Gå til innhold

Menn er samfunnets tapere – og ingen bryr seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva har skjedd med menn i dagens samfunn? Vi hører utrettelig om kvinners utfordringer, men hva med menn? Gutter sakker akterut i skolen, menn topper statistikkene for selvmord, rusmisbruk og hjemløshet, og stadig flere faller utenfor både arbeidsmarked og sosiale relasjoner. Likevel er det ingen som løfter en finger – for menn skal tydeligvis bare skjerpe seg.

Samfunnet har vært så opptatt av å fremme kvinners rettigheter (som selvsagt er viktig) at menns utfordringer har blitt ignorert eller avfeid. Hvis en mann våger å snakke om sine problemer, blir han møtt med hån eller beskyldt for å være en del av problemet. "Toxisk maskulinitet" har blitt et samlebegrep som gjør det umulig for menn å finne sin plass uten å bli demonisert.

Hvor er tiltakene for gutter som sliter på skolen? Hvor er de nasjonale kampanjene for menns psykiske helse? Hvor er diskusjonene om menns roller i et samfunn som tydelig ikke trenger dem lenger? Svaret er klart: de finnes ikke. Fordi menn ikke er viktige nok.

Denne skjeve prioriteringen er et svik. Vi kan ikke snakke om et rettferdig samfunn når halve befolkningen etterlates i grøfta. Menn trenger ikke medlidenhet – de trenger likeverd og anerkjennelse. Om samfunnet fortsetter å ignorere denne krisen, vil vi alle betale prisen.

Anonymkode: d78de...59c

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi kan ikke snakke om et rettferdig samfunn når halve befolkningen etterlates i grøfta.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor er diskusjonene om menns roller i et samfunn som tydelig ikke trenger dem lenger?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis en mann våger å snakke om sine problemer, blir han møtt med hån eller beskyldt for å være en del av problemet. "Toxisk maskulinitet" har blitt et samlebegrep som gjør det umulig for menn å finne sin plass uten å bli demonisert.

Diskusjonen blir bedre hvis du ikke overdriver så voldsomt. 

Samfunnet består fortsatt av både kvinner og menn, og menn er ikke skviset ut fra organene der beslutningene tas. Hvis man vil endre noe, må man gå inn i systemene som er viktige for hvordan ting fungerer. Hvis menn f.eks. ønsker å legge enkelte ting bedre til rette for gutter på skolen (noe jeg synes burde skje), må de mannlige lærerne jobbe i barnehagene og skolene, ikke forsvinne oppover i administrasjonen så fort de kan. Dessuten må menn som har posisjoner der de har påvirkningskraft, bruke den til å legge ting til rette for gutter og menn som har møtt mer motgang enn de selv har.

Det er ikke sånn at menn med makt stadig forsøker å vise solidaritet med eget kjønn, men klubbes ned av alle kvinnene som innehar flertallet av høyere posisjoner. Hvis det er slik at samfunnet ikke passer for menn lenger, bør menn med makt og erfaring være nærmest til å foreslå tiltak som virker. Kvinner er guttemammaer også, de vil nok støtte gode ideer hvis de er konkrete og ikke bare sutring.

Det gjelder både skole og helsevesen - gutter og unge menn som sliter, burde ha muligheten for å møte mannlige fagpersoner. Men da må menn faktisk ta den utdannelsen og de jobbene, selv om noen av dem fortsatt er "kvinneyrker" og ikke spesielt høyt lønnet. Akkurat som at kvinnene gradvis har gått inn i mannsdominerte bransjer. Det er ikke nødvendigvis lett (spør en kvinnelig fisker), men det virker - om ikke så raskt. 

Jeg var tenåring og ung voksen på 70-tallet, og det var solidaritet, kampvilje og ork til å stå imot hån, dritt og dommedagsprofetier som førte til nødvendige forandringer. Verden har heldigvis gått framover siden da, men det er fortsatt slik at ting ikke kommer av seg selv. 

Jeg synes det har skjedd ganske mye siden den problemstillingen kom opp. Det er noen år siden Erna Solberg omtalte selvmord som et problem for jenter spesielt, selv om 2- 3x så mange gutter gjør det

Jeg er uenig med @labanher. Forsøk på å ta opp problemet har blitt motarbeidet og trenert av kvinner i maktposisjoner i årtier. Det gjelder bruken av kjønnspoeng ved opptak til studier, endring av likestillingsloven og direkte diskriminering av gutter når det blir satt karakterer. 

