Gå til innhold

Hvordan visste du og din lege/psykiater akkurat hvor å legge seg mtp dosering av Litium?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det vurderer psykiateren ut fra sykehistorie og aktuell tilstand. 

Jeg tror det blir litt vanskelig for fastlegen min da han er vikar og ikke kjenner meg. Det står jo informasjon i epikrisen fra DPS, om sykdom, men ikke så mye om Litium. Tenker du at jeg bør kontakte tidligere behandler på DPS? Er dette godkjent etter utskrivelse?

Anonymkode: db906...535

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det vet man når man får svar på blodprøvene og serumskonsentrasjon.

Anonymkode: 9e57d...18a

Men jeg lurer på hvordan? Hvordan vet legen hvor han skal legge seg mtp dosering? Er 0,7 i serumkonsentrasjon = 2×83 mg osv?

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men jeg lurer på hvordan? Hvordan vet legen hvor han skal legge seg mtp dosering? Er 0,7 i serumkonsentrasjon = 2×83 mg osv?

Min tidligere fastlege rådførte seg med en psykiater når det var noe han lurte/var usikker på. Tror flere gjør det

Annonse

Når en vet hvor en skal. er selve doseringen enkel. Man tar en serumkonsentrasjon. Ut fra nåværende dose og svaret på prøven, kan en enkelt regne ut hva korrekt dosering skal være.

AnonymBruker
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Min tidligere fastlege rådførte seg med en psykiater når det var noe han lurte/var usikker på. Tror flere gjør det

Hvor jobbet psykiateren?

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Når en vet hvor en skal. er selve doseringen enkel. Man tar en serumkonsentrasjon. Ut fra nåværende dose og svaret på prøven, kan en enkelt regne ut hva korrekt dosering skal være.

Men hvordan vet fastlegen hvor vi skal? Mellom 0,6-0,9? Bare "finne et sted" å legge seg?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor jobbet psykiateren?

Han jobbet først på sykehus og deretter privat (med avtale) Fastlegen gikk også til veiledning hos vedkommende.  Denne psykiateren hadde jeg mye med å gjøre den tiden jeg var mye innlagt, så han kjente meg godt. 

AnonymBruker
emilie321 skrev (1 minutt siden):

Han jobbet først på sykehus og deretter privat (med avtale) Fastlegen gikk også til veiledning hos vedkommende.  Denne psykiateren hadde jeg mye med å gjøre den tiden jeg var mye innlagt, så han kjente meg godt. 

Så fint at du hadde mulighet til å få god veiledning av vedkommende. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (14 minutter siden):

Det er første gang fastlegen øker doseringen på Litium for en pasient, så jeg vil gjerne ha litt kunnskap til jeg skal prate med han om veien videre. 

Så fint at du hadde mulighet til å få god veiledning av vedkommende. 

Det var fastlegen som fikk veiledning av psykiateren.  Skrev det kanskje litt dumt

Annonse

AnonymBruker
emilie321 skrev (2 minutter siden):

Det var fastlegen som fikk veiledning av psykiateren.  Skrev det kanskje litt dumt

Jeg mente egentlig det😅fint at du gjennom psykiater og fastlege fikk riktig medisinering. Jeg kjenner meg litt urolig mtp videre medisinering. Spesielt siden blodprøven forrige gang viste lett nedsatt nyrefunksjon.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er første gang fastlegen øker doseringen på Litium for en pasient, så jeg vil gjerne ha litt kunnskap til jeg skal prate med han om veien videre. 

Eksempel: En ønsker at du skal ha 0,6 mmol/l. Du bruker 42mgx2 som gir et prøvesvar på 0,4. Siden det er et lineært forhold mellom dose og serumkonsentrasjon, vet en at dosen må økes med 50% dvs til 42 + 83 (84)mg for at du skal få 0,6.

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Eksempel: En ønsker at du skal ha 0,6 mmol/l. Du bruker 42mgx2 som gir et prøvesvar på 0,4. Siden det er et lineært forhold mellom dose og serumkonsentrasjon, vet en at dosen må økes med 50% dvs til 42 + 83 (84)mg for at du skal få 0,6.

Takk. Er det å forvente at en fastlege kan disse tingene?

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet fastlegen hvor vi skal legge oss uten kunnskap om meg og sykdommen?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet fastlegen hvor vi skal legge oss uten kunnskap om meg og sykdommen?

Svarer meg selv jeg😅det er vel bare å prøve og feile.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...