Gå til innhold

Når vil folk slutte å fly så sjukt mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spør fordi jeg har drøssevis av venner og bekjente som ikke later til å skjønne når alvor er alvor. Ikke fordi de ikke kan, men fordi de ikke vil. Altså, skjønne at verdens klima er på stø kurs mot varme og at alle bidrag hjelper.

Anonymkode: 68bc4...1f6

Fortsetter under...

AnonymBruker
30 minutes ago, AnonymBruker said:

Kommer aldri til å slutte og fly. 

Anonymkode: f26e8...bd1

10 minutes ago, AnonymBruker said:

Skal få barn hjem til jul, togbilletter 1200, flybillett 600. 

Og noen lurer forstatt på hvorfor det ikke finnes noen løsning på klimakrisen? 🙄

AnonymBruker

Tog er alt for dyrt, i tillegg tar det enormt mange timer å ta tog fra østlandet til f.eks Nord-Norge.

Da kan heller kjendisene slutte å fly privatflyene sine daglig til nabobyen for å få tak i en blush som er utsolgt i sin egen by.

Anonymkode: b15cd...e0f

Annonse

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spør fordi jeg har drøssevis av venner og bekjente som ikke later til å skjønne når alvor er alvor. Ikke fordi de ikke kan, men fordi de ikke vil. Altså, skjønne at verdens klima er på stø kurs mot varme og at alle bidrag hjelper.

Jeg er enig i at ting er kritisk og at vi absolutt ikke gjør nok for å bremse klimaskadene. Men jeg mener man må tenke bredere enn fly, og at fly i verste fall blir noe som tar bort fokus fra andre ting, som f.eks. å senke produktivitet og forbruk og sørge for negativ økonomisk vekst, samt oppfordre folk til å ikke få barn. Disse tiltakene er svært upopulære, så derfor er det enklere å fokusere på fly.

Hadde man avsluttet all flygning over natta ville man redusert CO2-utslipp med ca. 2,5%. Men hvis man antok at de som ville reist med fly fortsatt kom til å reise med et annet framkomstmiddel (det mest sannsynlige), så ville vi fått en reduksjon på kanskje 1%, i høyden 1,5%. Så det er grenser for hvor mye det å ikke reise med fly monner.

Jeg reiser svært mye kollektivt, men har kanskje i gjennomsnitt én t/r-flyreise i året som er ferierelatert.  Reiser nesten aldri i forbindelse med jobb.

Men jeg har et klesforbruk som ville ruinert alle tekstilprodusenter hvis alle la seg på samme nivå. Ikke fordi jeg er spesielt prektig, men fordi jeg synes klær er kjedelig. Det jeg faktisk kjøper, har jeg en evighet. Moteindustrien er en klimaversting, så her er det litt å hente.

Jeg innrømmer glatt at jeg synes det er vanskelig å velge bort alle reiser som ikke er helt nødvendige, eller å betale svimlende summer for å gjøre dem mer tungvinte og slitsomme, så lenge mange millioner amerikanere (for å ta et eksempel) kjører uendelig mye hver eneste dag, i gamle biler som er svært miljøfiendtlige - av ren makelighet. 

FjellOgDalar

Om tog hadde vært mer pålitelig og tatt betraktelig kortere tid, hadde jeg tatt det med glede. Men når en reise sammenlagt tar under halvparten av tida med fly, så blir det til at jeg foretrekker det. Ikke liker jeg å sitte i timesvis ved siden av totalt fremmede personer heller.  

19 minutes ago, Worriesome Plenty 2 said:

Klimakrisen har allerede begynt. Folk gir beng. Derfor flyr de og handler på en måte som ikke gavner klimaet. Folk vil heller ha billig strøm og biff på lørdag.

we doomed WE ARE DOOMED - Feels Bad Man Meme Generator

15 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er vi da uansett. Tellus sin avskjed i universet vil finne sted uten mennesker på jorden.

Trist at det allerede skal skje om noen tiår da.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...