Gå til innhold

Når det offentlige er så urettferdige med folk

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (1 time siden):

I dette tilfellet må det jo ha ligget mye mer bak enn at han ikke betalte 2-3 strømregninger. Og hvorfor fortalte han det ikke til datteren? Han hadde vel vært uten strøm veldig lenge?

For rundt 16-17 år siden hadde vi leietakere som ikke betalte strømregningen (ikke fordi de ikke hadde råd, men fordi de var late) og da ringte det lokale e-verket til huseieren (min mann) og sa at:"Du, nå stenger vi straks strømmen i 2. etg hos deg for de har ikke betalt strømregningene sine." Dette var nok ikke midtvinters, men godt utpå høsten vil jeg tro. 

Innfordring av strømkrav er rimelig gjennomregulert. Nettopp fordi strøm er så viktig.

Vi må skille mellom to begreper. Stansing av leveranse, og stenging av strømmen. De er overhode ikke det samme.

Hvis du f.eks. bruker Fjordkraft som strømleverandør, så skal det nok ikke mer til enn å ikke betale 3 strømregninger før leveransen stanses. Men det betyr egentlig bare at Fjordkraft ikke lengre tar kredittrisikoen ved å levere deg strøm, når du ikke betaler. Du mister ikke strømmen likevel, men går over fra et abonnement hos Fjordkraft til leveringsplikt fra netteier (som er noe dyrere for å ta høyde for kredittrisiko, i og med at dette selskapet typisk får de dårlige kundene. Jeg tror prisen er ca 10 øre dyrere pr kwt enn en vanlig strømavtale).

Hvis du over LANG tid misligholder også der, så kan netteier vurdere å stenge strømleveransen (altså sånn at det blir kaldt i huset). Dette er det imidlertid meget strenge regler for også mht. varslingsplikt og kommunikasjon. Og det skjer ikke i vinterhalvåret av hensyn til at man ikke skal fryse ihjel. Og hvis du går til NAV/sosialkontoret med en stengemelding, pleier NAV å skrive en melding hvor de garanterer for betalingen slik at strømmen åpnes igjen. Dette betjenes nærmest 24 timer i døgnet fra netteier.

Endret av ISW

Fortsetter under...

stjernestøv
ISW skrev (46 minutter siden):

Vi må skille mellom to begreper. Stansing av leveranse, og stenging av strømmen. De er overhode ikke det samme.

Hva er forskjellen? De stengte strømmen hos min bror veldig lenge, han fyrte med ved. 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var jo nettopp en mann som frøs ihjel i eget hjem fordi de stengte av strømmen hans, så det stemmer jo ikke at de ikke tar strømmen din på vinterstid. 

Lillemus skrev (1 time siden):

I dette tilfellet må det jo ha ligget mye mer bak enn at han ikke betalte 2-3 strømregninger.

Det kritikkverdige i den historien er at ikke strømselskapet forstår at det kan være lurt å kontakte noen når de ser at det går mot stengning i en husstand der kunden er 70 år og de ikke får kontakt, fordi de bare kommuniserer via brev og SMS som ikke kan besvares. Generelt er SMS en dustete kommunikasjonsform til folk som er født før ca. 1960. (Ja, det finnes mange digitale folk i 70-årene, men det er også mange der ikke fingre eller syn klarer å håndtere viktige beskjeder på SMS fra numre man ikke kan ringe tilbake til.)

I bitte lille Trones (jeg har vært der mange ganger) kunne de kontaktet omtrent hva som helst som minnet om en offentlig instans og uttrykt bekymring, så hadde saken blitt sjekket. Dessuten vet strømleverandøren hvilken kommune abonnenten tilhører, så det går i det minste an å sende en e-post dit om at en pensjonist ikke er kontaktbar og vil bli uten strøm i boligen, selv om det bare er misligholdt et lite beløp. 

Jeg vet at strømleverandører ikke er sosialkontor og at veldig mye av dette trolig er automatisert. Men av og til kan det være nyttig å la et menneske kaste et blikk på saksbehandlingen også. 

