Gå til innhold

Hva tenker du om snart å få larver og andre innsekter i maten din? Norgesgruppen går foran i kampen om larver som proteinkilde i maten vår.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

NorgesGruppen investerer i Invertapro: Vil produsere 70 tonn larver i uken ved hjelp av matavfall

Invertapro er godkjent av Mattilsynet til å produsere og selge larver til humant konsum.

– Insekter er i særklasse sammenlignet med andre proteinkilder når det kommer til CO2 utslipp og fôr-, areal og vannbehov. Produktene fremover kan være alt fra rene tørkede larver, mel av tørkede larver som ingrediens i matvarer, eller fisk, kylling.

Jeg håper at slik mat blir skikkelig merket. Så kan de MDG folka kose seg med dette frivillig.

https://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/norgesgruppen-investerer-i-invertapro-vil-produsere-70-tonn-larver-i-uken-ved-hjelp-av-matavfall/

Eat Ze Bugs | Sticker

Anonymkode: 3cd4f...0f2

Fortsetter under...

Jeg har ingenting i mot at insekter benyttes i dyrefôr eller i et slags mel eller tilsetningsstoffer i matprodukter, forutsatt at det ikke gir en bi(!)smak på maten. Men er overhodet ikke fristet til å spise insekter der du fortsatt ser at det er insekter.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg håper at slik mat blir skikkelig merket. Så kan de MDG folka kose seg med dette frivillig.

Hva vil du egentlig frem til her?

AnonymBruker

Syntes pannekakene fra Coops extra serie luktet surr etter en tur i mikroen. Leste på innhold og der stod det eddik på lista. Kjøper ikke der igjen selv om det ikke smakte eddik. Tipper det blir det samme med larver. Men nå er jeg ekstremt kresen.

Anonymkode: 7b15c...e57

Annonse

Det frister ikke noe særlig. Jeg synes de har bablet om at "i fremtiden vil vi spise innsekter" veldig lenge. Det kan kanskje bli mer og mer av det.

Jeg tror det har vært brukt fargestoffer fra innsekter i godteri lenge, men jeg får det i meg allikevel.

hattifnattus
Grendel skrev (3 timer siden):

Det frister ikke noe særlig. Jeg synes de har bablet om at "i fremtiden vil vi spise innsekter" veldig lenge. Det kan kanskje bli mer og mer av det.

Jeg tror det har vært brukt fargestoffer fra innsekter i godteri lenge, men jeg får det i meg allikevel.

Rødt fargestoff kommer vel fra lus (karmin)? 

Eva Sofie

Det vil være krav til merking slik som annet vi spiser.

Kom nå til å tenke på noen typer tortilla wraps som skal være farget i ulike farger, bl.a. grønt og mørkeblått, hhv. av spinat og fra blekksprut. Mulig andre farger også... Hensikten er å unngå kunstige tilsetningsstoffer. For meg er ikke blekksprutens blekk noe naturlig å spise...

Lillemus
Eva Sofie skrev (30 minutter siden):

Kom nå til å tenke på noen typer tortilla wraps som skal være farget i ulike farger, bl.a. grønt og mørkeblått, hhv. av spinat og fra blekksprut. Mulig andre farger også... Hensikten er å unngå kunstige tilsetningsstoffer. For meg er ikke blekksprutens blekk noe naturlig å spise...

Men hvorfor skal man farge tortilla wrapsene grønne og blå? Det er jo bare tull.

Annonse

Grendel
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Naturlig er ikke det samme som sunt heller. De mest horrible giftstoffene finnes i naturen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...