelpere som tar seg godt betalt for denne type behandling. 

Anonymkode: a3782...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva tenker dere om kombinasjonen regresjonsanalyse, hypnoterapi og annen alternativ healing for personer med paranoid psykose/vrangforestillingslidelse?

I dette konkrete tilfellet utføres det av person uten helsefaglig bakgrunn. Bør det frarådes? Hører gjerne andres synspunkter på dette.

På forhånd takk!

Anonymkode: a3782...b6f

ei som hjalp meg og healet meg frarådet det på det sterkeste, og da skulle hun melde personen som skulle utføre det til healing forbundet. Det er nok ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (38 minutter siden):

ei som hjalp meg og healet meg frarådet det på det sterkeste, og da skulle hun melde personen som skulle utføre det til healing forbundet. Det er nok ikke bra. 

Takk for innspillet ditt Stjernestøv. Jeg vurderer selv å forsøke å stanse dette selvom det kommer til å bli vanskelig. Jeg satt veldig pris på at du svarte her fordi du vet mer enn de fleste hvor stort behov man kan ha for å «bli forstått» når man har tanker som er litt annerledes enn andres. Jeg kan forstå at man trenger felleskap og åndsfrender; personer som tenker alternativt, men i dette tilfellet er jeg redd for at vedkommende forsvinner lengre inn i vrangforestillingene.

Anonymkode: a3782...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for innspillet ditt Stjernestøv. Jeg vurderer selv å forsøke å stanse dette selvom det kommer til å bli vanskelig. Jeg satt veldig pris på at du svarte her fordi du vet mer enn de fleste hvor stort behov man kan ha for å «bli forstått» når man har tanker som er litt annerledes enn andres. Jeg kan forstå at man trenger felleskap og åndsfrender; personer som tenker alternativt, men i dette tilfellet er jeg redd for at vedkommende forsvinner lengre inn i vrangforestillingene.

Anonymkode: a3782...b6f

Ja personen kan bli verre, en har nok med den virkeligheten man befinner seg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg vurderer selv å forsøke å stanse dette selv om det kommer til å bli vanskelig. 

Anonymkode: a3782...b6f

Det er forbudt for andre enn helsepersonell å drive hypnoterapi/hypnose. Statsforvalteren er rette instans å klage til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Det er forbudt for andre enn helsepersonell å drive hypnoterapi/hypnose. Statsforvalteren er rette instans å klage til.

Tusen takk. Det var interessant å vite. Jeg skjønner at jeg bør sette meg inn i lovverket (kvakksalverloven?). Dine opplysninger er et nyttig skritt på veien. Hva med «healing» og rekresjonsterapi? Er det også ulovlig? Det forutsetter vel at den som påberoper seg å være terapeut vet at kunden er psykisk syk. I dette tilfellet har mitt familiemedlem ikke sykdomsinnsikt og kommer aldri til å uttrykke at hun har psykiske problemer eller en alvorlig diagnose. Terapeuten kan da handle i god tro om at dette er en person som er i balanse men kun har interesse for «det alternative». Jeg vet jo ikke om behandlingen innledes på en slik måte at terapeuten klarer å avdekke at hun har med et sykt menneske å gjøre. Som vi jo har vært inne på før her på DOL så kan pasienter med vrangforestillingslidelse fremstå rimelig adekvat i en del hverdagssituasjoner og samtaler, men så plutselig havner de inn på et spor der galskapen eksponeres. Jeg kan være bekymret for at en forsamtale ikke klarer å avdekke sykdommen i tilstrekkelig grad. Den aktuelle behandleren her tilbyr også reiser tilbake i «tidligere liv» samt å behandle traumer og sår fra barndom. Dette er virkelig problematisk materiale i dette tilfelle, noe som gjør meg svært bekymret.

Anonymkode: a3782...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Det er forbudt for andre enn helsepersonell å drive hypnoterapi/hypnose. Statsforvalteren er rette instans å klage til.

Det behandleren kaller terapiformen er: Hypnoterapi og Regresjonsterapi. I den ytterligere beskrivelse nevnes dette med tidligere liv, traumer og sår fra barndom.

Anonymkode: a3782...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ekstremt bekymringsverdig. Det er dessuten ingen garanti for at "behandleren" avstår fra dette om han finner ut at pasienten er psykotisk. Mange av disse kvakksalverne har tro på at deres behandling virker på alle uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det behandleren kaller terapiformen er: Hypnoterapi og Regresjonsterapi. I den ytterligere beskrivelse nevnes dette med tidligere liv, traumer og sår fra barndom.

Anonymkode: a3782...b6f

Ta uansett kontakt med Statsforvalter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Ta uansett kontakt med Statsforvalter.

Takk, det vil jeg gjøre. Dette var nyttig for meg.

Anonymkode: a3782...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det behandleren kaller terapiformen er: Hypnoterapi og Regresjonsterapi. I den ytterligere beskrivelse nevnes dette med tidligere liv, traumer og sår fra barndom.

Anonymkode: a3782...b6f

I Norge så er det sånn at man skal være lege/psykiater eller psykolog for å drive denne type behandling. I andre land, f.eks Storbritannia så har de andre regler. Der er det tilstrekkelig at man er helsearbeider.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...