Gå til innhold

Prøve barna sin adhd medisin

Anbefalte innlegg

Har barn med adhd og er ganske sikker på det kommer fra meg, og at jeg nok har det selv også. Har spurt lege om dette men får ikke utredning fordi jeg fungerer bra. Vurderer å prøve en tab fra barna og se om jeg merker forskjell? Vet om en far som prøvde barnas adhd medisin og merket plutselig ro i hodet. Han tror også han har adhd. Er det farlig å prøve det? 

Anonymkode: c010b...f94

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/488644-pr%C3%B8ve-barna-sin-adhd-medisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det gjorde jeg selv en gang. Gikk helt fint. Fikk både fokus og ro i meg på samme tid. 

Anonymkode: 2450d...f55

Kan det gi angst? Har lest at slike medisiner kan gi angst, og det har jeg fra før 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det gjorde jeg selv en gang. Gikk helt fint. Fikk både fokus og ro i meg på samme tid. 

Jeg har hørt at de aller fleste vil oppleve det på disse lave dosene, uansett om de har adhd eller ikke.

Anonymkode: 797c5...5e7

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke adhd, men opplevde ro av adhd medisin. Ble ikke hyper. 

Men det er ulovlig å ta medisin fra andre da og ikke særlig etisk rett å ta fra barna. 

Anonymkode: 5419e...725

Egentlig ikke nei, men tror nok det er ganske vanlig. Eksen min forsynte seg stadig av min sobril.

Anonymkode: e408d...4ea

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke adhd, men opplevde ro av adhd medisin. Ble ikke hyper. 

Men det er ulovlig å ta medisin fra andre da og ikke særlig etisk rett å ta fra barna. 

Jeg tenker at adhd er arvelig, og at dersom en forelder til et barn med adhd mistenker at hen selv har adhd, kan det vel ikke være skadelig å prøve. Som nachnoo også skriver, er det ufarlig å prøve. Kanskje kan det t o m  føre til at en forelder lar seg utrede - noe som igjen kan gagne barnet. Vinn-vinn. 

nachnoo skrev (På 1.12.2024 den 7.58):

Det er ufarlig. 

Greit du skriver det er ufarlig å prøve. Men har alltid hørt fra leger at en skal aldri ta andre sine medisiner. Syns ts bør ta dette opp med sin egen lege og evt få råd der. 

Anonymkode: e174b...59b

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Greit du skriver det er ufarlig å prøve. Men har alltid hørt fra leger at en skal aldri ta andre sine medisiner. Syns ts bør ta dette opp med sin egen lege og evt få råd der. 

Anonymkode: e174b...59b

TS spurte om det var farlig, og det var det spørsmålet jeg svarte på.

Emoji skrev (10 timer siden):

Jeg tenker at adhd er arvelig, og at dersom en forelder til et barn med adhd mistenker at hen selv har adhd, kan det vel ikke være skadelig å prøve. Som nachnoo også skriver, er det ufarlig å prøve. Kanskje kan det t o m  føre til at en forelder lar seg utrede - noe som igjen kan gagne barnet. Vinn-vinn. 

Leste et sted at det er mest arvelig fra mor. Barna er nå ungdommer. Spurte legen om utredning men får ikke det siden jeg fungerer i jobb og hjem osv. men kjenner meg igjen i barna mine da jeg var på samme alder. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leste et sted at det er mest arvelig fra mor. Barna er nå ungdommer. Spurte legen om utredning men får ikke det siden jeg fungerer i jobb og hjem osv. men kjenner meg igjen i barna mine da jeg var på samme alder. 

Har du vurdert å gå privat? 

Annonse

Frøken Gullfisk

Støtter virkelig å gå privat om det er noe du kan avse penger til! 
Hadde første time hos ei psykolog på Volvat 22. aug og fikk diagnose 17. okt. Så begynte jeg på medisiner 12. november. Prosessen kunne nok ha gått enda fortere også, spesielt det med medisiner. Men jeg studerer og har litt reisevei til Volvat, så tok litt «ekstra tid».

ADHD er egentlig aldri noe jeg tok opp med fastlegen, men jeg også «fungerer bra» i hverdagen. Allikevel er det veldig bekreftende og godt å vite hvorfor noen ting er som det er. Feks hvorfor det kan være så vanskelig å ta til seg ny informasjon. 
Lykke til med hva enn du ender opp med å gjøre! ❤️

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå vil en lege se om det blir brukt for mye medisiner. Så prøver du de, kan utfallet bli at barna dine ikke får den medisin de trenger.

Anonymkode: f28f3...f65

Tanken var jo å prøve en tab for å se om det gir virkning. Ikke ta flere. Skal uansett ikke gjøre det, nettopp fordi det er amfetamin i medisinen, og det ligger i kroppen en uke etter. Blir jeg stoppet med bil mister jeg lappen og blir tatt for rus, da jeg selv ikke har resept på denne medisinen 

AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 19.20):

Nå vil en lege se om det blir brukt for mye medisiner. Så prøver du de, kan utfallet bli at barna dine ikke får den medisin de trenger.

Anonymkode: f28f3...f65

Snakk om krisemaksimering. Det er snakk om å prøve ut. Kan komme på veldig mange grunner for å teste ut en dag eller to. Både for å vite mer om hva man putter i barna og også for å lære noe + nysgjerrighet. Go for it. 

krøll9 skrev (2 minutter siden):

Snakk om krisemaksimering. Det er snakk om å prøve ut. Kan komme på veldig mange grunner for å teste ut en dag eller to. Både for å vite mer om hva man putter i barna og også for å lære noe + nysgjerrighet. Go for it. 

Dette er oppfordring til brudd på norsk lov. Det er ikke lov å ta andres medisiner. Uansett om det er barnas medisiner eller andre. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er oppfordring til brudd på norsk lov. Det er ikke lov å ta andres medisiner. Uansett om det er barnas medisiner eller andre. 

Ok. Det kan være. Du får prøve å anmelde og se hva det blir ut av det. Skal hilse deg her om noe når frem til meg. Spennende prosjekt 👍

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...