Gå til innhold

Dere som tror på Gud, hvorfor tillater Gud at det så mye lidelse i verden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid lurt på dette spørsmålet og håper noen av dere som tror på Gud kan gi meg et godt svar. Hvis Gud er allmektig, god og kjærlig, hvorfor finnes det så mye lidelse i verden?

Krig, sult, sykdom, naturkatastrofer – hvorfor griper ikke Gud inn? Jeg forstår at fri vilje kan forklare noe av det onde mennesker gjør mot hverandre, men hva med alt det som ikke er menneskeskapt, som jordskjelv og kreft?

Hvordan forener dere troen på en god Gud med all smerten i verden?

Anonymkode: c8b33...1ba

Fortsetter under...

AnonymBruker

Menneskene valgte å leve uten Gud, og det gjør menneskene, så da må en ta konsekvensene ut av det. Jorden ble forbannet ved syndefaldet. Så er menneskenes skyld all lidelse og elendighet, og ikke Gud sin skyld. Nå tror få på Gud så dem vil ikke tro på det engang. 

Anonymkode: 1e4d3...398

psykedeliker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Menneskene valgte å leve uten Gud, og det gjør menneskene, så da må en ta konsekvensene ut av det.

Naturkatastrofer rammer også de troende, hvordan forklarer du det?

Drømmeautomat
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Krig, sult, sykdom, naturkatastrofer – hvorfor griper ikke Gud inn? Jeg forstår at fri vilje kan forklare noe av det onde mennesker gjør mot hverandre, men hva med alt det som ikke er menneskeskapt, som jordskjelv og kreft?

Nå tror ikke jeg på gud, men om man leser bibelen blir det raskt åpenbart at kristendommen er en sado-masochistisk kult som forherliger lidelse. Ingen lidelse, ingen kristendom. 

Endret av Drømmeautomat
Trinity80

Leste det ett sted at skrekk og skam styrer menneskene. Derfor har ALL religion pilarer av skrekk og skam. Og derfor holder jeg meg unna. Man blir skremt til å handle moralsk riktig og skambelagt for å leve etter naturen. Ellers takk du… 

Annonse

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har alltid lurt på dette spørsmålet og håper noen av dere som tror på Gud kan gi meg et godt svar. Hvis Gud er allmektig, god og kjærlig, hvorfor finnes det så mye lidelse i verden?

Jeg er veldig relgiøs. Svaret på ditt spm har jeg ikke. Men jeg har vært mer i kontakt med gud i det siste og han hst hjulpet meg, jeg et takknemelig ❤️

Trinity80
snusmumeriken96 skrev (58 minutter siden):

Jeg er veldig relgiøs. Svaret på ditt spm har jeg ikke. Men jeg har vært mer i kontakt med gud i det siste og han hst hjulpet meg, jeg et takknemelig ❤️

Be gud fikse problemene dine da. 

UtakknemligDiva

Gud/kristendom/religion er en måte å styre folk på. Folk tror at Gud følger med på bare dem, og at hvis de velger å være lykkelige skal det straffe seg. Derfor holder folk seg til lidelse i stedet, for da er de trygge. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det har nok menneskene alltid undret seg over. Det kalles "Det ondes problem", og her kan man lese litt kortfattet og oppsummert om hva det vil si:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Det_ondes_problem 

https://snl.no/det_ondes_problem

Endret av Vendi
snusmumeriken96
Vendi skrev (2 minutter siden):

Det har nok menneskene alltid undret seg over. Det kalles "Det ondes problem", og her kan man lese litt kortfattet og oppsummert om hva det vil si:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Det_ondes_problem 

https://snl.no/det_ondes_problem

Hvid du tror på gud så vil han hjelpe deg. 

Annonse

Worriesome Plenty 2

Det finnes ikke noen gud. De kristne i 🇺🇸 stemte frem Trump.

Jeg er imponert over hvor mange kameler de religiøse er villige til å svelge, for å blidgjøre guden sin, og å fortsette å tro.

Når vi dør er det ingenting, dette har alle mennesker opplevd før. For det er vel ingen som husker noe fra før de ble unnfanget?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 16.30):

Gud hater all synd. Bibelen sier hvordan vi skal prøve å leve med bl. a de ti bud, den gyldne regel mm. Det at  mennesker ikke vil følge det han har bedt oss om, må vi mennesker ta skylden for selv. Det blir problemer på jord når en ikke er lydig mot Gud. En dag skal vi få en ny Himmel og en ny jord. Skal også bli tusenårsrike der Djevelen blir bundet i 1000 år. Da skal det bli godt på jorden. 

Anonymkode: 0c07a...d18

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 22.15):

Gud hater all synd. Bibelen sier hvordan vi skal prøve å leve med bl. a de ti bud, den gyldne regel mm. Det at  mennesker ikke vil følge det han har bedt oss om, må vi mennesker ta skylden for selv. Det blir problemer på jord når en ikke er lydig mot Gud. En dag skal vi få en ny Himmel og en ny jord. Skal også bli tusenårsrike der Djevelen blir bundet i 1000 år. Da skal det bli godt på jorden. 

Anonymkode: 0c07a...d18

Dette høres usannsynlig ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...