AnonymBruker

Man vet ofte ikke hva andre sliter med. De sier ofte ikke alt. Alle har sin komplekse situasjon. En bekjent av meg er nå 40+ og har vært i bup fra hun var 14, så over på dps i over 20 år. Så ble hun avsluttet og er rasende på alle andre som får hjelp under offentlige.  Hun får oppfølging via kommunen nå. Når man ikke blir bedre på nesten 30 år på dps er det på tide å jobbe på en annen måte. Dps er ikke svaret for alle 

Anonymkode: c1cd0...f9a

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man vet ofte ikke hva andre sliter med. De sier ofte ikke alt. Alle har sin komplekse situasjon. En bekjent av meg er nå 40+ og har vært i bup fra hun var 14, så over på dps i over 20 år. Så ble hun avsluttet og er rasende på alle andre som får hjelp under offentlige.  Hun får oppfølging via kommunen nå. Når man ikke blir bedre på nesten 30 år på dps er det på tide å jobbe på en annen måte. Dps er ikke svaret for alle 

Anonymkode: c1cd0...f9a

Om hun har vært over 20 år på DPS så er det noe hun ikke forteller deg, for det er på ingen måte normalt å være pasient der så lenge. 

Anonymkode: aa692...505

ISW skrev (På 25.10.2024 den 10.30):

Beklager å si det, men jeg føler at dette innlegget bærer veldig preg av å lese mange tabloide saker.

Du snakker som om nærmest "halve Norge" står i matkø eller fryser fordi strømmen er stengt. Det stemmer (heldigvis) ikke.

Først av alt, så har ikke netteier lov å stenge strømmen i kalde måneder av året. Ingen mister strømmen om vinteren. Det er bare en myte at folk fryser ihjel fordi de ikke har betalt strømregningen sin. De som faktisk får strømmen stengt, har krav på at NAV bistår med gjenåpning og NAV garanterer i slike tilfeller for betalingen.

Har du ikke råd til mat, så har du krav på sosialhjelp. Jeg tør å påstå at andelen innbyggere i Norge som faktisk sulter pga økonomi er fullstendig marginal. 

Det som derimot skjer en del, er at folk er fattige som følge av feil disposisjoner (f.eks. å bruke nevnte sosialhjelp til alkohol eller narkotika), eller å ha satt seg i en gjeldskrise de selv ikke facer eller tar grep for å løse. Du har krav på gjeldsordning hvis du er varig ute av stand til å betjene gjelden din. Men du MÅ ta grep selv.

Dyrere mat alene utgjør fort 30 000 i året for en familie. Dyrere rente utgjør fort mye mer. Det er klart at mange merker det.

Jeg synes det er lettvint å snakke om at folk gjør feil disponeringer når folk opplever at månedlige utgifter øker med kanskje 8000,- for mange husholdninger. Såpass blir det fort med et helt moderat lån pluss dyr strøm og mat.

Hvis man tjener 1.5 mill så er det kanske lett å spare 8000 i måneden. Hvis man tjener 400 000 er det vanskelig.

Endret av Grendel
AnonymBruker
laban skrev (21 timer siden):

Det kritikkverdige i den historien er at ikke strømselskapet forstår at det kan være lurt å kontakte noen når de ser at det går mot stengning i en husstand der kunden er 70 år og de ikke får kontakt, fordi de bare kommuniserer via brev og SMS som ikke kan besvares. Generelt er SMS en dustete kommunikasjonsform til folk som er født før ca. 1960. (Ja, det finnes mange digitale folk i 70-årene, men det er også mange der ikke fingre eller syn klarer å håndtere viktige beskjeder på SMS fra numre man ikke kan ringe tilbake til.)

I bitte lille Trones (jeg har vært der mange ganger) kunne de kontaktet omtrent hva som helst som minnet om en offentlig instans og uttrykt bekymring, så hadde saken blitt sjekket. Dessuten vet strømleverandøren hvilken kommune abonnenten tilhører, så det går i det minste an å sende en e-post dit om at en pensjonist ikke er kontaktbar og vil bli uten strøm i boligen, selv om det bare er misligholdt et lite beløp. 

