Gå til innhold

Kan man arve gjeld etter foreldre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan arve gjeld ja. Men de kan og tegne en forsikring slik at du ikke gjør det.

Jeg vet at mora mi har forsikring på at hvis det skjer henne no, så arver ikke jeg gjelda hennes. Hun betaler x% av det som er lånet hennes i avdragene på lånet. Hvis du forstår hva jeg mener. Det er banken hun er forsikret gjennom...

Tror dette blei litt uklart. Men hør med foreldrene din eom de har en slik forsikring. Hvis ikke kan du kanskje spørre om ikke de kan få det. Man vet alrdi om det kan skje noe med de slik at de bli r uføretrygdet eller verre.

Hei,

Selvsagt kan du ikke "arve gjeld" - du er jo ikke ansvarlig for dine foreldre.

Hvis arven etter dem er negativ, så utelater du bare å skrive under på at du aksepterer "arven".

Alternativet er jo at foreldre kunne sette seg massivt i gjeld, og true barnene! ;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Jo, man kan arve gjeld. For å unngå dette må det utstedes et proklama etter dødsfallet, der kreditorer har en begrenset periode til å komme med krav i boet, overholdes ikke denne fristen faller kravet bort. Det evt krav skal så i sin tur dekkes av boet.

Ser at man kan nekte å motta arv, men dette er jeg ikke sikker på, så jeg kan ikke uttale meg om det. Det eneste jeg er temmelig sikker på, er at jeg selv ikke så noe til et slik papir som jeg kunne avstå å signere da min mor døde. Men det er selvsagt en mulighet for at jeg husker feil, det er jo 3 år siden nå.

Likevel vil jeg tro at å avstå fra arv er et tveegget sverd, da man ved dette ikke vil kunne motta noe som helst etter avdøde. Det være seg ting med faktisk verdi eller ting som har følelsesmessig betydning.

Arveloven ligger ute å nettet, sjekk om du finner no om dette der. http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#36

:o)

Jo, man kan arve gjeld. For å unngå dette må det utstedes et proklama etter dødsfallet, der kreditorer har en begrenset periode til å komme med krav i boet, overholdes ikke denne fristen faller kravet bort. Det evt krav skal så i sin tur dekkes av boet.

Ser at man kan nekte å motta arv, men dette er jeg ikke sikker på, så jeg kan ikke uttale meg om det. Det eneste jeg er temmelig sikker på, er at jeg selv ikke så noe til et slik papir som jeg kunne avstå å signere da min mor døde. Men det er selvsagt en mulighet for at jeg husker feil, det er jo 3 år siden nå.

Likevel vil jeg tro at å avstå fra arv er et tveegget sverd, da man ved dette ikke vil kunne motta noe som helst etter avdøde. Det være seg ting med faktisk verdi eller ting som har følelsesmessig betydning.

Arveloven ligger ute å nettet, sjekk om du finner no om dette der. http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#36

Hei Poetica,

Man må skrive under på et dokument hvor man "aksepterer testamentet" eller noe lignende.

Forøvrig har jeg tenk å sette meg i *ordentlig* gjeld før jeg dør, og ettersom jeg ikke har barn, skal jeg tvangs-testamentere gjelden min til kirken! ;-)

*klem*

Man kan avstå fra arv. Hvis det ikke finnes verdier i boet som dekker gjelden, kan ingen tvinge dere til å overta den negative formuen. Dere får da heller ikke den "positive" delen (vet ikke hvordan det er med småting av typen minner fra barndomshjemmet - de har vel uansett liten verdi for en kredittinstitusjon).

Men hvis dere også eier tomtene og beliggenheten er brukbar, har de kanskje verdi selv med rivningsklare hus.

Dette vet jeg alt om - jeg har selv vært arving til et insolvent bo.

Man sier fra seg arveretten og dett er dett. Da kan du ikke vente å få med deg små ting til minne heller. Det er alt eller ingenting.

Da blir det kommunen som må opprette et offentlig skifte. De sender ut proklama og alle som har krav i boet må melde seg innen tidsfristen. Så gjøres boet opp av oppnevnt bobestyrer.

Hvis du selv eller andre krever offentlig skifte koster det rundt 20.000. Det var en gjeld jeg ikke var interessert i - så ikke krev offentlig skifte selv - bare si fra deg arven.

Jeg fikk en god avtale med bobestyrer om å vaske og rydde ut av huset mot at jeg fikk noen få personlige ting. Det var en fin måte å arve små minner men unngå milliongjeld.

Små kommuner er ofte helt uvitende om hvordan insovente arveoppgjør foregår. Men i Oslo kommune - der fikk jeg snakke med en kjempeflott fyr som visste ALT om hvordan dette kunne gjøres (Tydeligvis mange som dør med gjeld i Oslo?). Jeg måtte be min uvitende kommunale tjenestemann å ta kontakt med den saksbehandleren før de faktisk forholdt seg til gjeldende lov.

Ops, Ops.

Før proklama sendes har man ofte allerede skrevet under på at man aksepterer arver eller ikke.

Dersom det da viser seg at det er mer gjeld enn verdier så sitter man i klisteret !!!

Enten så må man selv åpne offentlig skifte - det koster ca 20.000 men man arver da overskuddet hvis det blir noe - men ikke gjelden.

Eller hvis det er åpenbart at boet er insolvent så fraskriver man seg arv (og alt ansvar). Og det er kommunen selv som må åpne offentlig skifte. Men da "arver" kommunen evt overskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...