Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 35 år og lurer på om jeg har kommet i overgangsalderen. Min mor og mormor var hhv 36 år og 37 år gamle da de kom i overgangsalderen. Jeg har menstruasjon (vanlig syklus for meg har vært 28-29 dager) svært ofte (15-20 dager), hetetokter / svett og svært irritabel. Har vært hos min gynekolog og tatt hormontester. Svaret var at jeg sannsynligvis ikke var i overgangsalderen, men at jeg skal ta nye prøver om 3 mnd. Videre sa hun at det kunne være mulig at jeg er helt i starten. Videre fikk jeg beskjed om å ta PROVERA slik at kom inn i en vanlig menstruasjonssyklus. Etter besøket hos legen har også blødningene blitt mindre og varere kun i 2-3 dager. Vi har et barn og ønsker oss veldig barn nr. to. Pakningsvedlegget til PROVERA sier at det er risiko for fosterskadende effekter, men siden vårt første barn har Cerebral Parese tør jeg ikke ta disse pillene hvis det skal vise seg at jeg fortsatt kan bli gravid. Hadde rett før jul et svangerskap utenfor livmoren, kan det ha noe med en tidlig overgangsalder å gjøre? Hvis det viser seg at jeg er en tidlig fase av overgangsalder kan man på noen måte få hjelp til å bli gravid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48878-tidlig-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det med tidspunkt for overgangsalder viser stor grad av arvelighet. Hormontester sier ofte ikke noe om hvor langt man er kommet i prosessen. Svangerskap utenfor livmoren har ikke noe med overgangsalder å gjøre. Jeg synes du skal søke til barnløshetsekspert så fort som mulig, hvis det er begynnede overgangsalder er det lit å stille opp, men de kan teste deg på spesiell måter for å vurdere eggstokkfunksjonen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48878-tidlig-overgangsalder/#findComment-189250
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...