AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 Skrevet 13. november 2024 4 av 10 elever ligger på laveste nivå i digital kompetanse. Undersøkelsen deler elevene inn i fire nivåer, der nivå 4 er det høyeste nivået. I 2013 var omtrent 24 prosent av de norske elevene på nivå en eller lavere. I 2023 har dette tallet økt til 40 prosent. Internasjonalt sakker elevene også akterut. Disse elevene vil bare kunne bruke datamaskiner til å løse enkle oppgaver. Ungdommen er flinke konsumenter, de kan finne fram til strømmetjenester og sosiale medier, men det er lite produktiv bruk av data. Ingen interesse for å lære seg mer enn det mest grunnleggende. De vet f.eks. ikke hvordan man skifter mellom åpne vinduer på en PC, og hvordan filsystemet fungerer er helt gresk. https://www.forskning.no/data-ntb-skole/norske-elever-scorer-darligere-enn-for-pa-databruk/2429718 Anonymkode: 6d3c5...7ef 0 Siter
Trinity80 Skrevet 13. november 2024 Skrevet 13. november 2024 Mitt spørsmål er: hvorfor skal norske elevene ligge på høyt nivå i digital kompetanse? Kompetanse er noe man tilegner seg etter utdanning, ikke på grunnskolenivå. I tillegg er det også spørsmål om overstimulering. Våre barn har behov for kognitiv nedetid, fysisk aktivitet og sosial kompetanse. Dette burde ha vært større fokus på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 Skrevet 13. november 2024 Trinity80 skrev (På 13.11.2024 den 20.48): Mitt spørsmål er: hvorfor skal norske elevene ligge på høyt nivå i digital kompetanse? Kompetanse er noe man tilegner seg etter utdanning, ikke på grunnskolenivå. Ekspander Digitale ferdigheter er en viktig forutsetning for videre læring. Danmark, f.eks., ligger langt forran. Noe er galt i den norske skole. Norske elever har blitt dårligere i både matte, naturfag og lesing i følge undersøkelse for 2022. https://www.utdanningsnytt.no/lesing-matematikk-naturfag/norske-elever-har-blitt-darligere-i-matte-naturfag-og-lesing/382698 Hvordan gjør norske 15-åringer det i matematikk, lesing og naturfag? Fasit for 2022 viser at ferdighetene er fallende og historisk lave i Nå i 2024 står det enda dårligere til. Utviklingen i femteklassingenes prestasjoner i lesing, regning og engelsk siste år fortsetter i samme retning som i fjor. Prestasjonene i lesing har gått mest ned siden trendmålingen startet på nytt i 2022. Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Her henger jentene stadig lengre etter. https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/analyser/2024/resultater-fra-nasjonale-prover-for-5-trinn-2024/ Anonymkode: 6d3c5...7ef 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 21.56): Digitale ferdigheter er en viktig forutsetning for videre læring. Danmark, f.eks., ligger langt forran. Noe er galt i den norske skole. Norske elever har blitt dårligere i både matte, naturfag og lesing i følge undersøkelse for 2022. https://www.utdanningsnytt.no/lesing-matematikk-naturfag/norske-elever-har-blitt-darligere-i-matte-naturfag-og-lesing/382698 Hvordan gjør norske 15-åringer det i matematikk, lesing og naturfag? Fasit for 2022 viser at ferdighetene er fallende og historisk lave i Nå i 2024 står det enda dårligere til. Utviklingen i femteklassingenes prestasjoner i lesing, regning og engelsk siste år fortsetter i samme retning som i fjor. Prestasjonene i lesing har gått mest ned siden trendmålingen startet på nytt i 2022. Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Her henger jentene stadig lengre etter. https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/analyser/2024/resultater-fra-nasjonale-prover-for-5-trinn-2024/ Anonymkode: 6d3c5...7ef Ekspander Jentene som henger etter? Trodde det var guttene Anonymkode: 44ab5...62b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 22.49): Jentene som henger etter? Trodde det var guttene Anonymkode: 44ab5...62b Ekspander Ikke innen "regning", altså matematikk. Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Det er nå dobbelt så mange gutter som jenter som presterer på det høyeste mestringsnivået. Hva kan grunnen være? Har jentehjernen problemer med å forstå tall og abstraksjon? Anonymkode: 6d3c5...7ef 0 Siter
Grendel Skrevet 14. november 2024 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 22.49): Jentene som henger etter? Trodde det var guttene Anonymkode: 44ab5...62b Ekspander Gutter gjør det like bra eller bedre på nasjonale prøver og andre anonymisere tester, men får dårligere karakterer av lærerne. 0 Siter
Grendel Skrevet 14. november 2024 Skrevet 14. november 2024 Jeg lurer på hva de digitale ferdighetene er. Hvis det er bruk av PC så tenker jeg skjermtiden er flyttet over på mobil. Det står noe om algoritmisk forståelse. Det høres ut som ferdigheter i programmering. Det er der nok greit at elever kan litt om. 0 Siter
Vhanja Skrevet 14. november 2024 Skrevet 14. november 2024 (endret) Trinity80 skrev (På 13.11.2024 den 20.48): Mitt spørsmål er: hvorfor skal norske elevene ligge på høyt nivå i digital kompetanse? Kompetanse er noe man tilegner seg etter utdanning, ikke på grunnskolenivå. I tillegg er det også spørsmål om overstimulering. Våre barn har behov for kognitiv nedetid, fysisk aktivitet og sosial kompetanse. Dette burde ha vært større fokus på. Ekspander Tingene som nevnes kunne jeg da jeg var 16 år gammel i 1993, da min far kom hjem med vår første PC. Jeg syntes det var så spennende at jeg leste de svære bokmanualene som kom med og lærte enkel programmering, bruk av DOS, inngående kjennskap til filsystemer osv. Office-pakken og programmering lærte jeg på VGS: Endret 14. november 2024 av Vhanja 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.