Nå i 2025 føler jeg nok at de som tar opp problemene til gutter og menn har vunnet debatten og at det er mulig å snakke om det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Samfunnet har vært så opptatt av å fremme kvinners rettigheter (som selvsagt er viktig) at menns utfordringer har blitt ignorert eller avfeid. Hvis en mann våger å snakke om sine problemer, blir han møtt med hån eller beskyldt for å være en del av problemet. "Toxisk maskulinitet" har blitt et samlebegrep som gjør det umulig for menn å finne sin plass uten å bli demonisert.

Jeg tror det her faktisk er ett ganske stort problem, men må andre siden, de som faktisk håner de og beskylder de for å være en del av problemet er andre menn. Ordtaket man ofte hører er kvinner er kvinner verst, men det gjelder søren meg for menn også.

Det ble mast her i byen om tog på mannedagen, jo da, kommunen la til rette for det, men ingen menn tok tak i det, de forventet at kvinnene skulle organisere og gå i det. Og når kvinnene ikke ville, fordi de har nok med kvinnedagen, så ble det støy om det også at menn var nedprioritert, mens de egentlig bare ikke ville fikse ting selv.

Jeg kjenner flere menn som er ganske åpne om følelser, tanker o.s.v, men så kommer det andre menn som trykker de ned. Kommer med gamle holdninger som at sånt snakker vi ikke om, menn gråter ikke o.s.v. Så mye av problemet kommer defintivt fra sin egen kjønnsgruppe.

Anonymkode: f3638...b46

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tror det her faktisk er ett ganske stort problem, men må andre siden, de som faktisk håner de og beskylder de for å være en del av problemet er andre menn. Ordtaket man ofte hører er kvinner er kvinner verst, men det gjelder søren meg for menn også.

Det ble mast her i byen om tog på mannedagen, jo da, kommunen la til rette for det, men ingen menn tok tak i det, de forventet at kvinnene skulle organisere og gå i det. Og når kvinnene ikke ville, fordi de har nok med kvinnedagen, så ble det støy om det også at menn var nedprioritert, mens de egentlig bare ikke ville fikse ting selv.

Jeg kjenner flere menn som er ganske åpne om følelser, tanker o.s.v, men så kommer det andre menn som trykker de ned. Kommer med gamle holdninger som at sånt snakker vi ikke om, menn gråter ikke o.s.v. Så mye av problemet kommer defintivt fra sin egen kjønnsgruppe.

Anonymkode: f3638...b46

Jeg er enig i at menn er en del av problemet og at det er mange kvinner som går i front for å løfte frem at gutter har problemer.

Jeg er også enig med @nachnoo i at menn flest klarer seg bra og at det er en voldsom svartmaling. For eksempel når Velle sier det er umulig for en vanlig mann å få dame.

Det er veldig uklokt av kvinnenettverkene i partiene å presse gjennom en likestillingslov som sier rett ut at man skal bry seg mest om kvinner. Det er det man kaller en Phyrrosseier.

Konsekvensen at unge menn i dag er stadig mer negative til "likestilling". Det er forståelig, men det er jo ikke bra. Kvinner har fortsatt mye å kjempe for. Blant annet lik lønn for likt arbeid og kamp mot overgrep. 

Annonse

AnonymBruker
24 minutes ago, Grendel said:

Det er veldig uklokt av kvinnenettverkene i partiene å presse gjennom en likestillingslov som sier rett ut at man skal bry seg mest om kvinner. Det er det man kaller en Phyrrosseier.

Konsekvensen at unge menn i dag er stadig mer negative til "likestilling". Det er forståelig, men det er jo ikke bra. Kvinner har fortsatt mye å kjempe for. Blant annet lik lønn for likt arbeid og kamp mot overgrep. 

Lik lønn for likt arbeid er det for lengst fastslått at det er.

«Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lik lønn for likt arbeid er det for lengst fastslått at det er.

«Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-okonomi/na-er-det-dokumentert-kvinner-tjener-mindre-enn-menn-i-samme-jobb/2117421

Norske kvinner tjener 9 prosent mindre enn menn, selv om de jobber på samme arbeidsplass, har samme yrke og samme jobb. Det viser en stor internasjonal studie der 15 land er undersøkt.

Sånne ting er komplisert og jeg tror det er vanskelig å finne et fasitsvar.

Det kan godt være at kvinner har en mindre effektiv måte å forhandle lønn på for eksempel. Da må kansje ledere bli bevisstgjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...