Gå til innhold

Endring i skriftspråket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det nå legitimt å ikke bruke henne/ham? 

Eks. "De baktalte henne" blir til "De baktalte hun"

"De baktalte ham" blir til "De baktalte han"

Anonymkode: 77439...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bruker vel ikke ham lengre. Eller så lenge jeg har gått på skole og jeg er over førti.

Men man bruker henne. De batalje hun er enten noen som ikke kan skrive, eller forhåpentligvis dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adeie skrev (11 minutter siden):

Man bruker vel ikke ham lengre. Eller så lenge jeg har gått på skole og jeg er over førti.

Men man bruker henne. De batalje hun er enten noen som ikke kan skrive, eller forhåpentligvis dialekt.

Jeg er norsklærer og enig i den uttalelsen. Men må innrømme at det tok mange år før jeg kapitulerte og parkerte ham.

Anonymkode: a80e3...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er av den gamle skolen, så i skrift har jeg alltid brukt "ham", men jeg merker at jeg ubevisst går mer og mer over til å bruke "han". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dialekten min bruker vi ikke henne og ham muntlig, men jeg skriver det alltid.

Vi sier ho og han, evt bare 'o og 'an - det kommer an på setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det nå legitimt å ikke bruke henne/ham? 

Eks. "De baktalte henne" blir til "De baktalte hun"

"De baktalte ham" blir til "De baktalte han"

Jeg er halvveis, bruker henne/han. Ham høres bare feil ut , for meg.

Anonymkode: e5aeb...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ham" er eksklusiv for dativ og rettes ikke lenger på. Man kan skrive "han". Men "henne" bør brukes både i akkusativ og dativ ( direkte og indirekte objektform). 

Det er ingenting som heter "jeg så hun" eller "jeg ga den til hun". 

Men enda verre er der når det snus om på og sies "henne er fin". SKREKK! og GRU!

Lenke til kommentar