Gå til innhold

Høy hvilepuls.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den ligger mellom 77 og 100.

tar ramipril 7,5 mg. Fint blodtrykk. Kanskje litt lav da ortostatisk hypotensjon er til stedet. Mye tankekjør og angst. Hvordan kan jeg få den ned? Skal ikke mange angst tanker til før det går fra rundt 80 til 100.

Takk for svar.

Anonymkode: b2817...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den ligger mellom 77 og 100.

tar ramipril 7,5 mg. Fint blodtrykk. Kanskje litt lav da ortostatisk hypotensjon er til stedet. Mye tankekjør og angst. Hvordan kan jeg få den ned? Skal ikke mange angst tanker til før det går fra rundt 80 til 100.

Takk for svar.

Anonymkode: b2817...7ea

Jeg har alltid høy hvilepuls, psykiateren sier det er pga at jeg har så lavt blodtrykk. Jeg gikk på betablokkere en stund men har jo så lavt blodtrykk som ble enda lavere da. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertet er sensitivt for adrenalin, og når du bruker en medisin som utvider blodårene dine (Ramipril), så er du mer eksponert for at kroppen setter opp pulsen ved angst. 

At du får en puls på ca 100 ved stress og angst er helt normalt, og helt ufarlig så lenge blodtrykket ditt er fint. Hvis du vil senke hvilepulsen din og senke hjertets følsomhet for adrenalin, er kondisjonstrening supert. Det hjelper også mot angst og stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (22 minutter siden):

Hjertet er sensitivt for adrenalin, og når du bruker en medisin som utvider blodårene dine (Ramipril), så er du mer eksponert for at kroppen setter opp pulsen ved angst. 

At du får en puls på ca 100 ved stress og angst er helt normalt, og helt ufarlig så lenge blodtrykket ditt er fint. Hvis du vil senke hvilepulsen din og senke hjertets følsomhet for adrenalin, er kondisjonstrening supert. Det hjelper også mot angst og stress.

Takk for det, du er best🙂

Anonymkode: b2817...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (14 timer siden):

Hjertet er sensitivt for adrenalin, og når du bruker en medisin som utvider blodårene dine (Ramipril), så er du mer eksponert for at kroppen setter opp pulsen ved angst. 

At du får en puls på ca 100 ved stress og angst er helt normalt, og helt ufarlig så lenge blodtrykket ditt er fint. Hvis du vil senke hvilepulsen din og senke hjertets følsomhet for adrenalin, er kondisjonstrening supert. Det hjelper også mot angst og stress.

Ikke bra hvis man har høy puls pga dysautonomi, utmattelse etc

Anonymkode: 35e38...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke bra hvis man har høy puls pga dysautonomi, utmattelse etc

Anonymkode: 35e38...39c

Det er ekstremt få tilstander hvor moderat fysisk aktivitet ikke er et gode. Da er det i såfall (som regel) snakk om tilstander som påvirker hjertet direkte, f.eks. ved akutte tilstander som hjerteinfarkt, hjertemuskelbetennelser eller andre tilstander hvor hjertet tar skade. Også ved treningsutløste hjerterytmeforstyrrelser bør man vente med å trene til tilstanden er under kontroll.

Ved dysautonomier (f.eks. IST eller POTS) kan moderat fysisk aktivitet bidra til å redusere hjertets sensitivitet for input fra det sympatiske nervesystemet. Det kan imidlertid være lurt å starte opp under veiledning fra f.eks. fysioterapeut, og evt. først ta en sykkeltest med EKG for å utelukke andre tilstander og se hvordan hjertet oppfører seg under belastning.

Jeg anbefaler deg å lese "Aktivitetshåndboka" fra Helsedirektoratet for mer informasjon.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Det er ekstremt få tilstander hvor moderat fysisk aktivitet ikke er et gode. Da er det i såfall (som regel) snakk om tilstander som påvirker hjertet direkte, f.eks. ved akutte tilstander som hjerteinfarkt, hjertemuskelbetennelser eller andre tilstander hvor hjertet tar skade. Også ved treningsutløste hjerterytmeforstyrrelser bør man vente med å trene til tilstanden er under kontroll.

Ved dysautonomier (f.eks. IST eller POTS) kan moderat fysisk aktivitet bidra til å redusere hjertets sensitivitet for input fra det sympatiske nervesystemet. Det kan imidlertid være lurt å starte opp under veiledning fra f.eks. fysioterapeut, og evt. først ta en sykkeltest med EKG for å utelukke andre tilstander og se hvordan hjertet oppfører seg under belastning.

Jeg anbefaler deg å lese "Aktivitetshåndboka" fra Helsedirektoratet for mer informasjon.

Ikke bra ved ME

Anonymkode: 35e38...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Neivel.

Men det har vel ikke TS? 

Nei antagelig ikke. Men det er bare litt dumt at alltid mer fysisk anstrengelse er svaret 

Anonymkode: 35e38...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...