Jeg vet at strømleverandører ikke er sosialkontor og at veldig mye av dette trolig er automatisert. Men av og til kan det være nyttig å la et menneske kaste et blikk på saksbehandlingen også. 

Noen inkassoselskaper ringer kunder i løpet av prosessen før stenging. Å kontakt "noen" i kommunen er neppe lovlig grunnet taushetsplikt. Da måtte det i så fall vært regulert på en eller annen måte. Å kontakte huseier eller en annen enn abonnent er heller ikke lov. 

Anonymkode: e59d5...9ea

Grendel skrev (48 minutter siden):

Dyrere mat alene utgjør fort 30 000 i året for en familie. Dyrere rente utgjør fort mye mer. Det er klart at mange merker det.

Jeg synes det er lettvint å snakke om at folk gjør feil disponeringer når folk opplever at månedlige utgifter øker med kanskje 8000,- for mange husholdninger. Såpass blir det fort med et helt moderat lån pluss dyr strøm og mat.

Hvis man tjener 1.5 mill så er det kanske lett å spare 8000 i måneden. Hvis man tjener 400 000 er det vanskelig.

Ja og nei, mener jeg.

Ja, det merkes for mange. Det skjønner jeg. Samtidig er det en del korrigerende faktorer oppi dette (f.eks. relativt markant lønns/trygdeøkning, skattefradrag for gjeldsrenter, osv) som oppveier noe av det.

Dessverre tror jeg at mange har lagt seg til uvaner i "festen" som skjedde etter covid. Det er ingen menneskerett å eie bolig i sentrale strøk, reise på ferie flere ganger i året, osv. Det er synd at mange heller ønsker å leve på kreditt heller enn å gjøre innstramminger når det er nødvendig. Vi har fortsatt en urovekkende økning i usikret kreditt, og det er ikke bærekraftig. 

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Ja og nei, mener jeg.

Ja, det merkes for mange. Det skjønner jeg. Samtidig er det en del korrigerende faktorer oppi dette (f.eks. relativt markant lønns/trygdeøkning, skattefradrag for gjeldsrenter, osv) som oppveier noe av det.

Dessverre tror jeg at mange har lagt seg til uvaner i "festen" som skjedde etter covid. Det er ingen menneskerett å eie bolig i sentrale strøk, reise på ferie flere ganger i året, osv. Det er synd at mange heller ønsker å leve på kreditt heller enn å gjøre innstramminger når det er nødvendig. Vi har fortsatt en urovekkende økning i usikret kreditt, og det er ikke bærekraftig. 

Trygdeøkningen var vel på rundt 500 kr mer pr måned hvis du er så uheldig å ha havnet på minstesats, så det hjelper lite når alt annet blir så ekstremt mye dyrere dessverre.

Anonymkode: aa692...505

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å kontakt "noen" i kommunen er neppe lovlig grunnet taushetsplikt. Da måtte det i så fall vært regulert på en eller annen måte

Det er ikke ulovlig å varsle det offentlige når naboens dørmatte og/eller postkasse blir full av papir. Da tviler jeg på at det er ulovlig å sende en bekymringsmelding til kommunens postmottak om at en innbygger på 70 år ikke er kontaktbar og står i fare for å miste strømmen pga. en regning på 1500 kr. Så kan man vente med å oppgi personopplysninger til de kan håndteres forskriftsmessig. 

Jeg vet at det trolig ikke hadde hjulpet noe som helst i en storby, men dette skjedde i en kommune med mindre enn tusen innbyggere. 

Jeg tror faktisk digitaliseringen delvis er skyld i akkurat dette dødsfallet. Alle slike varsler kan genereres automatisk, og når ingen mennesker håndterer prosessen fram til stengning, kan det gå slik.

Så vi som tilhører eldrebølgen, må holde følge med den tekniske utviklingen. Når bankID, brukerprofiler, passord og pinkoder blir avløst av noe vi ikke er vant til, kan det gå riktig ille 😔

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å kontakte huseier eller en annen enn abonnent er heller ikke lov. 

Det er jeg klar over.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...