Gå til innhold

oppdage graviditet ved hormonspiral??

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er jeg litt redd (kanskje ubegrunnet, men dog) for at jeg kan være gravid.

Jeg bruker hormonspiralen Levonova. Jeg vet at den er svært sikker, men i.o.m. at jeg ikke har noen fast kjæreste, og i.o.m at jeg hadde samleie i helgen, så er jeg livredd for at spiralen ikke skal virke..

Hva om jeg nå er gravid. Hvordan skal jeg finne ut tidlig om jeg er gravid? Jeg har ikke menstruasjon lenger (pga spiralen) eller det er ubetydelig lite. Vil en graviditetstest duge? Men når skal jeg ta den?

Hva om jeg er gravid og ikke sjekker det / finner det ut. Vil fosteret ta skade av spiralen / hormonene?

Hilsen (jeg vet det) helnevrotisk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48796-oppdage-graviditet-ved-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Skulle du mot formodning har blitt gravid, til tross for at du bruker hormonspiralen, kan du ta en gravitest ca to uker etter samleiet. Du kommer imidlertid til å få det litt vrient hvis du ikke kan stole på spiralen som du har fått satt inn nettopp fordi du skal føle deg trygg på å ikke bli gravid. Tenk litt over det, det kan bli dyrt og frustrerende for deg hvis du skal ta en gravitest etter hvert sameleie du har. Hvis du skulle være gravid, er det anbefalt at man fjerner spiralen, noe som kan gi en økt abortrisiko.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...