Gå til innhold

Utelukker det BPI hvis man kun har hatt 3 manier (ligger langt tilbake i tid)og "resten" depresjoner og blandede episoder?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kopiert fra bipolarforeningen.

Blandet episode

Relevant for Bipolar I lidelse

Under blandede episoder opptrer både mani og depresjon samtidig eller

er vekslende gjennom dagen. Denne tilstanden oppstår hos mange med

Bipolar I lidelse. Kombinasjonen av høy energi og depresjon gjør at selvmordsfaren er stor.

Diagnosesystemene krever fullverdige maniske og depressive symptomer for å innlemme blandede episoder i en bipolar diagnose. Derfor

isoleres tilstanden offisielt sett kun til Bipolar lidelse I. Mange forskere

mener likevel at blandede episoder også kan forekomme ved Bipolar II

lidelse. Personen opplever depresjon og hypomani samtidig

Anonymkode: 8bfa0...0ee

AnonymBruker

Ok, da har jeg BP1. Jeg har hatt flere hypomanier, depresjoner, og blandede episoder. Når det gjelder de tre maniene, så fikk jeg én diagnostisert mens den pågikk, og de to andre retrospektivt. Men det er lenge siden nå. Men hypomanier og depresjoner og blandede episoder har jeg hatt mange av, opptil i nylig tid. 

Anonymkode: 705aa...d09

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Icd 11 sier også at blandede episoder er BP1.

Ja, men i blandingen må det være mani for at det skal være BP1. Det er det vesentlige her.

Jeg har bp2 men har hatt flere blandede episoder enn lyse hypomanier. Det er i grunn da jeg har vært en fare for meg selv, ikke ved ren dyp/alvorlig depresjon. 

Nå virker ikke folket jeg har vært borti super suverene innen korrekt diagnostikk da. Men sånn sett finnes det i alle fall folk med bp2 på papiret med blandede episoder. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 timer siden):

Ja, men i blandingen må det være mani for at det skal være BP1. Det er det vesentlige her.

https://www.legemiddelhandboka.no/T5.6/Bipolar_lidelse 

"Ved blandet episode er det symptomer på en hypomani/mani og alvorlig depresjon på samme tid, gjerne tempo som ved hypomani/mani og psykologisk depresjon"

Vet ikke om jeg forstår deg riktig. Jeg har jo BP1, selv om mine blandede episoder de siste årene bare inneholder symptomer på hypomani og depresjon, og ikke mani og depresjon. Man kan altså ha blandede episoder med kun innslag av hypomani og depresjon, selv om man har BP1. Det er jeg blitt fortalt.  Ts.

Anonymkode: 705aa...d09

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 timer siden):

Nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...